Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Jeg siger heller ikke at der ER foregået noget kriminelt, men der vil da helt sikkert komme en undersøgelse af selskabet, HVIS det ender med en konkurs..Det hele er jo spekulationer, men hvis jeg var en af den mange mange 1000der småsparere, så ville jeg da måske nok undre mig over, hvor hurtigt pengene, som de gang på gang har spurgt efter, er forsvundet...

Hvis disse småsparerne lurer på det så kan de jo bare lese regnskapene til Norwegian. Hvis de fortsatt føler seg lurt, kan de så lese gjennom de "hundre-og-ørten" sidene med prospekter som ble laget i forbindelse med emisjonene, som de neppe gadd å lese når de kjøpte aksjer. Da vil de trolig oppdage at Norwegian ikke har garantert noe som helst, men tatt alle mulige forbehold om at ting kan gå til helvete.

Så kan man jo prøve seg på styreansvar, mot enkeltmedlemmer av dagens eller tidligere styre(r). Det er vel det man ser mot tidligere sjef i Danske Bank, som vel til alt overmål er norsk. Men da skal du ha noe mer å vise frem enn "han burde ikke vært så offensiv".

Ja, og slike saker har neppe småsparerne ressurser til. Det er jo ikke akkurat "mannen i gata" som nå går etter Danske sitt styre ;)

Den var orginal. Selvfølgelig vil de påvirke/lure folk til å bli med på dette. Det har de jo holdt på med i alle år.

Javel, så ledelsen skal altså ikke ha en positiv innstilling og et håp om å redde selskapet? Hvis ikke kunne de jo bare erklært konkurs imorgen før børsen åpner.

Aksjemarkedet vil alltid være som Tipping, noen investeringer vil være sikrere enn andre, norwegian har kanskje ikke vært den sikreste, men den potensielle avkastningen kan derimot være høyere.

Det å si at ledelsen har lurt aksjonærene og småsparerne er tull, å ha aksjer er forbundet med risiko. Det å i ettertid si at ledelsens mål ikke ble innfridd eller de feilet kan man ikke gå til sak på. Det at ledelsen sa i januar at denne sommeren så ut til å bli den «beste noen sinne» var på det tidspunkt meget trolig.

Man kan ikke mene at man har blitt lurt basert på etterpåklokskap, er det en ting jeg har lært meg som småsparer er det nettopp å ikke være etterpåklok.

De har fortsatt ikke fått noe som helst.

Kommer an på hvor kverulant man skal være språklig sett. Men styringen har kanskje vært så dårlig at det er mer riktig å si at de har stjålet dem fra aksjonærene heller enn fått dem?

Den var orginal. Selvfølgelig vil de påvirke/lure folk til å bli med på dette. Det har de jo holdt på med i alle år.

Å snakke om en betydelig oppside er vel egentlig ikke god timing samme dag som EU anbefaler folk å ikke bestille feriereiser i år...

Tja, jeg tror det egentlig handler om at Kjos og Kise må gå planken, enn at de akkurat forlater skuta av fri vilje. Det er en viss forskjell der

Tja, det er ingen som har noen grunn til å føle seg lurt. At enkelte ikke setter seg godt nok inn i hva de investerer i er noe annet

Fra Mads Johannsen Investeringsøkonom i Nordnet

https://twitter.com/MadsNordnet/status/1249709153506988043

Vel, selvfølgelig er aksjonærene lite fornøyde. Men akkurat her har de begrenset med muligheter, da det nå er kreditorene som har inntatt forsetet i prosessen, mens aksjonærene er passive baksetepassasjerer.

Eksisterende egenkapital er tapt, det det handler om nå er å få med kreditorene videre og dermed berge flest mulig arbeidsplasser

Kommer an på hvor kverulant man skal være språklig sett. Men styringen har kanskje vært så dårlig at det er mer riktig å si at de har stjålet dem fra aksjonærene heller enn fått dem?
Vel kun under visse forutsetninger er det riktig å si. Og som nevnt flere ganger tidligere, hvis ikke en aksjonær forstår risikoen med investeringene sine så får de ha det så godt. Valg som vi nå vet har vært katastrofale trenger ikke å bety at styret "har stjålet". Norwegian er ikke det første store selskapet som står i fare for å gå dukken, og ikke det siste heller.

Aksjeverdi = 1 tegningsrett i ett eventuelt "nytt" selskap(?). Ingen verdi igjen?
Triste greier, men litt luksusfellen over det hele.

For de ansatte håper jeg på en ordning i for av NAS2, eventuelt i ett restrukturert selskap med tidligere kreditorer som eiere.

Vel kun under visse forutsetninger er det riktig å si. Og som nevnt flere ganger tidligere, hvis ikke en aksjonær forstår risikoen med investeringene sine så får de ha det så godt. Valg som vi nå vet har vært katastrofale trenger ikke å bety at styret "har stjålet". Norwegian er ikke det første store selskapet som står i fare for å gå dukken, og ikke det siste heller.

Selv om det kanskje er grammatisk eller semantisk feil, så sier man gjerne at selskapet «får» penger under emisjon, på «finanskt»

Men som du er inne på, det er faktisk ikke forbudt eller straffbart å ta feil forretningsmessige beslutninger. Noe sikkert mange her skal være glade for. Det er her lite som tyder på vi har en «Enron-sak» her

Ellers er vel alt over 1 krone for aksjen et innslag av optimisme i disse dager

Back