Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Er det noen som vet noe om hva dette #focus2019 innebærer? Hvordan har Norwegian tenkt å kutte 2 mrd i kostnader dette året, og hvis det er mulig å kutte såpass i kostnadene: Hvorfor har de ikke begynt med disse kuttene for lenge siden når kostnadene har løpt løpsk i lang tid allerede? Hvor var #focus2012-2018?

Nei, absolutt ikke, om da ikke hullet er 2x så stort å fylle som først antydet.

Det er fortsatt to forskjellige ting. Emisjonen er jo for å fylle opp et hull, mens kostnadskutt er for å hindre at det blir er nytt hull

Og det er jo ikke noe som har endret seg siden denne presentasjonen. Det er ikke noe i den som utelukker at det trengs mer egenkapital

Tror nok lillebror tenker litt mer langsiktig enn storebror.

En del interessant info om videre strategi, markeder etc her;
PDF: Norwegian Investor presentasjon 8. Jan. 2019

Jeg vil være forsiktig å kalle dette en innholdsfull presentasjon. Det er mye fancy-talk inn der, men svært lite info hvordan man vil oppnå sine mål. Det eneste hva kommer tydelig frem er de forandringer i flåteplånen. Og også her klarer man ikke å regne de antall fly som skål ut korrekt tilsammen. Det er pinlig!

Den holdt vel i 20 dager ?
Da skulle man spare 2-3Mrd , ikke i tillegg skyte inn 2-3Mrd

Det ene er kostnader, det andre er equity. De må gjøre begge ting. De må sprøyte inn mer equity slik at man holder seg til låne-betingelser. Ellers vil det bli enda dyrere å refinansere lån i fremtida. Renten for fremtidlige lån vil være enda høyre dersom man nå bryter låne-betingelser.

Er det nok å spare 2 Mrd NOK dersom du offisielt taper 3.8 Mrd NOK i fjorår (og dette taps-tall innebærer forsatt asset-sales). Nei selvsagt ikke. Derfor er det relativ trygg å si at Norwegian vil tape pengene i 2019 også. Rett og slett fordi de kan ikke senke kostnader sine hurtig nok og Revenue sida vil i allerbeste fall være lik mot 2018. Men dette er en annen story ...

Men kommer dette forseint? Eller er det nok til å snu skuta?
Ser Kjos uttalte idag at nå begynner innhøstingen av det som er sådd.
Bøndene kan vel uttale seg om at det ikke nødvendigvis er å enkelt.

Når virker det iallefall som de har skrudd opp prisene. Ikke mer enn 2 uker siden de hadde f.eks SVG-KRK i August til 299, og det er er jo priser de har hatt i flere år. Et kjapt søk idag viste billigste til 349 ila -19.
Men som sagt er det forseint:(

Litt rart å følge med på media når det kommer dårlige nyheter om Norwegian.
Stadig en Elnæs fra Winair som roterer i de forskjellige mediahusene for å snakke opp selskapet.Det skjer stadig vekk.
Når jeg sjekker litt på Winair AS, ser jeg et firma uten inntekter eller annen særlig aktivitet innen luftfart.
Hva i all verden gjør han kvalifisert til å ytre seg så skråsikkert om hva som skjer innen luftfarten?
Hvis han er så verdifull som konsulent innen bransjen burde vel selskapet hans vise til litt mer positive resultater.

0 ansatte i Winair.
0 lønn til daglig leder.

:fly

Stadig en Elnæs fra Winair som roterer i de forskjellige mediahusene for å snakke opp selskapet.Det skjer stadig vekk.
Når jeg sjekker litt på Winair AS, ser jeg et firma uten inntekter eller annen særlig aktivitet innen luftfart.
Hva i all verden gjør han kvalifisert til å ytre seg så skråsikkert om hva som skjer innen luftfarten?
Hvis han er så verdifull som konsulent innen bransjen burde vel selskapet hans vise til litt mer positive resultater.

0 ansatte i Winair.
0 lønn til daglig leder.

Hvis du sjekker Linkedinprofilen hans, ser du at han har plenty relevant erfaring.

Hvis du sjekker Linkedinprofilen hans, ser du at han har plenty relevant erfaring.

Jeg har sett den.
Stusser bare litt over at Winair AS ser ut til å være et et firma uten virksomhet.
Formålet med firmaet er blant annet å være rådgiver til luftfartselskaper.
Da selskapet ikke har inntekter innbyr det til spekulasjon. :-)

Hvis man eier noen aksjer i Norwegian så vil man jo vite hvem som uttaler seg, da disse kan påvirke de eiendelene man sitter på.

Last edited:
De som handler Norwegian-aksjer i dag, handler i blinde siden de ikke vet hva emisjonskursen blir (og av den grunn vet de ikke hvor stor del av selskapet de kjøper/ selger i dag heller). På pressekonferansen var det likevel ikke én oppegående journalist som stilte spørsmål om hvilke tall som legges til grunn i emisjonen. Hvor mye av Norwegian får Fredriksen for 3 mrd.?

Kursen i dag kan derfor egentlig være hva som helst.

Emisjonen i dag var vel fortrinnsemisjon, hvor Fredriksen og co kun garanterte for en viss kurs. Dagens aksjonærer (eller basert på en annen fremtidig dato) vil få tegningerettighet og kan vel da kjøpe til denne emisjonskurs. Kursen er vel satt såpass lav at det fort blir fulltegnet (enten av dagens aksjonærer, eller av dem som kjøper tegningsrettighene av dem). Fredriksenss «play» her er vel primært å cashe inn 1.5% i garantiprovisjon.

Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det kom en vps melding nettopp om ekstraordinær generalforsamling i Norwegian den 19. februar.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Emisjonen i dag var vel fortrinnsemisjon, hvor Fredriksen og co kun garanterte for en viss kurs. Dagens aksjonærer (eller basert på en annen fremtidig dato) vil få tegningerettighet og kan vel da kjøpe til denne emisjonskurs. Kursen er vel satt såpass lav at det fort blir fulltegnet (enten av dagens aksjonærer, eller av dem som kjøper tegningsrettighene av dem). Fredriksenss «play» her er vel primært å cashe inn 1.5% i garantiprovisjon.

Poenget mitt er egentlig ikke hvem som får delta i emisjonen eller hvor mye noen tjener på å være garantister.

Det skal utstedes nye aksjer for 3 mrd., men vi vet foreløpig ikke hvor mye disse aksjene vil utgjøre av den samlede selskaps verdien før vi får emisjonskursen. Så hvis du kjøper en post på 1000 aksjer i dag (gamle aksjer) til kurs 120,- vet du ikke hvor mye av selskapet du kjøper. Et slags blindekjøp der altså.

0 ansatte i Winair.
0 lønn til daglig leder.

Vet ikke hva du vil med dette, men såvidt jeg vet er det veldig få som vil stå frem i media og snakke om dette temaet. Det er ikke slik at folk som har peiling kommer løpende, så vi skal faktisk være glad for at noen gidder.

Vet ikke hva du vil med dette, men såvidt jeg vet er det veldig få som vil stå frem i media og snakke om dette temaet. Det er ikke slik at folk som har peiling kommer løpende, så vi skal faktisk være glad for at noen gidder.

Enig. Jeg synes også han er reflektert, nyansert og balansert, så all honnør til folk som gidder å uttale seg.

Enig. Jeg synes også han er reflektert, nyansert og balansert, så all honnør til folk som gidder å uttale seg.

Han er lysår foran de fleste av førsteamanuensis-«ekspertene» og BI-økonomene som pleier å uttale seg.

Satt og så på aksjehandlene der i dag. Utrolig mange på 2 aksjer og 3 aksjer og sånt. Hvem søren kjøper 2 og 2 aksjer?

Back