Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Kjos er fortsatt åpen for salg.

I et intervju med TT, så sier Kjos at alle børsnoterte selskap i prinsippet er for salg.

https://min.e24.no/a/G1W4Rx

Det som er en forutsetning for meg er at den som går inn og kjøper Norwegian må være bra for alle mine medarbeidere og alle våre reisende. Selskapet får ikke gå til noen som er dårlige. Det er det viktige for meg, sier han til TT.

...
Jeg er bare én av eierne, og om de andre eierne vil selge Norwegian, er jeg ikke den som sier nei, aldri verden, sier Norwegian-sjefen.

Ellers er det litt om snuoperasjonen som såvidt igang, uten at det kommer noe revolusjonerende nytt der.

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Jeg tror at det er en ganske gjengs oppfatning blant nordmenn at Norwegian har de billigste billettene, og at mange derfor ikke sjekker alternativer.
I nyhetene sier de ofte "lavprisselskapet Norwegian", og Kjos snakker i alle sammenhenger om billige billetter

Ja det er en ganske vanlig oppfatning at norwegian er billigst, og i veldig mange tilfeller er de jo også det, så synes ikke man skal gjøre narr av en oppfatning som er mer riktig enn uriktig(ihvertfall her i landet). Mange folk velger jo hovedkonkurrenten SAS og uten å sjekke alternativene, selvom de kanskje også er dyrere, så her kommer blant annet det med lojalitet inn. Ingenting i Norge engasjerer så mye som DY vs SK. Rundt bordet i alle middagsselskaper vil man finne bastante meninger om hvem som er best. Og begge selskaper har dermed skapt seg veldig store lojale kundegrupper, som også er skapt gjennom to gode fordelsprogrammer på hver sin måte.
For å begrunne min påstand om at «man skal kunne fly lavprisselskap uten at man nødvendigvis legger merke til det» litt mer. Hvis vi ser til de to andre lavprisselskapene som er størst representert her i landet, Ryanair og wizz, så er norwegian milevis foran, når det kommer til kundeservice, tullete gebyrer, komfort og den helhetlige opplevelsen. Dette viser alle undersøkelser og kåringer, alle merker det og svært få nekter for det, det eneste som wizz og FR slår dem på er pris. Flyr du OSL-BGO så er det svært lite som gjør at man føler at DY er et lavprisselskap, ikke noe gratis te, men wifi isteden. Fordeler og ulemper med begge aktører, men man føler ikke at man har blitt mishandlet og snytt for tusenvis av kroner etter en tur med DY, noe mange opplever før de har nådd boardingen hos Ryanair.
Ute i Europa og verden har de også bygd opp en utrolig sterk merkevare, mye sterkere enn det mange her hjemme tror den er, da jeg ihvertfall sitter igjen med en oppfatning av at de fleste fortsatt tror de er mindre enn sas og bare flyr til og fra Norge. Det å hete «norsk» hjelper jo også på, da man bare hører i navnet at det betyr kvalitet og ordentlige saker. En uten innsikt i bransjen har jo automatisk bedre tanker om Swiss enn Tarom.
Kjos begynner å bli sliten, og det eneste seriøse han sier for tiden er vel at han er langt på overtid. Når han uttaler seg er det de samme utsagnene hele tiden. Latteren er kjent, men han har levd for lenge på den, så seriøsiteten faller. Han har vært flink, men litt nytt blod er på tide.

Fra DN.no

Bjørn Kjos selger tegningsretter med 30 prosent rabatt
Det Bjørn Kjos- kontrollerte selskapet HBK Holding har inngått en avtale om å selge tegningsrettene de ikke trenger til en andre aktører. Rettene vil selges med 30 prosent rabatt.

Det er norske private investorer og internasjonale institusjonelle investorer som kjøper tegningsrettene.

Det melder Norwegian i en børsmelding mandag morgen.

Skipsreder John Fredriksen har sammen med storbankene DNB og Danske Bank garantert for 2,4 milliarder kroner av emisjonen.

Norwegian-toppene Bjørn Kjos og Bjørn Kise har gjennom selskapene HBK Holding as og Sneisungen as forpliktet seg til å kjøpe aksjer for 343 millioner kroner.

Dersom HBK Holding skulle ha tatt sin rettmessige del av emisjonen og opprettholdt sin eierandel på nær 25 prosent, måtte selskapet ha kjøpt emisjonsaksjer for 750 millioner kroner.

Det har etter det DN kjenner til vært Bjørn Kjos´plan å delvis finansiere deltagelsen i emisjonen ved å selge de overflødige tegningsrettene selskapet mottar i markedet. For at disse tegningsrettene skal ha en verdi må emisjonskursen settes betydelig under markedskursen.

Voldsom dropp fra start som tilsynelatende flater ut og bedrer seg litt nå.

Uansett, jeg forstår ikke hva som menes her(og over):

Børsmelding:
HBK Holding AS (“HBK”), a company controlled by Bjørn Kjos, Chief Executive Officer of Norwegian Air Shuttle ASA (the "Company"), Bjørn Halvor Kise, Chairman of the Board of the Company, and their respective families, has entered into agreements to sell subscription rights it will receive in the Company's contemplated rights issue that it will not use to subscribe for in the rights issue. The buyers consist of Norwegian family offices and international institutional investors.

HBK has agreed to sell the subscription rights at a price of 70% of the theoretical value of the subscription rights at the time of pricing of the rights issue, expected on or about 18 February 2019. The buyers have committed to a total investment amount of NOK 500 million including the purchase of subscription rights and subscription in the rights issue. The number of subscription rights to be sold will be determined based on the subscription price and number of new shares to be issued in the rights issue.

The buyers of the subscription rights have committed to subscribe for the subscription rights that they acquire in the rights issue.

The agreement is subject to the extraordinary general meeting on 19 February 2019 approving the contemplated rights issue.

HBK currently owns 11,204,809 shares in the Company, representing 24.66% of the shares of the Company.

Her er det for min del for mange ukjente til at jeg helt skjønner hva som menes. Noen som kan forklare?

Si at emisjonskursen settes til kr 50,- mens Norwegian etter at tegningsrettene er i markedet handles til 70,-
Da vil hver tegningsrett være verdt rundt kr 20. (70 -50) Kjos har inngått avtale til å selge disse med 30% rabatt, dvs kr 14. Totalt betaler da kjøperen 14+50=64 for hver nye aksje.

Litt av det skyldes nok at det er flere veldig store aksjonærer som nå selger seg ut.

Det er annonsert at i tillegg til Ferd så har også Statoil Pensjon solgt alle sine 172.885 aksjer og KLP har solgt alle sine 158.493 aksjer.

https://aksjelive.e24.no/article/yvAk8r

Men de har jo solgt for lengst. Aksjonæroversikten er aldri dagsfersk

Dog så selger vel disse ut da de ser de tror de taper ved å være med på emisjonen

Men Kjos og co som må dumpe prisen for å kunne være med, kan dette potensielt gjøre vondt for eksisterende aksjonærer

Mye fine innspill. Rent aksjeteknisk så plikter jeg vel å fortelle at jeg solgte ut alle mine DY aksjer i fjor sommer. Tjent ganske fett på de siden jeg satt på bla A og B derivater fra oppstarten til DY. Nu forestår jeg meg at begynne å handle igjen. Tror det vil være fin fin investering.. Da BK og kompani nok har en plan for videre drift.

Norwegian er for store til å konke helt og holdent. Det er for mange store aktører som har penger utestående i anliggende selskap. Strukturmessig må de nok omorganisere deler av driften sin ved bla ikke starte opp nye ruter/starte nye organisasjoner.

La det lønnsomme sette seg og få i pluss drift via dette. Argentina operasjonen vil på sikt bli en gullgruve kan man tenke seg(el motsatt). Flyoperasjonelt har dette vært et lukket land hvor Aerolineas har vært altfor eneveldende. Time will shåvv(el "tell" som man blir rettet på selv om man bruker flåklypisk sjargong)..

Norwegian er for store til å konke helt og holdent. Det er for mange store aktører som har penger utestående i anliggende selskap. Strukturmessig må de nok omorganisere deler av driften sin ved bla ikke starte opp nye ruter/starte nye organisasjoner.

Det kan meget godt hende. Jeg ser også for meg at en eventuell restrukturering blir resultatet hvis ting begynner å gå virkelig galt. Men da ville jeg ikke stolt på at aksjonærene nødvendigvis kommer særlig godt ut. De som sitter på de beste kortene er det som har pantesikrede krav i formuesgoder som er verdt noe - fly, eksempelvis. Aksjonærene er ikke beskyttet mot annet enn at de ikke kan tape mer enn de har investert (da tar jeg utgangspunkt i vanlige aksjekjøp, ikke short-posisjoner, derivatprodukter e.l.). Men å tape alt, det er fullt mulig.

Norwegian i krympet format kan gjerne leve videre, men det er naivt å tro at aksjonærene da blir sittende igjen med ca. kr. 95,- per aksje, slik de gjør i skrivende stund.

Dette er ikke ment som "sikker kunnskap", for å skremme noen fra aksjekjøp. Det får folk finne ut av selv. For min egen del ville jeg nok kun godt inn med "bingo-penger" pdd. - penger jeg har råd til å tape, og som det er OK å ta høy risiko på.

Det kan meget godt hende. Jeg ser også for meg at en eventuell restrukturering blir resultatet hvis ting begynner å gå virkelig galt. Men da ville jeg ikke stolt på at aksjonærene nødvendigvis kommer særlig godt ut. De som sitter på de beste kortene er det som har pantesikrede krav i formuesgoder som er verdt noe - fly, eksempelvis. Aksjonærene er ikke beskyttet mot annet enn at de ikke kan tape mer enn de har investert (da tar jeg utgangspunkt i vanlige aksjekjøp, ikke short-posisjoner, derivatprodukter e.l.). Men å tape alt, det er fullt mulig.

Norwegian i krympet format kan gjerne leve videre, men det er naivt å tro at aksjonærene da blir sittende igjen med ca. kr. 95,- per aksje, slik de gjør i skrivende stund.

Dette er ikke ment som "sikker kunnskap", for å skremme noen fra aksjekjøp. Det får folk finne ut av selv. For min egen del ville jeg nok kun godt inn med "bingo-penger" pdd. - penger jeg har råd til å tape, og som det er OK å ta høy risiko på.
Jeg har vært med siden aksjene var i strl 20-40kr og omsatte hele månedsinntekter(60-70k NOK)i disse aksjene. Turte ikke mer i somres, hadde for mye kapital bundet inn i et usikret foretak(tenkte jeg da).. Men som privat aktør har jeg fremdeles troen. Skal bare la det falle litt til så reinvesterer jeg en del grunker i DY..

Jeg tror nemlig de kommer til å gjøre bra butikk i Argentina samt i vår del av verden(norden)..

Det er fullt mulig å ta utgangspunkt i at butikken vil bli drevet så godt at det ikke vil være noe behov for en restrukturering. Her får enhver gjøre seg opp sin egen mening.

Men: Dersom det skjer noe med Norwegian, så tror heller ikke jeg at hele sjappa legges ned. En eller annen form for restrukturering er mer sannsynlig.

I en slik restrukturering er det mest sannsynlig usikrede kreditorer, kunder med debit-kjøp og aksjonærer som får lide.

ABC-lære innenfor gjeldsforfølgningsretten er at det eneste som teller v/konkurs (eller restrukturering) er (mer eller mindre) sikrede krav. Aksjonærene er ikke sikret noe bedre enn de som sitter på fremtidige billetter eller de som har solgt DY allerede oppbrukt fuel.

Time will sh... eh, tell ;)

WOW!

Kursen i den kommende Norwegian-emisjonen settes til 33 kroner per aksje. Dagens aksjonærer blir da sittende igjen med 33 prosent av selskapet etter kapitalutvidelsen.

Blir en skikkelig utvanning av HBK da, de skal jo ikke være med på hele emisjonen. De gamle aksjonærene blir sittende igjen med 1/3 av selskapet dersom de ikke spytter inn noen penger.

Kjøper man 1 aksje nå til 90 kroner, kjøper man reellt sett 3 nye aksjer til 156. (gitt at man deltar i emisjonen) Dvs 52 per stykk. Alt annet lik bør da kursen falle til 52 når den handles uten rett til tegningsretter.

Dette er jo kriseemisjons-nivåer

Selv om dagens aksjonærer også får de samme tegningsrettene som Kjos og co, så er tror jeg har at alle aksjonærene nå taper på HBK Invest sin manglende likviditet/finansiering tvinger frem en slik løsning

Kjos er vel såpass belånt at det er vel ikke umulig at det er andre som styrer dette showet.

Kjos er vel såpass belånt at det er vel ikke umulig at det er andre som styrer dette showet.
Enig; er nok ikke bare hans blide fjes som kan gjenopprette tiltro i markedet. Kvitte seg med ulønnsomme operasjoner. Argentina har jeg klokketro på da det er mye penger å hente der fra bla Aeriolineas(som vel har kjørt prisene til topps all den tid de fikk være i fred).. Norwegian kan nok drive ned prisene samt tjene penger her med god selskapsstruktur..

Back