Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Som en motvekt og for å sette ting i perspektiv, så kan det vel nevnes at det er ca 2.2 mrd bedre resultat enn SAS sitt Q2 resultat. Er det noen som har trodd at tallene skulle være bedre? 1.5 mrd på tre måneder er helt i tråd med guidet forventet tap i området rundt en halv milliard pr mnd så lenge Covid reiserestriksjonene fortsatt pågår. Tøffe tider, det er det ingen tvil om.

Som en motvekt og for å sette ting i perspektiv, så kan det vel nevnes at det er ca 2.2 mrd bedre resultat enn SAS sitt Q2 resultat. Er det noen som har trodd at tallene skulle være bedre? 1.5 mrd på tre måneder er helt i tråd med guidet forventet tap i området rundt en halv milliard pr mnd så lenge Covid reiserestriksjonene fortsatt pågår. Tøffe tider, det er det ingen tvil om.

SAS Q2 blir vel det samme som DY Q1 sånn ca.

Hvordan er SAS Q3 vs DY Q2? (Eksl. nedskrivninger)

Og siden SAS har avvikende regnskapsår så er det mest epler mot epler å sammenligne med Q3 hos SAS (som var på minus ~2 milliarder).
Dessverre dårlig for begge to, men frekvensen øker i alle fall. Nå er SAS tilbake på 9 fra OSL til SVG/BGO/TRD, mens DY nøyer seg med 5. Mulig det blir vanskelig å konkurrere om forretningtrafikken med såpass lav frekvens?

Ser i DN at Norwegian sier de har behov for å kvitte seg med et betydelig antall 787 maskiner

Uten nevneverdige inntekter, må kontantbeholdningen krympe fort. Man kan ikke dekke opp løpende utgifter ved å trykke opp nye aksjer i all uendelighet ...

En jeg kjenner med svært god innsikt var villig å vedde en kasse whisky på at de ikke ville overleve 2020 ... Hvis noen vil vedde imot, kan jeg formidle kontakt .. :p

De har likviditet til å klare seg ut året, og egenkapitalen var jo tilsynelatende høy.
Men det ser ikke ut som det er bokført noe særlig verditap på flyene, og det er vel ingen tvil om at flyverdiene har gått betydelig ned under korona. For leasede fly ser det heller ikke ut som de har nedskrevet verdien av bruksrett, og den er iallefall mye lavere all den tid flyene står på bakken.

De har likviditet til å klare seg ut året, og egenkapitalen var jo tilsynelatende høy.
Men det ser ikke ut som det er bokført noe særlig verditap på flyene, og det er vel ingen tvil om at flyverdiene har gått betydelig ned under korona. For leasede fly ser det heller ikke ut som de har nedskrevet verdien av bruksrett, og den er iallefall mye lavere all den tid flyene står på bakken.

Ja, det antydes vel 25-40% verdifall avhengig av modell. 788 burde være vanskelig å bli kvitt.

Uten nevneverdige inntekter, må kontantbeholdningen krympe fort. Man kan ikke dekke opp løpende utgifter ved å trykke opp nye aksjer i all uendelighet ...

En jeg kjenner med svært god innsikt var villig å vedde en kasse whisky på at de ikke ville overleve 2020 ... Hvis noen vil vedde imot, kan jeg formidle kontakt .. :p

De kan trykke så lenge nye aksjer så lenge de finner investorer å kjøpe dem.

Det hva forundrer mest er faktum at Norwegian ledelsen forventer full produksjon i 2022. Dette står i sterkt kontrast imot IATA og ICAO forventninger. Ledelsen har ikke gitt noen begrunnelse hvorfor de har slik en sikt på market.

De kan trykke så lenge nye aksjer så lenge de finner investorer å kjøpe dem.

Det hva forundrer mest er faktum at Norwegian ledelsen forventer full produksjon i 2022. Dette står i sterkt kontrast imot IATA og ICAO forventninger. Ledelsen har ikke gitt noen begrunnelse hvorfor de har slik en sikt på market.
Det er nok ikke i forhold til pre Corona, men i forhold til revidert plan. Vil tro den tar høyde for situasjonen vi er inne i.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Står i DN i dag at de ønsker å kvitte seg med ca 15 dreamlinere. Så "full produksjon" er helt klart noe annet en pre korona.

Det er nok ikke i forhold til pre Corona, men i forhold til revidert plan. Vil tro den tar høyde for situasjonen vi er inne i.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Ja men eksakt dette er jeg skeptisk til.

En "ny" DY med ca 110 fly, (20 B787 + 90B737). Det ser jeg rett og slett ikke i full produksjon innen 2022. Ellers man har alrede en plan for en selskap som er langt mindre enn disse 110 fly som ble tidligere omtalt.

Jeg har tro i den norske hjemmemarked og en produksjon på 40 B737 fly der. Legg litt for CPH og ARN på topp så har du 50 B737 fly. LGW short-haul vil DY bli #3 etter easyJet og Wizzair, det har ingen profitabel fremtid.

Men - la oss vente på den nye Business Plan.
Jeg håper innerlig at det har litt mer substans enn denne "Red Nose Warriors". Dette er marketing PR, men med følelser kan man drifte en sammenlivs-forhold, men ingen business. Med tanke på de mange milliarder som trenges til er det høyt på tida at ledelsen endelig kommer med en solid business plan og uten disse emosjonale ting. Dette skaper kanskje inntrykk hos private små-investorer, men dersom du vil vinne instusjonelle investorer, så trenger du en rock-solid plan.

Vel, ingen kunne forutse Corona og ingen vet hvordan fremtiden blir. Hvis du tror det finnes en "rock solid" forretningsplan i disse tider så tar du bare massivt feil.

Men blir interessant å se nye Norwegian. Før pandemien var lesteparten av flyene registrert i Sverige. Siden svenskene har gitt dem fingeren ifbm Coronastøtte så spørs det hvor mange fly det blir med SE reg etterpå.

Tilbake til 2016 er en god start, da tjente de spenn. Og de blir nok aldri å stole på Boeing igjen, da unngår de også mye trøbbel.

D
BOC 12.67% 6+2 787-9

BOC har begynt å lempe ut aksjer, og passerte med dagens salg flaggegrensen og eier nå 9.99%, men er fortsatt nest største eier.

Siden de nå passerte 10% grensen, kan de nå lempe ut aksjer i stillhet, frem til de når neste grense på 5%

Ellers står aksjen nå under 1kr, så de som var med i emisjonen og ikke solgte i tide er nå i minus

Back