Lavpris-selskaper har en forretningsmodell som baserer på vekst og derfor skulle åpninger av en base bli egentlig "business-as-usual".
Du kan vel ikke sammenlikne det å åpne baser innad i EU med det NAI driver med?
Det å åpne baser innad i EU for et EU selskap er et piece of cake. Det å åpne baser utenfor EU - på andre kontinenter - krever MYE mer
av ressurser, lokal kompetanse, byråkrati, regelverk, tillatelser, leverandører etc.. Europa delen av DY går så det suser, det er longhaul
oppbyggingen som har kostet, men dette er jo en bevisst strategi.
Samtidig så vet vi jo at baser må være av en viss størrelse for å tjene penger, derav den raske veksten på longhaul som nå har passert kritisk masse.
Videre så ansatte DY ifjor over 600 piloter i påvente av store flyleveranser.
Disse krever opplæring som koster mye. Mange av disse måtte vente en stund på flyleveranser (lav produktivitet).
Videre så betyr den enorme veksten til DY at de går inn i nye markeder. Da må de altså i starten selge seg ekstra billig for å få
fotfeste.
Så man kan snakke så mye om cask og rask etc man vil. I DY's situasjon nå så er dette ikke særlig relevant, tallene sier lite om deres reelle
driftskostnader som egentlig er en god del lavere.
Her er det det store bildet som teller. Dette er en bevisst strategi fra DY sin side. Hadde derimot de samme tallene vært for et etablert "ferdigvokst" selskap
så hadde jeg vært enig med deg. Men det er klart at de er i en sårbar fase akkurat nå med med høy gjeldsgrad, høy oljepris etc.
Men personlig tror jeg at hvis noe skal knekke DY nå så må det være ytre faktorer. Hadde Kjos & Co vært bekymret for om dette vil gå bra hadde de slått til på tilbudet til IAG nylig.