Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

O'Leary sa for noen dager siden:
“They’re now resorting to selling the aircraft to raise 50 million bucks, which wouldn’t pay the fuel bill for a week."

Nå sier jo O'Leary mye rart og spissformulerer som oftest, men er det snev av sannhet i dette og noenlunde korrekte proporsjoner på tallene?

Jeg regner med at "bucks" i dette tilfellet er Euro, så er det tilfelle at Norwegian bruker 50 millioner Euro i uken på fuel, sånn omtrentlig?

DY brukte 3.600 Mio NOK i Q3 på Aviation Fuel, dvs 40 Mio NOK per dag.

https://www.norwegian.no/globalasse.../interim-report_2019_q3_upd.picture_final.pdf Side 10

DY brukte 3.600 Mio NOK i Q3 på Aviation Fuel, dvs 40 Mio NOK per dag.

https://www.norwegian.no/globalasse.../interim-report_2019_q3_upd.picture_final.pdf Side 10

For å komplettere bildet litt utgjør fuel 25% av de operasjonelle inntektene i Q3. Dvs de brukte ca 40 MNOK i fuel, men omsatte for 160 MNOK pr dag.... OLeary vet like godt som mange andre at flyene selges nå fordi det ligger gode avtaler på bordet. Samtidig er det en kalkulert risiko at MAX ikke er confirmed tilbake i trafikk før sommerprogrammet. Flyene som selges er for det meste 7-8 år gamle og skulle sånn sett vært byttet ut med MAX fly i høst dersom MAX fløy

For å komplettere bildet litt utgjør fuel 25% av de operasjonelle inntektene i Q3. Dvs de brukte ca 40 MNOK i fuel, men omsatte for 160 MNOK pr dag.... OLeary vet like godt som mange andre at flyene selges nå fordi det ligger gode avtaler på bordet. Samtidig er det en kalkulert risiko at MAX ikke er confirmed tilbake i trafikk før sommerprogrammet. Flyene som selges er for det meste 7-8 år gamle og skulle sånn sett vært byttet ut med MAX fly i høst dersom MAX fløy

Utgjør fuel en del av inntektene? Da er det jo ikke rart det er dyrt å leie seg hybridbil...

Ikke bare dette.

DY selv har guided at de vil kutte ASK i 2020 med 10% i forhold til 2019. Antar man at 787 har nesten samme tid i lufta og dubbelt så mange seter som 737, så snakker vi om en virtuelt kapasitæt av 200 737-fly som DY har per idag. ASK skål nå kuttes med 10% og dette betyr man kan selge ca 20-25 737 fly uten problemer. Regner man MAX på toppen, så øker antall av 737NG som kan selges som straight sale uten lease-back. Så lenge som MAX service return dato er ikke sett, så lenge er values for 737NG høy. Så snart som MAXèn er tilbake i lufta, vil verdier for 737NG reduseres kraftig over natta. Derfor er det riktig å selge så mye som mulig nå.

Likevel er det aldri en god tegn dersom flere fly selges enn nye fly som kommer inn i flåten. Og denne trend kan ikke forsette i lenge. DY eiet - per Q3 presentasjon 40 737NG, 11 787 og 14MAX. Vi kan lett anta at MAX*ene er ikke sell-able for tida. Og jeg tror vi kommer å høre fra Boeing om en etterfølger for MAX*en innen ett år. Noe som vil påvirker market-values av 737NG og 737MAX.
De 787 som DY kan selge konkurrerer med HNA 787 ntu og ny-builds (ledige leveranse-slots). DY's 787 kan selges, men uten (stor) gevinst, dersom det blir salgs-gevinst i det heile tatt. Dermed er vi nede til 40 737NG. Og med den tempo som DY gjør sale (&lease-back), så er de nede til Null ved slutt av 2020.

Dermed må de finansielle fundamentals i 2020 forbedres slik at man kan leve uten stadig sale of assets, NOFI osv. Jeg er spent å høre / lese hva ledelsen planlegger med NEXT. Vi far håpe at det er nok fordi makro-omverden blir dårligere, veksten i Europa svekker seg og dermed vil også etterspørelsen etter flyreiser reduserer seg litt. Her ligger den desidert største utfordring for DY: Å gjøre en turn-around i svakt phase for bransjen (jeg vil ikke si krise, fordi det er det ikke).

Spaadom: NAS vil gaa konkurs

Selskapet blir gjeldet opp av banker som lar risikovillige kunder loade opp high yield gjeld.

Bankene laaner ut og finansierer LH, SK, BA, KL, IB & AF i fleng.

Banken ler hele veien til banken, NAS gaar nedenom og under og banken har faatt sine fees mens dumme investorer har tapt grunnet hoey risiko.

Tapt penger siden 2002.

NAS er udugelig.

Re: Spaadom: NAS vil gaa konkurs

Selskapet blir gjeldet opp av banker som lar risikovillige kunder loade opp high yield gjeld.

Bankene laaner ut og finansierer LH, SK, BA, KL, IB & AF i fleng.

Banken ler hele veien til banken, NAS gaar nedenom og under og banken har faatt sine fees mens dumme investorer har tapt grunnet hoey risiko.

Tapt penger siden 2002.

NAS er udugelig.

Jøss, jeg visste ikke at Michael O leary kunne norsk.

Han har en visst poeng i dette, selv om jeg vil ikke stötte heile argumentasjonen.

Det hva stemmer er faktum at DY har lett tilgang til (ekstremt) billig gjeld pga av de lave rente-niveå. Folks og investorer som sitter på penger - de alle leter etter muligheter å finne en visst avkasting for disse penger. Da kan en ny bond i Norwegian med 6,25% rente snart være interessant.

Den lave rente-niveå har - med full intensjon - medført noe som er ikke sunn for næringslivet. Pga av denne flom av billig penger har vi en stadig større andel "Voodoo"-bedrifter som egentlig skulle slas konkurs, fordi deres forretnings-model er ikke sunn. Men siden det er såpass lett å finne ferske penger, så refinanserer disse bedrifter seg uten at de fundamentale finanselle forhold blir forandred eller en sunn business model er satt opp. Det finns god grunn å tro at vi går rett mot en ny stor bobble e.g. innen IT.

En ting har Otto rett. Banken tjener uansett. Hver transaksjon koster penger, selv om det er ikke bæredyktig på langt tid. Banken far penger for sin arbeid.

Til slutt en ting:
Dersom noen - uansett hvem - tilbyr deg en langt bedre rente enn market så er det enten monkey-business eller bedrageri. Fordi en rente alltid gjenspeiler risikoen. Er renten høy, er risikoen høy. Er renten null, ja vel ...

Avsporing:
Han kan matte og forretningsmodellen til bank, bankansatte og eiere av banker siden han har jobbet med dem hele livet.

Gi folket lave renter og de dumme faar slippe til med lysten til aa leke gud, jesus og prest.

Gi folket en tro paa det samme, og MDG faar i en nasjon der 4 til 6 av 10 kroner i omloep og skatt kommer fra oljaa/olja, holde paa fritt way above 6 til 10%.

Naar NAS tapte penger samlet sett i perioden 2005 til 2015, med lave renter, easy credit, easy peasy A to Z and 0 to 9, saa er det aa tro at NAS vil tjene penger naar FED eller andre i.e. Norges Bank setter rentene opp enda hoeyere, som aa tro paa gud eller klimaendringer.

Basic naturfag.

Norwegian er ikke liv laga, men Norwegian ansatte liker gjerne aa tro paa hva Bekk Consulting og McKinsey forteller dem til 1.800-29.900 NOK per time.

NAS tapte penger samlet sett i perioden 2005 til 2015

Dette er vel ikke helt korrekt....

(CAPA tall)

nas5.JPG

Avsporing:
Han kan matte og forretningsmodellen til bank, bankansatte og eiere av banker siden han har jobbet med dem hele livet.

Gi folket lave renter og de dumme faar slippe til med lysten til aa leke gud, jesus og prest.

Gi folket en tro paa det samme, og MDG faar i en nasjon der 4 til 6 av 10 kroner i omloep og skatt kommer fra oljaa/olja, holde paa fritt way above 6 til 10%.

Naar NAS tapte penger samlet sett i perioden 2005 til 2015, med lave renter, easy credit, easy peasy A to Z and 0 to 9, saa er det aa tro at NAS vil tjene penger naar FED eller andre i.e. Norges Bank setter rentene opp enda hoeyere, som aa tro paa gud eller klimaendringer.

Basic naturfag.

Norwegian er ikke liv laga, men Norwegian ansatte liker gjerne aa tro paa hva Bekk Consulting og McKinsey forteller dem til 1.800-29.900 NOK per time.

Det er så ubegripelig vanskelig å ta deg seriøst, når du blander MDG og din sterke klimaskepsis opp i dette her.

Det er så ubegripelig vanskelig å ta deg seriøst, når du blander MDG og din sterke klimaskepsis opp i dette her.

Aa se paa et synkende skip fullt av idioter som hverken kan matte eller naturfag kan vaere interessant.

Kanskje legen kan hjelpe deg.

Aa se paa et synkende skip fullt av idioter som hverken kan matte eller naturfag kan vaere interessant.

Kanskje legen kan hjelpe deg.

Mulig. Men diskusjonen gjelder altså NAS og deres økonomi, ikke ditt syn på folk med meninger avvikende fra dine.

Mulig. Men diskusjonen gjelder altså NAS og deres økonomi, ikke ditt syn på folk med meninger avvikende fra dine.

Helt klart. NAS sin oekonomi, som alle andres oekonomi, henger sammen med alt fra FED til MDG til AP eller Hoeyre. Om det er for medlemmer her inne, aa forstaa, vanskelig eller smertefullt, kan det muligens forklares med et intelligensnivaa som er lavere.

En sammenheng mellom lavere og lavere renter, amerikanske oensker om Boeng jobs, verdens stoerste luftforsvar med behov for motiverte mennesker som ser en karriere i Frontier, United, Delta, Spirit, American eller Alaskan, hva gjelder USA, og MDG, norsk boligboble finansiert av utlandet og Norwegian Air Shuttle, eksisterer.

Det er en avsporing, men det var i dette forumets tidligere dager, da NAS tok fart, mange "butthurt" SAS ansatte. Vice versa hos NAS, naa som SAS ser ut til aa midlertidig stabilisere seg, mens NAS har jaktet penger som holder NAS over vannet i 2 til 3 aar til.

"Finger`n i vaeret" og 50% av kundene til Norwegian er avhengig av refinansiering av bolig, hytte, avdragsfrihet eller et maxet kredittkort for at den foerste eller tredje ferieturen til Lanzarote, Marbella eller London skal vaere innenfor oekonomisk rekkevidde. SAS sine kunder er i samme situasjon, men andelen av de der naar rentene gaar opp, vil slite, er langt mindre, og SAS staar dermed sterkere. Hvis lav billettpris var det som skulle til, for at Norwegian skulle stjele SAS sine forretningsreisende, ville SAS opphoert og Norwegian ville hatt monopol.

Industrien virker enda ung, stabilitet gjennom flere tiaar har fortsatt aa skje.

People raised in the USA er gjerne litt mer paranoide og bedre til aa overleve. Saa det kan vaere slik at oljeprisen bikker under 30 USD per fat, og blir der i 3 til 5 aar, saa det anbefales at den som tilbyr snickers, beholder Snickersen selv. Det kan i Norge, bli mange tomme mager, i reisen paa vei til Hell..as... da kan en Snickers fra USA beskyttet av deres "kolleger" i United, Delta og American, komme godt med.

Overlever Norwegian? Nei.
Hvem vant paa helvetet? Boeing og SAS aksjonaerer.

Dette er et forum!

Når SAS har klart å overleve sine første 10-15 kriser så skal nok Norwegian klare sin første ;)

Sent fra min HD1913 via Tapatalk

Om det er for medlemmer her inne, aa forstaa, vanskelig eller smertefullt, kan det muligens forklares med et intelligensnivaa som er lavere...

...Dette er et forum!

Det har du helt rett at det er, men en god debatt krever også saklige innlegg og deltakere. Kanskje er det en uvane du har plukket opp 'over there', men jeg vil ikke si du viser god skikk eller oppfordrer til saklige meningsytringer her ved å rakke ned på andres intelligens opptil flere ganger og dra på med alskens hersketeknikker.

Utover det har jeg ikke så mye å bidra med faglig sett i samtalen, så jeg holder meg unna :)

Det har du helt rett at det er, men en god debatt krever også saklige innlegg og deltakere. Kanskje er det en uvane du har plukket opp 'over there', men jeg vil ikke si du viser god skikk eller oppfordrer til saklige meningsytringer her ved å rakke ned på andres intelligens opptil flere ganger og dra på med alskens hersketeknikker.

Utover det har jeg ikke så mye å bidra med faglig sett i samtalen, så jeg holder meg unna :)
Fra ‘over here’ kan det være at han har plukket opp noe fra mindretallet som ofte fremstiller seg slik:

Attachments

• E8940EE4-1365-4DDC-8415-E510D4158E85.jpg
    E8940EE4-1365-4DDC-8415-E510D4158E85.jpg
    96.7 KB · Views: 738
Den gjengen er forøvrig oppsiktsvekkende stille om dagen, når man ser bort fra kilden selv. Kentucky, Virginia ....

Men nå er vi på villspor, selv om Trump liker Norwegian.

Den gjengen er forøvrig oppsiktsvekkende stille om dagen, når man ser bort fra kilden selv. Kentucky, Virginia ....

Men nå er vi på villspor, selv om Trump liker Norwegian.
Vi er alltid på villspor (et av sporene på Lillestrøm stasjon !) - uansett en god øl (and Mexico is paying for it ! )

Enig, folkeskikk er paa sin plass uansett om du mener andre er helt paa jordet.

Back