Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Kjerneproblemet med DY sitt lønnsomhet er margin.

Det er selvsagt riktig, men det jeg tror du glemmer er at DY har vanvittig med engangskostnader
som ligger inne i tallene, så deres reelle driftsmargin er mye bedre. NAI hadde vel f.eks engangskostnader
ifm med oppstart av nye baser på rundt 2 milliarder i 2017.. Derfor skal i teorien margin bli betydlig bedre fremover.

Det er selvsagt riktig, men det jeg tror du glemmer er at DY har vanvittig med engangskostnader
som ligger inne i tallene, så deres reelle driftsmargin er mye bedre. NAI hadde vel f.eks engangskostnader
ifm med oppstart av nye baser på rundt 2 milliarder i 2017.. Derfor skal i teorien margin bli betydlig bedre fremover.

Åpner de ikke nye baser konstant, da? Jeg synes det alltid er store engangskostnader i disse regnskapene (SAS er ikke noe bedre), slik at det på mange måter fremstår med som en unnskyldning enn en forklaring.

Re: Overlever Norwegian?

Dette er en veldig stor utgift og tap! Takk for infoen!
Men dette er «old news», hvorfor diskuterer man det som skjedde i 2017? Og 1. Kvartal i år? Hvorfor er man ikke interessert i å diskutere de nyeste tallene? Værsågod for infoen.

Men dette er «old news», hvorfor diskuterer man det som skjedde i 2017? Og 1. Kvartal i år? Hvorfor er man ikke interessert i å diskutere de nyeste tallene? Værsågod for infoen.
Kanske för att de är relevanta eftersom åtminstone de sistnämnda påverkar helårsresultatet och de förstnämnda ändå pekar på den negativa trend som rått det senaste året? Att vifta bort relevansen i det hela är som att borra ett hål i botten på en båt utan att stoppa i en plugg.

Kanske för att de är relevanta eftersom åtminstone de sistnämnda påverkar helårsresultatet och de förstnämnda ändå pekar på den negativa trend som rått det senaste året? Att vifta bort relevansen i det hela är som att borra ett hål i botten på en båt utan att stoppa i en plugg.
Hvis du er iteressert i trenden, burde de du kanskje være mer interessert i resultatet for 2. Kv 2018, som viste flere hundre millioner i overskudd? Halvårsresultatet er for lengst offentliggjort, og ingen ting kan påvirke det. - Videre, som selskapet selv har uttalt, at mye nå er på plass, og de er klare for å høste av innstasen. NAS har ansatt hundrevis av piloter og kabinbesetning i USA, Irland, England, bare for å nevne noe. Samt investert i en topp moderne flåte. Til sammenligning er konkurrentene Finnairs flåte dobbelt så gammel, og SAS’ nesten 3 ganger så gammel-På Oslo børs, er aksjekursen er opp 50% i 2018. Og selskapet er verdt 12 milliarder kr. Det er trenden.

Last edited:

For hver positive artikkel er det en negativ. Shorteandelen er doblet på kort tid. DN+
Spennende tider for DY fremover, ting kan slå begge veier.

_____

Ikke kommentar til quoten:

Mye rart i denne tråden, greit å prøve å se litt nyanser. Innlegg som er helsvarte eller druknet i kjosaid faller på sin egen urimelighet.

Last edited:
For hver positive artikkel er det en negativ. Shorteandelen er doblet på kort tid. DN+
Spennende tider for DY fremover, ting kan slå begge veier.

_____

Ikke kommentar til quoten:

Mye rart i denne tråden, greit å prøve å se litt nyanser. Innlegg som er helsvarte eller druknet i kjosaid faller på sin egen urimelighet.
Shorting er langt mindre nå, enn på lenge. Man er ikke særlig smart når man shorter en aksje, som har en oppadgående trend. -I norske aviser, er det mulig du har rett i at bare annenhver artikkel er positiv. Men i andre land, er det nesten utelukkende positiv omtale av selskapet.

Shorteandelen er doblet på kort tid. DN+

Shorting er langt mindre nå, enn på lenge.

Fra DN artikkelen:
Men siden shortandelen i Norwegian bunnet ut i april på under seks prosent har shortingen igjen økt kraftig. Nå ligger shortandelen på rundt 12–13 prosent ifølge denne ukens shortrapport fra Sparebank 1 Markets.

"Den blå linjen viser shortandelen i Norwegian, antall shortede aksjer i prosent av antall aksjer i fri flyt. Den grå linjen viser aksjekursen. Kilde: Sparebank 1 Markets"

9039aa9cae277f637510896b7834bc18

Vel da sitter de i shortskvis, og taper så det synger. Det har de bare godt av...2)-Må innrømme at jeg nesten aldri leser DN, og hva de inkompetente journalistene skriver. Spesielt, Tor Jensen, og hans middelmådige børskommentarer.Uansett, dette er fra juni! Dessuten står det « at shortingen ligger et hav under, enn i april»- Aksjemarkedet priser idag selskapet til 12 milliarder, mens feks SAS til skarve 6.

Last edited:
Vel da sitter de i shortskvis, og taper så det synger. Det har de bare godt av...2) Dette er jo fra juni?? Uansett, aksjemarkedet priser idag selskapet til 12 milliarder, mens feks SAS til skarve 6.
Har du tatt med oppkjøpsrykter i regnestykket ditt? Ikke umulig at aksjekursen er påvirket litt av det..

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Angrep er det beste forsvar:o

Espen
Hvilket «angrep»? Det er bare min personlige mening om kunnskapene til DN, på noen områder. Du trenger ikke å være enige i min vurdering. Dessuten skriver han det, som var mitt poeng: «Shortingen ligger et hav under, hva den var i april». Voila. Greit å forholde seg til fakta.

Jeg har bare ikke sans for slike formuleringer og karakteristikker. Jeg respekterer at andre kan ha andre meninger enn meg.

Espen

Spørsmålet er vel om denne typen formuleringer høyner nivået på tråden/diskusjonen eller ikke. Vi er tydeligvis uenige om dette, og det respekterer jeg. Nå er vi langt ute og sykler ift trådens tema og det blir spennende å se hvilke resultater Norwegian klarer å levere i tiden fremover. Jeg håper de lykkes siden de både tør å satse og tenke utradisjonelt. Å håpe at Norwegian lykkes trenger ikke å bety at man ikke liker SAS og omvendt :-) (generell kommentar)

Espen

Spørsmålet er vel om denne typen formuleringer høyner nivået på tråden/diskusjonen eller ikke. Vi er tydeligvis uenige om dette, og det respekterer jeg. Nå er vi langt ute og sykler ift trådens tema og det blir spennende å se hvilke resultater Norwegian klarer å levere i tiden fremover. Jeg håper de lykkes siden de både tør å satse og tenke utradisjonelt. Å håpe at Norwegian lykkes trenger ikke å bety at man ikke liker SAS og omvendt :-) (generell kommentar)

Espen
Det senker ikke nivået, i et fritt land, å hevde at man ikke alltid er fornøyd med deler av norsk presse. Det er ikke, « å være ut og «sykle», på noe av det jeg har skrevet, i forhold til trådens innhold. Kanskje det er helt andre ting, du ikke har sansen for? Hvem vet.

Synes denne er ganske godt skrevet. Gir forøvrig også et kraftig spark til pressen når det gjelder dekningen av DY.

Aksjefokus.no (5. aug. 18)

I dette innlegget skal vi ta en nærmere titt på Norwegian Air Shuttle når det gjelder de mest dagsaktuelle temaene som: strategien til selskapet, oppkjøps-rykter, potensial, nedside og analytikeres meninger. I tillegg skal vi ta en nærmere titt på «støyen» som foregår i Norwegian og hvordan avisene bruker sin stemme i kaoset om Norwegian, og hvordan det gjør det vanskelig å være en langsiktig investor.

Back