Norwegian var det selskapet i Europa som hadde størst kapasitetsvekst i fjor. Større enn Lufthansa faktisk. Lufthansa, som hadde en produksjon på 350 mrd km i fjor, hadde en vekst fra 2017 på 26,6 mrd km — Norwegian hadde en produksjon på 99 mrd km og en vekst på 26,8 mrd km!!!! Hvordan kunne ledelsen finne på å sette den veksten med så lite penger i kassa?
– Tidligere, da vi hadde uavhengig valgkomité, fikk vi en del styremedlemmer inn i selskapet som kanskje ikke var så komfortable med den vekststrategien vi hadde. Vi hadde vanskeligheter med å få kontinuitet i styret, sier Kise, som presiserer at dette var på 2000-tallet.
– Vi skulle finne styremedlemmer som hadde den kompetansen som skulle til for å få et forsvarlig styre i en fase hvor vi skulle vokse, og konkurrere med et statsmonopol. Det var ikke enkelt, og derfor så vi det som viktig at styreleder var med i valgkomiteen.
Dermed gjorde Norwegian en endring i vedtektene som tilsa at styreleder skulle være formann i valgkomiteen. Denne fjernet de på eget initiativ for halvannet år siden, ifølge Kise.
– Det vi gjør nå er å fjerne at styreleder skal være i valgkomiteen. Dette har sammenheng med at vi demper veksten vesentlig, sier han.
Kise mener at beslutningen om å ha styreleder med i valgkomiteen har vært vellykket, og gjort at de har fått kontinuiteten de behøvde.
– Det har tatt lang tid å opparbeide kompetanse og forståelse. Vi trenger styremedlemmer som ikke har høydeskrekk, sier han.
At de har hatt lite penger i kassa siste året skyldes i jo høy grad utenforliggende faktorer det var vanskelig å forutse.
W
De har tatt en enorm risiko på bekostning av aksjonærene. De hadde muligheten til å løse de uforutsette problemene i fjor ved å selge til IAG, men valgte å la aksjonærene blø istedet.
Enorm risiko har da DY alltid tatt? Noe aksjonærer burde vite - i hvertfall helt siden da de la inn tidenes største (europeiske) flyordre ever har det ligget i kortene! Kjos og Co har dessuten aldri latt litt motvind stoppe dem - og det har det vært plenty av - så hvorfor du forventer at de skulle
kaste inn håndkle denne gangen er nok litt historieløst. Disse gutta kommer ikke til å gi seg før alt er forsøkt eller DY flyr i beste velgående.
Skipsreder og Color Line-eier Olav Nils Sunde har dukket opp blant de 30 største aksjonærene i flyselskapet Norwegian, viser en fersk aksjonæroversikt.
Det familieeide investeringsselskapet O.N. Sunde A/S som ledes av sønnen Alexander Sunde er, med sine 200.000 aksjer, blitt flyselskapets 23. største aksjonær.
Aksjeposten har en verdi på rundt 26,5 millioner kroner.
De som har teft, kjøper Norwegian nå. Og lar seg ikke lure av DNs merkverdige journalistikk. Kjøpte selv, i 3 omganger idag.- Artig at en ressurssterk person, som Nils Olav Sunde, kjøper seg opp.Tidligere Color Air grunder og skipsreder kjøper seg opp i Norwegian
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers...-Sunde-back-in-the-air-Laster-opp-i-Norwegian
Tidligere Color Air grunder og skipsreder kjøper seg opp i Norwegian
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers...-Sunde-back-in-the-air-Laster-opp-i-Norwegian
De som har teft, kjøper Norwegian nå. Og lar seg ikke lure av DNs merkverdige journalistikk. Kjøpte selv, i 3 omganger idag.- Artig at en ressurssterk person, som Nils Olav Sunde, kjøper seg opp.
De som har teft, kjøper Norwegian nå. Og lar seg ikke lure av DNs merkverdige journalistikk. Kjøpte selv, i 3 omganger idag.- Artig at en ressurssterk person, som Nils Olav Sunde, kjøper seg opp.
Tidligere Color Air grunder og skipsreder kjøper seg opp i Norwegian
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers...-Sunde-back-in-the-air-Laster-opp-i-Norwegian
De som har teft, kjøper Norwegian nå. Og lar seg ikke lure av DNs merkverdige journalistikk. Kjøpte selv, i 3 omganger idag.- Artig at en ressurssterk person, som Nils Olav Sunde, kjøper seg opp.
Ved børsåpning i dag spratt aksjen opp basert på en positiv fremstilling av januartallene fra Kjos. Senere har aksjekursen falt til under gårsdagens kurs.
Det var nok ikke januartallene som påvirket price action i dag, for de tallene er kjent før flyselskapene offentliggjør dem, men heller låneforespørselen til Easyjet, som sannsynligvis ikke hadde noen relevans til Norwegian likevel.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.