Re: OSL - ny traséforskrift - youtube
Snitt skjønner jeg at de kan regne ut, men enkelteksempler forstår jeg ikke.. Forbruk vil naturligvis påvirkes av hvor man er i en sekvens og det har neppe pilotene et eksakt bilde av. Så at man kan være bastant på merforbruket (ift. gammel modell) på enkeltflygninger forstår jeg ikke.
Men for å være real mot ASAP-folkene bør evt. endringer i "avgangfuel" også komme med i regnestykket. (om det er noen endringer vet jeg ikke..)
Helt enig.
Blir mye rar synsing når man ikke vet hvordan trafikkensituasjonen er.
Er det noen som har hatt holding siden ASAP startet opp? Nei (omtrent ikke).
Det er fordi systemet kan svelge unna masse trafikk, og "viftene" erstatter til en viss grad holding.
Noen klager på at de har fløyet langt "over hele østlandet" osv.
Dette blir mildt sagt usakelig når du ikke vet om du er nr1 eller 15.
Hadde du kommet inn med nøyaktig samme trafikk konstellasjon med gamle-systemet hadde du ikke engang fått komme inn i TMA'n. De hadde dere måtte "holde over hele østfold og Sverige før vi ble vektorert i 40NM i 4000ft" e.l. Da hadde man sikkert fått høre det da og.
Tror man skal vente litt med å beregne fuel også:
*Første ukene var det mye surr. Alle var nye på det nye systemet.
*Man fikk ikke shortcutte.
*I tillegg burde selskapene ha litt ris for at de ikke har vært med frampå for å få viftene beregnet som holding fuel. Dette betyr at de må ta med mer fuel enroute-> økt fuelforbruk.
Her har selskapene en jobb å gjøre vs. tilsynet.
*Flytrafikken er høyere enn noen gang på GM. Flere fly->gjennomsnittlig lengre approacher (hvordan er dette tatt med i tallene?).
*Tatt med redusert fuel for avganger?
Kan ihvertfall garantere at på en sequnce på 20fly vil man få ned disse på ca 30min - akkurat like fort som gamle-systemet! Noen må kanskje fly lengre, noen kortere, men gjennomsnittlig delay er fortsatt den samme.
Men nå slipper man å absorbere delay i low-level, alt skal tas i FL100+.
Som FLL savner jeg også gamle-systemet, men innser at det hadde store trafikale begrensninger (TMA-West var lett å overbelaste osv).
ASAP fungerer bra med masse fly - ikke så godt med medium mengde fly...
Håper ting går sæ te...