Du virker til å bruke veldig mye tid på analysere Norwegian. —Klart de tar mange sjanser, og ekspanderer raskere enn mange andre selskap, ville ha gjort. Hvor lurt det er, for tiden vise. Man må antakelig satse litt, hvis man skal være med i racet. -Jeg tror veldig mange investorer, har troen på strategien. -Noe som de gjentatte tilnærmelsene, fra flere av Europas største flyselskap, viser. Norwegian har et enestående flytilbud, ut fra Norge. Spesielt, alle langrutene fra Oslo. Fantastisk å slippe mellomlanding i andre land. Jeg har selv reist flere ganger med Dreamliners, fra Oslo, interkontinentalt. Både på Premium economy, og vanlig økonomi. Førstnevnte er veldig god value for money, samelignet med andres businessclass. Og man kan mene hva man vil, men 787 er et fantastisk fly å reise med. (Just for the record; jeg er ikke ansatt i Norwegian, eller i noe annet flyselskap, men har reist mye i årevis, gjennom arbeid, og fritid)Selv om jeg havner i risiko å gå tilbake til on-topic, så vil jeg gjerne dele mine tanker...
Jeg tror for de aller-fleste er det en klart faktum at Norwegian er i økonomiske vanskeligheter for tida. Man kan skylde det på den massive ekspansjon, den dyre drivstoff eller annet, men det er faktum at Norwegian har for svake resultater.
Analyserer man utviklingen i 2018 (jeg vet jo at DEC tallene er ikke på plass) så har vi sett en imponerende pax og produksjons-vekst, sammen - dessverre - med en laber finansielt performance. Overkapasitæten i mange markeder har ført til faktum at det ble ikke mulig å restaurere marginer i 2018 som det ble loved i 2017. Med unntak av Juli måned ble RASK utvikling hver eneste måned enten flat eller dårligere. På kostnads-siden kom det brutalt trykk av flere motvinds-faktorer samtidlig. Dette vil under streken for 2018 bety at selskap taper på driften ca. 3 Mrd NOK.
Dersom en selskap taper såpass mange penger så kan tingene ikke forsette som før. Det går rett og slett ikke. Vi alle har sett de urovekkende utvikling i Q1 2018 og jeg ble slakted her for mine analyser. Noen mente jeg er anti-DY. Det er det absolutt ikke. Jeg ser de samme fare-signaler for DY som det ble for AB i 2009/10. Alarm-lampene blinked rød i mange år. Men selskap aldri klarte å snu trenden. Resultat ble konkurs i 2017, selv om Etihad hold AB med finansielle injeksjoner i livet siden Desember 2011. Ellers ville det har blitt slutt før jul 2011 alrede.
Skål Norwegian overleve må noen ting bli annenleders i fremtida. Man hører fra rykte-børsen at ledelsen forbederer en stort spare pakke. Det er vel bittert nødvendig. Rett og slett fordi market med sin overkapasitæt ikke tillatter substansielt RASK økninger. Man kan frykte at dersom veksten forsetter så vil pressen på RASK forsette også. Det vil si at man har bare kostnads-besparelser som lever.
En selskap som taper såpass mye penger som DY har (mange) ruter som ikke er levedyktige. Again - det kanskje all kan skyldes på oljeprisen - men den er slik som den er og selskap må betale fuel for å tilby sine transport-tjenester. Jeg vil ikke spekulere om tapene først og fremst kommer fra langruter eller kort-ruter. DY har en nettverk-department og de jobber med a få den rette nettverk.
Så noen av disse taps-ruter vil forsvinne. Og dersom ruter forsvinner, forsvinner vannligvis også behov for fly, piloter og flyvertinner. Å avhende en fly er relativ enkelt. Å kvitte seg med folk er en annen ting. En smertelig prosess, men noe som må til dersom selskap skal overleve. Kanskje denne leaked brev fra OSM er en forberedelse på disse smertefulle justeringer.
Tida fremover vil være utrolig krevende for DY. Selskap må skaffe seg ny egenkapital fra interne eller eksterne investorer. Samtidlig må de redusere gjelden betydelig og snu driften. Salg av fly og eiendom kan hjelpe med det. Men også dette kan man ikke gjøre til evigheten. En dag er alt solgt. Da må driften levere solide pluss for å holde selskap i livet.
Det kan bety at vi vil se en annen DY i fremtida. Med det er viktig å forstå at tingene ikke kan bare forsette og tapene vokser og vokser. Kanskje en mindre, men mer fokussert DY er mer lønnsom og leveldyktige. Det verste hva kan skje er det at investorer og/eller kunder mister troen i selskap. Da er det snart game-over, fordi cash-flow stopper og likviditæten blir da snart spist opp.