OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Jeg får ikke tallene fra Norwegian til å henge helt på greip. I følge IATA ser et metrisk tonn fuel ut til å koste rundt 1 USD. La oss bruke 6 kroner per kilo og anta at SAS sine gjennomsnittstall er mer representative enn Norwegian sine worst case.

30 millioner kr = 5 millioner kilo = 100.000 landinger med 50 kg ekstra per landing.
50 millioner kr = 168.000 landinger med 50 kg ekstra

Hvor mange landinger på OSL har egentlig Norwegian på et år?

Snitt skjønner jeg at de kan regne ut, men enkelteksempler forstår jeg ikke.. Forbruk vil naturligvis påvirkes av hvor man er i en sekvens og det har neppe pilotene et eksakt bilde av. Så at man kan være bastant på merforbruket (ift. gammel modell) på enkeltflygninger forstår jeg ikke.

Men for å være real mot ASAP-folkene bør evt. endringer i "avgangfuel" også komme med i regnestykket. (om det er noen endringer vet jeg ikke..)

Helt enig.
Blir mye rar synsing når man ikke vet hvordan trafikkensituasjonen er.
Er det noen som har hatt holding siden ASAP startet opp? Nei (omtrent ikke).
Det er fordi systemet kan svelge unna masse trafikk, og "viftene" erstatter til en viss grad holding.
Noen klager på at de har fløyet langt "over hele østlandet" osv.
Dette blir mildt sagt usakelig når du ikke vet om du er nr1 eller 15.
Hadde du kommet inn med nøyaktig samme trafikk konstellasjon med gamle-systemet hadde du ikke engang fått komme inn i TMA'n. De hadde dere måtte "holde over hele østfold og Sverige før vi ble vektorert i 40NM i 4000ft" e.l. Da hadde man sikkert fått høre det da og.

Tror man skal vente litt med å beregne fuel også:
*Første ukene var det mye surr. Alle var nye på det nye systemet.
*Man fikk ikke shortcutte.
*I tillegg burde selskapene ha litt ris for at de ikke har vært med frampå for å få viftene beregnet som holding fuel. Dette betyr at de må ta med mer fuel enroute-> økt fuelforbruk.
Her har selskapene en jobb å gjøre vs. tilsynet.
*Flytrafikken er høyere enn noen gang på GM. Flere fly->gjennomsnittlig lengre approacher (hvordan er dette tatt med i tallene?).
*Tatt med redusert fuel for avganger?

Kan ihvertfall garantere at på en sequnce på 20fly vil man få ned disse på ca 30min - akkurat like fort som gamle-systemet! Noen må kanskje fly lengre, noen kortere, men gjennomsnittlig delay er fortsatt den samme.
Men nå slipper man å absorbere delay i low-level, alt skal tas i FL100+.

Som FLL savner jeg også gamle-systemet, men innser at det hadde store trafikale begrensninger (TMA-West var lett å overbelaste osv).
ASAP fungerer bra med masse fly - ikke så godt med medium mengde fly...

Håper ting går sæ te...

.
*I tillegg burde selskapene ha litt ris for at de ikke har vært med frampå for å få viftene beregnet som holding fuel. Dette betyr at de må ta med mer fuel enroute-> økt fuelforbruk.
Her har selskapene en jobb å gjøre vs. tilsynet.

Har lest en kommentar i denne retning tidligere, men hva er det egentlig dere prøver å si? Viftene beregnet som holding fuel? Det er ikke krav til å ta med fuel for holding. Vi tar evt. med fuel for holding om vi utifra vær, ofte holding pga trafikk ved destinasjon osv. Contigency fuel er til uforutsette ting underveis, mere motvind enn beregnet, annen flight level en planlagt m.m. Ser ingen grunn til at viftene skulle inkluderes der siden man komme til å fly hele viften.

Dere tar (meg bekjent) med en-route fuel for å fly hele vifta.
Det er ikke meningen at man skal fly hele vifta (max 1/3 under normale forhold), slik at man kunne tatt med mindre en-route fuel (da de siste 2/3 burde være del av contingency fuel, evt ikke medberegnet ruta i det hele tatt).

Mao flyr du siste 2/3 av vifta bør dette brennes av ekstra contingency fuel, da vifta erstatter holding LTT-messig.

Et annet moment er at Luftrom98 var delvis sprengt (serlig i TMA).
Man måtte finne et nytt luftrom, ellers ville man måtte flowet med max 28-30 resten av livet. Dette var selvfølgelig ikke ønskelig.
Etterhvert vil det være kapasiteten på bakken på GM som blir avgjørende for inbound kapasiteten - ikke luftrommet rundt.

Tally ho!

Hos Thomas Cook Scandinavia (og sikkert hos andre operatører) beregnes tripfuel ut fra "longest STAR, or if no Star - overhead + 6 minutes".

Jeg anser det som helt usannsynlig at det nye innflygningssystemet har medført mindre fuelforbruk....slik man reklamerte med i informasjonen før innføringen. Det synes åpenbart at dette er dyrt for miljøet - og for selskapene.

Det å måtte ned i FL 100 såpass tidlig (constraint), og deretter slepe seg frem på denne høyden 56 NM (om man må fly hele vifta til 19R) koster skjorta...

Shortcuts er jo vel og bra, men skaper en uforutsigbarhet på flight deck, med hensyn til fuel prediction, TOD og est. arrival time...

Tally-Ho

Jeg anser det som helt usannsynlig at det nye innflygningssystemet har medført mindre fuelforbruk....slik man reklamerte med i informasjonen før innføringen. Det synes åpenbart at dette er dyrt for miljøet - og for selskapene.

Forventningsstyringen av prosjektet har vel bommet ganske grovt, i tillegg har den som solgte dette som "økonomisk og miljøvennlig" en strålende fremtid som selger hvor det måtte være. Høres hvertfall sånn ut når jeg har hørt om dette over en kaffekopp fra gutta på rad 0.

Et alternativ til point merge ?

Over_London_2011-05-23.jpg

Plottet er fra innflyningen til LHR i kveld - mye runddans i kveld

Lar det seg gjøre å logge alle tracks på FR24 inn til GM over litt tid, slik at man kunne se hvor mange som flyr via viftene, og hvor lenge de gjør det?
Hadde vært artig å se hvor flyene faktisk flyr.

I dag fløy jeg med NAX619 ENBR - ENGM. Det tok 35 minutter fra ATD til ATA.
Med PMS, (nei, jeg snakker ikke om min kone).

Raskere kan det vel neppe gjøres?

I dag fløy jeg med NAX619 ENBR - ENGM. Det tok 35 minutter fra ATD til ATA.
Med PMS, (nei, jeg snakker ikke om min kone).

Mens vi ombord i SK4686 fra BCN fikk oss en sightseeing over deler av Østlandet før vi omsider kunne lande på 19L, ca 15 senere enn beregnet ifølge de foran da vi startet innflygningen

Mens vi ombord i SK4686 fra BCN fikk oss en sightseeing over deler av Østlandet før vi omsider kunne lande på 19L, ca 15 senere enn beregnet ifølge de foran da vi startet innflygningen

SÅ det ble vel gjennomsnittlig bra, da?

Ja, naboene er også overbegeistret over de nye traseene ... :p

Etter 10 års planlegging ble nye innflyvningsruter til Gardermoen iverksatt 7. april i år.

I et normalår mottar Avinor rundt 20 månedlige klager relatert til flystøy. Etter omleggingen for halvannen måned siden har de mottatt i underkant av 100 klager. Jo Kobro, informasjonssjef ved Oslo Lufthavn Gardermoen, mener dette er langt færre klager enn forventet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article4130695.ece

Her sier Avinor også at "om noen år" når dette er innarbeidet, så vil alt bli så mye bedre. Så da lurer jeg på hvor mange år skal dette ta?

Det er ikke innarbeidelsen som vil ta flere år, men det snakkes mer om at det vil komme ny teknologi etterhvert som vil gjøre systemet enda bedre slik jeg tolker det, sitat: "Ifølge Avinor vil det om noen år, når systemet er operativt og velfungerende, innføres en mer fleksibel navigasjonsteknologi som innebærer mindre flyvninger i tett befolkede områder. .

Sånn litt på siden av det hele, så vil nok det nye systemet også være viktig for OSL kommersielt sett. OSL bygges ut med både ny terminal og flere oppstillingsplasser for cargo (hvis jeg har forstått det riktig), og når de samtidig får et innflygingssystem som vil takle større trafikkmengder, så er det være et godt salgsargument som kan være med å trekke enda flere flyselskaper og trafikk til OSL. Og det igjen betyr enda mer penger til Avinor.

Med fleksibel navigasjontekonologi, så sikter vel Avinor til kurvede innflygninger. Dette kan bety at ankomstene flyr nærmere Gardermoen enn over Oslo og dermed unngår så mye bebyggelse på vei inn mot landing. Men inntil vi kommer dit, så må en regne med klager på støy. Og hvis man ikke får på plass den nye teknologien før T2 åpner, så blir det bare enda mer støy i Groruddalen....

Hver uke bryter flere hundre passasjerfly den nye flyforskriften for Oslo Lufthavn
Det er klart at dette er et alvorlig brudd. Det er viktig at flyene holder seg innenfor støykorridorene. Det er et viktig element i de nye støyforskriftene for Gardermoen. Det er nødvendig å rette opp i dette så raskt som over hodet mulig, sier han.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7657770

Spørsmål til ATC/piloter:
Om en skal fly full prosedyre: Hvor i innflygningen er det man blir klarert transition? Er det midt mellom arc'en og merge point, eller et annet sted? Eller nevnes ikke transition over radioen? Og når blir man klarert ILS? Samtidig som man blir klarert transition?

Altså, når man ikke får vectors, hvordan er høydeklareringer og andre klareringer etter man har fått "cleared direct ABUBA" for eksempel? Kom gjerne med eksempler på fraseologi..

Ble veldig rare spørsmål dette her, men forstod dere?

Last edited:

Generelt sett kan man si at hvilke klareringer man blir gitt, og når de gis, avhenger av trafikkbildet. Jeg har opplevd å bli klarert til f.eks. ELRAT mens vi fortsatt er langt ute (før vi entrer STAR og vifta), og jeg har opplevd å aldri få en direct-klarering, men har måtte følge hele STAR via ELRAT og inn på ILS (det var helt i starten da dette ble innført). Det er heller ikke uvanlig at man bli klarert f.eks. direct IPGIS for å gjøre veien enda kortere. Man korter altså inn der man kan korte inn hvis trafikkbildet tillater det.

Og når blir man klarert ILS? Når det passer seg slik :) Er man på vectors får man klareringen når man får vector fra base to finale, som f.eks. "Flight123, turn right heading 170, cleared ILS 19 right".

Er man på vei mot ELRAT eller IPGIS kan man bli klarert ILS fra disse punktene med f.eks. "Flight123, cleared ILS 19R via ELRAT/IPGIS". Når dette kommer avhenger helt av hvordan ATC finner det best.

Ga det svar? Egentlig er det ATC som kan best svar på hvilke klareringer som gis når :)

Back