Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det er også ganske mange som deler synet.
Diskusjonen blir god om du kan utdype hvorfor du mener BU662 tar feil.

Det er det helt sikkert. Men nå snakker jeg altså om oss andre, som ikke deler det. Utdyping: Det er en rekke ukjente fakorer her, som verken han, elle de fleste av oss andre, har forutsetning, for å vite noe om. Å holde på å regne ut, opp og ned, i mente med utgangspunkt i status quo, gir ingen mening. Tipper det foregår mye i kulissene.- Time will tell.

Last edited:
Du verden, heldigvis er det relativt mange, som ikke deler ditt syn.

Har du noe argument i en eller annen retning, bortsett fra tenåringpåinterrail-mentaliteten (det ordner seg nok) ?
Tråden blir så mye mer interessant dersom de som er uenige med bu662 kan argumentere for sitt syn.

Det er helt OK å ha andre meninger, selvfølgelig. Ingen her inne sitter på fasiten, men argumenterer for sitt syn.

Om du mener det er bortkastet å regne på ulike scenarier forstår jeg ikke engang at du gidder å delta i diskusjonen? Bu662 underbygger sine argumenter med regnestykker, kan ikke se hvorfor det skulle være feil?

Har du noe argument i en eller annen retning, bortsett fra tenåringpåinterrail-mentaliteten (det ordner seg nok) ?
Tråden blir så mye mer interessant dersom de som er uenige med bu662 kan argumentere for sitt syn.
Du får prøve å lese det om igjen, så kanskje du da klarer å få med deg poenget. -Tenåringer på interrail, kan være adskillig skarpere, enn mange andre. Lykke til!

Last edited:
Det er helt OK å ha andre meninger, selvfølgelig. Ingen her inne sitter på fasiten, men argumenterer for sitt syn.

Om du mener det er bortkastet å regne på ulike scenarier forstår jeg ikke engang at du gidder å delta i diskusjonen? Bu662 underbygger sine argumenter med regnestykker, kan ikke se hvorfor det skulle være feil?
Igjen. Det er en rekke faktorer, som spiller langt større rolle, enn et regnestykke. Jeg har ikke sagt noe om at det er feil, men etter min mening underordnet. Hvis f.eks Norwegian går inn i et utstrakt samarbeide med Lufthansa, så ser verden litt annerledes ut. Skjønte du det nå?

Du får prøve å lese det om igjen, så kanskje du da klarer å få med det poenget. Lykke til!

Jeg har lest dine innlegg mange ganger.
Skjønner heller ikke helt hvor du vil hen

BU662 argumenterer ut fra tilgjengelige fakta og nåtidens data. Hans innlegg leser jeg alltid med interesse.
Kjos snakker alltid om hva som skal skje i fremtiden og selger visjoner med få skyer i horisonten. Historien har lært at en skyfri horisont ikke finnes i denne industrien
Mange aksjonærer har likevel stor tro på det han sier

Igjen. Det er en rekke faktorer, som spiller langt større rolle, enn et regnestykke. Jeg har ikke sagt noe om at det er feil, men etter min mening underordnet. Hvis f.eks Norwegian går inn i et utstrakt samarbeide med Lufthansa, så ser verden litt annerledes ut. Skjønte du det nå?

Det normale vil være å identifisere disse ulike faktorene, og så gjøre en vurdering av hvilken betydning disse faktorene vil kunne ha på fremtidig lønnsomhet. BU662 har betydelig innsikt i bransjen og man gjør lurt i å høre litt på han. I tillegg er det også slik at diskusjonen blir betydelig mer interessant om man kan klargjøre sitt syn gjennom argumenter og hva man er uenig i.

Så den gode nyheten er at likviditæten stiger med 275 Mio NOK - eller ca. 8-10 dager cash-burn rate i Q1. A drop in the ocean, but in the desert every drop of water is a blessing...

Pluss deal med RR og at mer og mer nå tyder på at det faktisk kommer til å bli et joint venture med flyene.
At den dealen tar tid er bare positivt i mine øyne. Disse flyene er meget ettertraktet,
og kan antagelig selges til markedverdi, spørsmålet er bare hvor god dealen evt blir. Mer info er ventet i April.

Nøkkel-kvartal er Q1 2019, her må man vise betydelig forbedring vs. 2018 og 2017. Både totalt sett og relativ sett på CASK.

CASK eks fuel er ned 10% i YTD 2018 vs 2017 og vil sannsynligvis fortsette ned. Fuel-utsiktene ser bedre ut for 2019 da DY ikke har hedget særlig mye
og oljeprisen på vei ned.

En RASK som faller enda mere kan snart spise opp dette man oppnår med spare-programmet

Igjen, rask og yield SKAL synke når longhaul biten vokser fortere enn shorthaul. Vi kommer derfor (alt annet likt) til
å se en synkende RASK også i Q1 2019. Noe annet vil være overraskende og positivt. I Q2 2018 startet vel en
voldsom ekspansjon, så da kan vi vel vente at RASK i Q2 2019 vil begynne og flate ut og kanskje stige
etterhvert (uten at jeg sitter med oversikten over 787 leveranser for 2019)

Men positiv eller optimistisk er jeg dessverre ikke etter å ha lest dette, fordi derfor mangler det rett og slett substans.

Pessimisten vil alltid få rett til slutt - ingenting varer evig, så ingen grunn til å bli optimist :old

Last edited:
Kanskje han, og andre, gjør litt lurt i å høre på meg også? Synes du ikke at det er verdt å høre på dem som ikke er ansatt i bransjen, men som i årevis har vært en kunde? Jeg har reist veldig mye med både SAS og Norwegian opp i gjennom årene. I tilleg hatt gullkort både på American, United og Thai. I tillegg reist masse med Lufthansa og Cathay Pacific.

Last edited:
Pluss deal med RR og at mer og mer nå tyder på at det faktisk kommer til å bli et joint venture med flyene.
At den dealen tar tid er bare positivt i mine øyne. Disse flyene er meget ettertraktet,
og kan antagelig selges til markedverdi, spørsmålet er bare hvor god dealen evt blir. Mer info er ventet i April.

CASK eks fuel er ned 10% i YTD 2018 vs 2017 og vil sannsynligvis fortsette ned. Fuel-utsiktene ser bedre ut for 2019 da DY ikke har hedget særlig mye
og oljeprisen på vei ned.

Igjen, rask og yield SKAL synke når longhaul biten vokser fortere enn shorthaul. Vi kommer derfor (alt annet likt) til
å se en synkende RASK også i Q1 2019. Noe annet vil være overraskende og positivt. I Q2 2018 startet vel en
voldsom ekspansjon, så da kan vi vel vente at RASK i Q2 2019 vil begynne og flate ut og kanskje stige
etterhvert (uten at jeg sitter med oversikten over 787 leveranser for 2019)

Pessimisten vil alltid få rett til slutt - ingenting varer evig, så ingen grunn til å bli optimist :old
No, they won’t. Og takk for det. Always look at the bright side of life!

Jeg har lest dine innlegg mange ganger.
Skjønner heller ikke helt hvor du vil hen

BU662 argumenterer ut fra tilgjengelige fakta og nåtidens data. Hans innlegg leser jeg alltid med interesse.
Kjos snakker alltid om hva som skal skje i fremtiden og selger visjoner med få skyer i horisonten. Historien har lært at en skyfri horisont ikke finnes i denne industrien
Mange aksjonærer har likevel stor tro på det han sier
Nei, men hva vil du jeg skal gjøre med det? Mange skjønner det, så får vi la det være med det.

Kanskje han, og andre, gjør litt lurt i å høre på meg også? Synes du ikke at det er verdt å høre på dem som ikke er ansatt i bransjen, men som i årevis har vært en kunde? Jeg har reist veldig mye med både SAS og Norwegian opp i gjennom årene. I tilleg hatt gullkort både på American, United og Thai. I tillegg reist masse med Lufthansa og Cathay Pacific.

Ikke noe av det du lister opp er grunner til å høre på personers meninger om drift av et flyselskap.
Velfunderte og argumenterende innlegg er verdt å lese.

Last edited:

Du og du - ja da har du et skikkelig grunnlag til å frestå som ekspert.

Hvis kriteriene for ekspertise innen luftfart er
1) ikke være ansatt i bransjen
2) ha reist mye med forskjellig selskaper

- da tror jeg faktisk jeg også vil ha et ord med i laget.

min "ekspertise" består i en logg på 4065 flighter.
Dette tilsvarer 3.724.452 kilometer, eller 9,7 ganger avstanden til Månen.
Jeg har reist med 75 flyselskaper, besøkt 201 flyplasser og flydd på 651 ulike ruter.
Mye av detter er jobbreiser, men også en god del privat.

Som passasjer ser jeg personlig en god del svakheter i Norwegian sin forretnings modell når det gjelder å tiltrekke seg den kundemassen som har best betalingsevne.

Last edited:
Du og du - ja da har du et skikkelig grunnlag til å frestå som ekspert.

Hvis kriteriene for ekspertise innen luftfart er
1) ikke være ansatt i bransjen
2) ha reist mye med forskjellig selskaper

- da tror jeg faktisk jeg også vil ha et ord med i laget.

min "ekspertise" består i en logg på 4065 flighter.
Dette tilsvarer 3.724.452 kilometer, eller 9,7 ganger avstanden til Månen.
Jeg har reist med 75 flyselskaper, besøkt 201 flyplasser og flydd på 651 ulike ruter.
Mye av detter er jobbreiser, men også en god del privat.

Som passasjer ser jeg personlig en god del svakheter i Norwegian sin forretnings modell når det gjelder å tiltrekke seg den kundemassen som har best betalingsevne.
Jeg fremstår ikke som noe helst, annet enn meg selv, og mine meninger. Du kan gjerne se så mange svakheter du bare vil, i Norwegians forretningsmodell. Det vil uansett ikke påvirke mine oppfatninger. Godt nytt år!

Last edited:
Jeg fremstår ikke som noe helst annet enn meg selv, og mine meninger. Godt nytt år!

Det jeg tror folk her prøver å formidle til deg er at det kanskje er et poeng å komme med argumenter og belegge disse med noe som er knyttet til fakta.

At det finnes ukjente faktorer er helt opplagt og på ingen måte ukjent for noen av oss her, men uten at du kan fortelle noe om hvilke forhold som resulterer i usikkerhet og hvordan denne usikkerheten påvirker selskapene man ser på gir ikke akkurat et godt grunnlag for å diskutere videre med deg.

At du reiser mye er sikkert helt riktig og gir nok grunnlag for å mene mye og mangt. Nå vet jeg ikke hvilken bakgrunn du eller har, men det å drive flyselskap er nok betydelig mer komplisert enn å være passasjer og observere dette utenfra.

Hva om dine innlegg ikke vil påvirke noen andre sine oppfatninger? Blir hyggelige «diskusjoner» av slikt.

Har ikke tilgang til artikkelen, men overskriften deler ihvertfall mitt syn: enten ender det med kollaps, eller blir de en gigantsuksess.

https://e24.no/pluss/kommentarer/bo...erer-mellom-kollaps-og-gigantsuksess/24518321

Muligens tilsvarende innhold som i åpen artikkel i DN: Nordea Markets mener risikoen har økt voldsomt for Norwegian: – Utfallet er fortsatt veldig tosidig for aksjonærene
https://www.dn.no/luftfart/norwegia...att-veldig-tosidig-for-aksjonarene/2-1-509689

Finansanalytikere som helgarderer seg er vel ikke de som normalt får størst spalteplass. Men jeg synes det er lett å være enig i denne beskrivelsen. Norwegians risikoprofil har bestandig vært høy, men det siste året har jeg blitt mer bekymret for å brenne inne med cashpoints..

Back