Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

I følge E24 Live garanterer Fredriksen for 800 MNOK av de totalt 3 mrd Norwegian nå skal hente. Gitt da at selskaper tilhørende Kjos tar nesten 400 MNOK er det de resterende 1,8 mrd fordelt på DNB Markets å Danske Bank

Men mer at dette kun er det de garanterer, så lenge nok andre villige investorer tegner seg så kan de ende om med å måtte bidra med 0
 
Det har aldri vært noen manko på investorer som vil hive penger etter mer eller mindre håpløse flyselskapsprosjekter, så dette bør bli 'slam dunk'. Jeg har trua på at Norwegian nå har kommet på det nivået hvor de kan begynne å høste av det de har sådd. Så lenge markedet for nye og brukte fly holder seg godt, tror jeg de med en blanding av flyhandel og brukbar drift vil gjøre gode penger utover.
 
"Emisjons-løsningen" i Norwegian er så dårlig at noen burde tatt sin hatt og gått. Ved enhver emisjon settes det strek og markedsverdien "bestemmes" på nytt idet selskapet setter den emisjonskursen som antas vil gi marginal fulltegning. Nye aksjer selges derfor som regel med god rabatt. Emisjoner i Norwegian har også vært rettede og grisete. Bare se på den forrige. Ingenting å skryte av.

Norwegian var det selskapet i Europa som hadde størst kapasitetsvekst i fjor. Større enn Lufthansa faktisk. Lufthansa, som hadde en produksjon på 350 mrd km i fjor, hadde en vekst fra 2017 på 26,6 mrd km — Norwegian hadde en produksjon på 99 mrd km og en vekst på 26,8 mrd km!!!! Hvordan kunne ledelsen finne på å sette den veksten med så lite penger i kassa? Ingen av de aksjonærene som var med i fjor kan regne med å få noe igjen av "innhøstingen" nå.
 
Norwegian var det selskapet i Europa som hadde størst kapasitetsvekst i fjor. Større enn Lufthansa faktisk. Lufthansa, som hadde en produksjon på 350 mrd km i fjor, hadde en vekst fra 2017 på 26,6 mrd km — Norwegian hadde en produksjon på 99 mrd km og en vekst på 26,8 mrd km!!!! Hvordan kunne ledelsen finne på å sette den veksten med så lite penger i kassa?

At de har hatt lite penger i kassa siste året skyldes i jo høy grad utenforliggende faktorer det var vanskelig å forutse.

Dette har vært en villet strategi hele veien fra Kjos og Kise. Som Kise sier i et intervju nylig, gjorde
den ekstreme vekst-strategien at de var nødt til å kontrollere hvem de fikk med i styret slik at ikke bremsene ble satt på.

– Tidligere, da vi hadde uavhengig valgkomité, fikk vi en del styremedlemmer inn i selskapet som kanskje ikke var så komfortable med den vekststrategien vi hadde. Vi hadde vanskeligheter med å få kontinuitet i styret, sier Kise, som presiserer at dette var på 2000-tallet.

– Vi skulle finne styremedlemmer som hadde den kompetansen som skulle til for å få et forsvarlig styre i en fase hvor vi skulle vokse, og konkurrere med et statsmonopol. Det var ikke enkelt, og derfor så vi det som viktig at styreleder var med i valgkomiteen.

Dermed gjorde Norwegian en endring i vedtektene som tilsa at styreleder skulle være formann i valgkomiteen. Denne fjernet de på eget initiativ for halvannet år siden, ifølge Kise.

– Det vi gjør nå er å fjerne at styreleder skal være i valgkomiteen. Dette har sammenheng med at vi demper veksten vesentlig, sier han.

Kise mener at beslutningen om å ha styreleder med i valgkomiteen har vært vellykket, og gjort at de har fått kontinuiteten de behøvde.

– Det har tatt lang tid å opparbeide kompetanse og forståelse. Vi trenger styremedlemmer som ikke har høydeskrekk, sier han.

Den siste setningen der sier vel det meste... :fly

W
 
Last edited:
At de har hatt lite penger i kassa siste året skyldes i jo høy grad utenforliggende faktorer det var vanskelig å forutse.

W


De har tatt en enorm risiko på bekostning av aksjonærene. De hadde muligheten til å løse de uforutsette problemene i fjor ved å selge til IAG, men valgte å la aksjonærene blø istedet.
 
De har tatt en enorm risiko på bekostning av aksjonærene. De hadde muligheten til å løse de uforutsette problemene i fjor ved å selge til IAG, men valgte å la aksjonærene blø istedet.

Enorm risiko har da DY alltid tatt? Noe aksjonærer burde vite - i hvertfall helt siden da de la inn tidenes største (europeiske) flyordre ever har det ligget i kortene! Kjos og Co har dessuten aldri latt litt motvind stoppe dem - og det har det vært plenty av - så hvorfor du forventer at de skulle
kaste inn håndkle denne gangen er nok litt historieløst. Disse gutta kommer ikke til å gi seg før alt er forsøkt eller DY flyr i beste velgående.
 
Enorm risiko har da DY alltid tatt? Noe aksjonærer burde vite - i hvertfall helt siden da de la inn tidenes største (europeiske) flyordre ever har det ligget i kortene! Kjos og Co har dessuten aldri latt litt motvind stoppe dem - og det har det vært plenty av - så hvorfor du forventer at de skulle
kaste inn håndkle denne gangen er nok litt historieløst. Disse gutta kommer ikke til å gi seg før alt er forsøkt eller DY flyr i beste velgående.

Jeg forventet det ikke, jeg sa at de hadde den muligheten. Men jeg forventet et smartere utfall enn det som kom her om dagen. Men det skal jeg ikke ta opp her.
 
Å la aksjonærene blø er jo litt drøyt da. Om man ikke har skjønt at det å kjøpe DY aksjer er litt som å spille mariabingo så har man nada å gjøre i markedet tenker jeg. Tenker du pensjonssparing velger du ikke DY. Jeg har kjøpt aksjer der og regnet pengene som tapt med det samme. All gevinst er positivt. Har kjøpt i SAS og annet også som en investering. DY er en gamble.

Videre er jeg overrasket over at de ikke solgte. Samtidig er det sykt tøft at noen tør å bare gi gass og se om det går. Det er så unorsk. Her skal vi alltid bygge noe til det har et minimum av verdi og så skal såkorninvestorene selge det for 100 millioner eller noe. Men ingen lager store bolag slik som DY. Det skal de jaggu meg ha
 
Tidligere Color Air grunder og skipsreder kjøper seg opp i Norwegian

Skipsreder og Color Line-eier Olav Nils Sunde har dukket opp blant de 30 største aksjonærene i flyselskapet Norwegian, viser en fersk aksjonæroversikt.

Det familieeide investeringsselskapet O.N. Sunde A/S som ledes av sønnen Alexander Sunde er, med sine 200.000 aksjer, blitt flyselskapets 23. største aksjonær.

Aksjeposten har en verdi på rundt 26,5 millioner kroner.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers...-Sunde-back-in-the-air-Laster-opp-i-Norwegian
 
Tidligere Color Air grunder og skipsreder kjøper seg opp i Norwegian



https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers...-Sunde-back-in-the-air-Laster-opp-i-Norwegian

De som har teft, kjøper Norwegian nå. Og lar seg ikke lure av DNs merkverdige journalistikk. Kjøpte selv, i 3 omganger idag.- Artig at en ressurssterk person, som Nils Olav Sunde, kjøper seg opp.

Noen med kortidsminne i ColorLine ?

Lurer på om ikke noe(n) ligger til mørning her før neste runde...
 
De som har teft, kjøper Norwegian nå. Og lar seg ikke lure av DNs merkverdige journalistikk. Kjøpte selv, i 3 omganger idag.- Artig at en ressurssterk person, som Nils Olav Sunde, kjøper seg opp.

Kjøpte ikke du en del på 140kr også?
 
E24 skriver at Easyjet har vært ute i markedet, for å sondre mulighetene for å få inn 33 mrd NOK, til et uspesifisert formål. Noe som setter fart i ryktene om et eventuelt norwegian oppkjøp!

https://min.e24.no/a/e1QmG9

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
33 Milliarder høres jo mye ut vel?

Hva er egentlig verdien på Norwegian? Børsverdien setter de til ca 4,5 - 6 milliarder. Er da gjelden (om denne skal innfris) og kostnadene ved overtakelse samt reell verdi så mye større? Ser "Enterprise value" er ca 55 milliarder.

Noen som gidder å ta rollen som siviløkonom litt kjapt? Eller må jeg høre med hauserene på hegnar forum?

#easynorwegian
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Litt på siden, men norwegian (Artic Aviation Assets) utsetter leveransen av 16 fly (737-max) fra 2020 til 2023 og 2024.

https://min.e24.no/a/oRrP90

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
De som har teft, kjøper Norwegian nå. Og lar seg ikke lure av DNs merkverdige journalistikk. Kjøpte selv, i 3 omganger idag.- Artig at en ressurssterk person, som Nils Olav Sunde, kjøper seg opp.

Jeg mener at DN fører en ansvarlig journalistisk linje når det gjelder Norwegian og som gjenspeiler realitetene.

Ved børsåpning i dag spratt aksjen opp basert på en positiv fremstilling av januartallene fra Kjos. Senere har aksjekursen falt til under gårsdagens kurs.

Så kan en spørre om hva som er bak tallene.
Fyllingsgraden går ned når billettprisen stabiliserer seg.
For meg ser det ut som om Norwegian har nådd maksnivået når det gjelder å hente inntekter.
Har selv undersøkt priser til Krakow i slutten av februar for fleksible billetter for en jobbreise. Både SAS, KLM og LOT ligger en god del under Norwegian. Da kan en ikke bestille Norwegian dersom reisen må kanselleres eller endres.
 
Ved børsåpning i dag spratt aksjen opp basert på en positiv fremstilling av januartallene fra Kjos. Senere har aksjekursen falt til under gårsdagens kurs.

Det var nok ikke januartallene som påvirket price action i dag, for de tallene er kjent før flyselskapene offentliggjør dem, men heller låneforespørselen til Easyjet, som sannsynligvis ikke hadde noen relevans til Norwegian likevel.
 
Det var nok ikke januartallene som påvirket price action i dag, for de tallene er kjent før flyselskapene offentliggjør dem, men heller låneforespørselen til Easyjet, som sannsynligvis ikke hadde noen relevans til Norwegian likevel.

For noen er sikkert dette kjente tall. Min hypotese er at de som er ivrige og handler på stigende kurs er småsparere som rått sluker de positive tallene i budskapet til Kjos og ikke har "inside information"

Normalt kommer en korrigering når proffene har vurdert den reelle situasjonen
 
Back
Top