Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Nære på, klippet fra SA

Norwegian erkjenner at kassen nesten var tom
i dag kl 13:00av NTB
Norwegian var bare noen uker unna å bryte med lånevilkårene, viser et dokument selskapet har sendt til investorene.

Brevet er ifølge Dagens Næringsliv sendt ut i forbindelse med emisjonen hvor selskapet skal hente inn tre milliarder kroner.

«Uten den rettede emisjonen venter selskapet at det vil være i brudd med lånebetingelsene som omhandler bokført egenkapital i eller rundt første kvartal 2019.», skriver Norwegian.
 
Vel - det var vel ikke 'tom kasse' men at det var så nære det som var minimum i lånebetingelsene (1.5 milliard) at det ville påløpt 'straff'? Ser for meg ut som det samme som Icelandair hadde problem med for noen måneder siden ....
 
"Norwegian var bare noen uker unna å bryte med lånevilkårene, viser et dokument selskapet har sendt til investorene"

Samtidigt stod Björn Kjos och sa till pressen att dom aldrig varit nära och aldrig kommer vara nära, att bryta lånevilkoren. Men man såg ju att han ljög.
 
Fordi som ønsker litt kveldslektyre er nå prospektet for emisjonen ute. 211 sider, så da har dere litt å lese på:

https://www.norwegian.no/globalassets/norwegian-air-shuttle-asa---prospectus---rights-issue-2019.pdf

Ellers har det rent ut 500 MNOK av kassa siden nyttår

Da er de vel per definisjon i brudd med lånebetigelsene. Forustatt at de ikke har noen ekstraordinære inntekter. 1,7milliarder i EK ved nyttår - 500 mill= 1,2 Milliarder og 300 millioner for lite.
 
Da er de vel per definisjon i brudd med lånebetigelsene. Forustatt at de ikke har noen ekstraordinære inntekter. 1,7milliarder i EK ved nyttår - 500 mill= 1,2 Milliarder og 300 millioner for lite.



Trolig, men her er det snakk om cash og ikke egenkapital [emoji6]
 
Hedgetapet er jo i stor grad blitt reversert nå som oljeprisen ar steget. Men betyr jo ikke noe for cashbeholdningen.
 
Fordi som ønsker litt kveldslektyre er nå prospektet for emisjonen ute. 211 sider, så da har dere litt å lese på:

https://www.norwegian.no/globalassets/norwegian-air-shuttle-asa---prospectus---rights-issue-2019.pdf

Ellers har det rent ut 500 MNOK av kassa siden nyttår

Mye lesestoff, og mye jeg ikke klarer å fordøye av de utdragene jeg har lest.

Det som forundrer meg er om strategien for "å komme på fote" og få mer forretningskunder vil slå til.

Her er målet: "Be the preferred airline for customers seeking value for money
Norwegian focuses on catering to leisure and business travellers seeking an affordable alternative to the traditional legacy carriers without compromising on quality."

Og her er et av virkemidlene:

"The Company's strategy is to unbundle traditional flight services into separate services in order to offer customers very low ticket prices and a variety of add-on services for additional fees. Strong ancillary revenue generation is important to the Group as this revenue is typically associated with low marginal costs, resulting in higher profit margins. In addition, average ancillary revenue per passenger also tends to be less exposed to seasonal fluctuations and, therefore, more stable than ticket prices which vary significantly throughout the year. The Company plans to continue developing its ancillary products and expanding its service offering to meet the needs of the Group's customer base.
Norwegian has as a long-term target that the ancillary revenue shall make up 20 per cent of thetotal revenue. The increased share of ancillary revenue will be driven by third party revenuestreams and introduction of new products and services."

For meg lukter dette kopi av Ryan og Wizz lang vei. Lav "lokkepris" og en haug med avgifter for alt mulig.
Jeg klarer ikke å se hvordan dette går sammen med målet om å være attraktiv for forretningsreisende som ikke vil kompromisse på kvalitet. For meg personlig så er kvalitet alt som Norwegian vil at jeg skal betale ekstra for i tillegg til billettprisen, spesielt på en forretningsreise.
Kanskje noen har andre synspunkter på kvalitet...
 
Last edited:
For meg lukter dette kopi av Ryan og Wizz lang vei. Lav "lokkepris" og en haug med avgifter for alt mulig.
Jeg klarer ikke å se hvordan dette går sammen med målet om å være attraktiv for forretningsreisende som ikke vil kompromisse på kvalitet. For meg personlig så er kvalitet alt som Norwegian vil at jeg skal betale ekstra for i tillegg til billettprisen, spesielt på en forretningsreise.
Kanskje noen har andre synspunkter på kvalitet...

Dette er også et stort irritasjonsmoment når man søker etter billetter: den prisen du får opp i søkemonitor vet du ikke er relevant. Det fører til at man til slutt bare går for noe annet. Jeg er ikke interessert i å skulle håndplukke meg en masse selvfølgeligheter, eller ev. velge noe som er så nedbeita til beinet at jeg lurer på om flyet i det hele tatt kan fly mtp hvor lite jeg betaler - hvorfor må alt gjøres så rart og merkelig? Føler for å gå mer over til andre alternativer som togreise og personbilreise, for flybransjen blir bare verre og verre. Meh.
 
Tenkte nettopp samme tanke selv. Det er ikke så mange år siden man kunne forvente at prisen man gikk opp i søkemotor inkluderte alt nødvendig for å få både deg, en koffert i buken og håndbagasje frem til målet.

Nå er jeg en av de sære som gjerne betaler ekstra for å reise med flyselskap hvor jeg vet at de ansatte har ordnede arbeidsforhold, og jeg betaler også ekstra for å fly med selskap hvor prisen du får oppgitt er prisen du faktisk skal betale. Dessverre virker det som om det er altfor få som tenker som meg.
 
.... jeg betaler også ekstra for å fly med selskap hvor prisen du får oppgitt er prisen du faktisk skal betale.

Tja, BA tok 705 kr for at jeg skulle velge sete "i god tid" før en flyvning fra London til Johannesburg. BA tok også betaling for en kopp kaffe mellom Oslo og London. Fløy economy, selvsagt, men likevel... For meg koker det ned til sikkerhet for å bli ombook'et ved forsinkelser eller kanselleringer. Jeg velger selskap som inngår i en allianse og tar ansvar for HELE reisen. Dermed taper Norwegian hver gang, til tross for litt lavere pris.
 
Tja, BA tok 705 kr for at jeg skulle velge sete "i god tid" før en flyvning fra London til Johannesburg. BA tok også betaling for en kopp kaffe mellom Oslo og London. Fløy economy, selvsagt, men likevel... For meg koker det ned til sikkerhet for å bli ombook'et ved forsinkelser eller kanselleringer. Jeg velger selskap som inngår i en allianse og tar ansvar for HELE reisen. Dermed taper Norwegian hver gang, til tross for litt lavere pris.

BA tar også betalt i business for setevalg
 
VG raportører at aksjene stuper 9% idag og en spåmann mener det kan fortsette de neste dagene.
(Ikke greit å investere i flyselskap nei, mange som har tapt fete summer der, inkludert meg sjølv..)
 
Fordi som ønsker litt kveldslektyre er nå prospektet for emisjonen ute. 211 sider, så da har dere litt å lese på:

https://www.norwegian.no/globalassets/norwegian-air-shuttle-asa---prospectus---rights-issue-2019.pdf

Ellers har det rent ut 500 MNOK av kassa siden nyttår

Det er absolutt verdt a lese dypt denne informasjonen för man kjöper noen aksjer. Legg også merke på side 163 som inneholder den historiske utvikling av emisjoner i DY, emisjons-kurs og volum. Enda mer fokus skål hver interessert legge på de Cashflow statements.

Kursen har falt kraftig i de siste ukene og vil trolig falle frem til 33NOK. Rett og slett fordi dette er emisjons-kursen. Da kan det ikke overraske at de aksjonærer som var villige å selge til IAG med 330NOK bud i hodet blir nå litt sur. De har jo tapt ca 90% av hva de trolig kunne ha, dersom DY og IAG ville ha kommet til enighet om de formalitæter.
 
Som de sier .. den beste måten å bli millionær i flybransjen på, er å begynne med en milliard.. ;)
 
Som de sier .. den beste måten å bli millionær i flybransjen på, er å begynne med en milliard.. ;)

Sanne ord, mange flotte selskaper som har jobbet seg nedover til konkurs, sakte men sikkert, Pan Am for eksempel.

Så er det likevel stadig folk som begynner helt på nytt for nå skal dem fly lavpris, dem skal utkonkurrere de store aktørene og ikke bare det, men dem skal også fly langruter for en slikk og ingenting og selge aksjer for det loves fortjeneste og god investering samtidig, ikke småtterier nei..

Synes oppriktig synd på dem som taper store penger og på dem som mister jobben når slike selskap går på rumpa.
Har selv vært i disse kategoriene, (mistet investering og mistet jobb) har derfor ikke nerver eller økonomi til å legger 5 øre i slike investeringer, satset på fast eiendom isteden og gjort det mere enn bra der i gården.

Norwegian overlever vel sikkert sikkert, men ser ut som utvanning og smallhans en tid fremover, og kanskje kutte noe av fettet. (Permitteringer)

Been there, done that..:rolleyes:
 
I et forsøg på at styre udgifterne er ruten mellem Helsinki og København reduceret fra 3 til 1 daglig afgang med omgående virkning.

Jeg tænker at SAS og Finnair nok ikke er helt utilfreds.
 
I et forsøg på at styre udgifterne er ruten mellem Helsinki og København reduceret fra 3 til 1 daglig afgang med omgående virkning.

Jeg tænker at SAS og Finnair nok ikke er helt utilfreds.

Tør/bør de mon reducere på hovedstadsruterne i Skandinavien også? Vil nok være svær at sluge for Norwegian, hvis det bliver nødvendigt, tænker jeg, men i disse tider bør de nok bide stoltheden i sig
 
Back
Top