Re: OSL - ny traséforskrift - youtube
Må si meg enig at det er mye idiotiske hensyn som blir påtvunget ENGM og flytrafikken inn/ut.
F.eks. den nye støyforskriften, hvor man plasserer fiktive støyhøyder nord og syd av GM (hvor mange folk bor det nord av GM?), man lager støykorridorer man risikerer å bli anmeldt hvis man bryter, kutter Visual App (støyer fly mer hvis de flyr visual?) osv.
Hvor blir det av rapid-exit-taxiways?
T2 som operativt sett var det dårligste valget.
Tipper de operative er enige her.
Har selv vært på Heathrow en uke og sett der.
Det blir litt som gamle-GM hvor man presses ned i holding for senere vectors i Z-pattern i lavere høyder.
Fungerer godt, men ikke veldig gunstig.
Amsterdam vet jeg ikke.
Men tror man skal være forsiktig å si at de er "bedre her enn der".
Blir som å si at pilotene i Ryanair er bedre enn pilotene i SAS...
De fleste ATC har samme utdanning, og kan jobbe hvor som helst i verden.
Var en spørreundersøkelse en gang i Norge om LTT.
Der kom LTT ved alle "små"flyplssene fantastisk ut, da man alltid fikk free-speed nr1 og no-delay!
Fantastisk ATC...mens man på f.eks. Flesland og GM kom dårligere ut...
Blir nok heller systemet som avgjør.
Hvis selskapene har fått beskjed om at de vil få continous-grønn-app fra cruise er det noen som har blitt feilinformert.
Systemet er basert på grønn-app fra FL100-120. Dette har man "alltid" visst.
Grønn app fra cruise kan man glemme så lenge man har outbound-trafikk. Ett sted må avganger og landinger krysse...
Håper brukerne blir mer vant med systemet etterhvert.
Tror man kan belage seg på to top-of-descend profiler/punkter.
En fra cruise, hvor top-of-descend avgjøres av STAR som alle har en eller annen høyde man skal være på et visst punkt.
Deretter kan man forvente et level segment i FL100-120 og etterhvert direct merge-point.
Der får man en ny top-of-descend mot merge-point, hvor TOD avgjøres av høyden man skal være ved/etter merge-point.
Eks kan man komme høyere inn vestfra og forlate TOD senere enn østfra, pga fri-høyde fra vest mens man fra øst har kryssningshøyder.
Her tror jeg pilotene med mer brukertid vil finne ut når det er gunstig å forlate FL100-120 for å fly grønt inn til ILS.
Har sett noen er veldig flinke til dette og glir inn som svaner

, mens andre forlater f.eks FL100 umiddelbart og må fly lvl6500ft e.l.
Har selv mange venner som er piloter. Har sittet i cockpit mange ganger, prøvd simulator osv.
Men savner at piloter også besøker ATC litt mer.
Tror jeg så og si aldri har sett en pilot fra et større selskap stikke innom Røyken.
PPL(A) folk virker ironisk nok langt mer interessert i å stikke innom.
Her har man mye å ta tak i imho.
Ellers kan forvente mer point-merge rundt om i verden etterhvert.
Grunnene er kapasitetsøkning, langt lavere R/T (sikkerhetgunstig), unngår høydemøter, grønn-app fra midlere (FL100-120) høyder mm.
Neste ut er Dublin og Roma.
Lykke til og god helg.