OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

dc-8-63s opplevelse på DY535 var resultat av flyet var nummer 9 i rekken på innflyvning til OSL (dette tallet var situasjonen 2 minutter etter venstresvingen sør og øst for Hokksund). SK4032, som også kom fra SVG, ankom Hokksund 6 minutter før DY535 og benyttet rundt 10 minutter mindre tid til den landet. Med andre ord var det delvis ketchup-effekt som var årsak til dc-8-63s sightseeing på Østlandet. Jeg sa delvis her, og det siden det på flightradar24 ligger plottet med hastigheter og høyder av de to flightene. Der ser vi at SK4032 definitivt ikke forholdt seg til fartsgrenser og høydebegrensinger inn mot OSL (på 8700 fot hadde den 308 kt GS hvilket tilsvarer 43 KIAS over hastighetsgrensen på 220 KIAS). DY585 derimot fløy lydig i forhold til fart og høyde. Spørsmålet så er om SK4032s oppførsel var sanksjonert eller ikke av ATC?

Kanskje ble de bedt/tillatt å holde høy speed fordi det kom mange bak dem..?

Imponerende å finne at de var nøyaktig 43 knop high on speed! Gis dette info om på Flightradar? Hva var vind og tetthetsavvik på dette tidspunkt?

Last edited:

Hva var vind og tetthetsavvik på dette tidspunkt?

Tetthetavvik på høydedifferense er medberegnet med tommelfingerregelen:
TAS = IAS + 2% for hver tusen fot høyde
Da skulle tillatt maks. TAS ha vært uten vindkomponent: 220 kt x 1,174 = 258 kt
Og hvis man regner til bake denne forskjellen på 50kt TAS (308-258) til KIAS igjen så havner en på 43 kt.
Jeg tviler at det var hele 50 kt TAS på vindkomponenten fra vest 8700 fot over bakken + avvik fra 1013 på OSL da.

Da skulle tillatt maks. TAS ha vært uten vindkomponent: 220 kt x 1,174 = 258 kt
Og hvis man regner til bake denne forskjellen på 50kt TAS (308-258) til KIAS igjen så havner en på 43 kt.
Jeg tviler at det var hele 50 kt TAS på vindkomponenten fra vest 8700 fot over bakken + avvik fra 1013 på OSL da.

Var det ISA OAT?

Dine 20-25 kt scarebus forklarer kanskje halvparten, men hvis en tar en titt på hastighetene til DY585 så lå de på mellom 244-254 kt TAS på FL100 oppover vestsiden av OSL, så kan det mer enn indikere en differens på rundt 50 kt TAS er riktig.

I går var det katastrofalt dårlig! FL100 ved GM801 om jeg ikke husker helt feil og 20 min derfra og inn til landing. Var vel omtrent over Tangen før vi fikk svinge final:headbang

LN-KGL, dine antakelser om at fly ikke holder seg til de begrensninger som står på et kart er meningsløse så lenge du ikke vet noe om hvilken kommunikasjon som foregår mellom ATC og cockpit og hva som er avtalt. Tullete.

TCAS, les hva jeg skriver i siste setning i #161 (øverst på denne siden). Med andre ord har jeg ikke hørt hva som har vært kommunisert mellom fly og ATC. Dermed er spørsmålet om hvem som er tullete også uklart ;)

Leste at OSL ATC hadde litt dårlig bemanning i går også. Flow opp mot 20 min. tidligere på dagen.

Etter hva jeg har hørt er det nye systemet mer personellkrevende, dvs de trenger mere folk.. Skal visst være masse udekte vakter i sommer.

Etter hva jeg har hørt er det nye systemet mer personellkrevende, dvs de trenger mere folk.. Skal visst være masse udekte vakter i sommer.

Og jeg som trodde at halve poenget med ASAP var forbedret kapasitet og mindre arbeidsbelastning for "gutta i grotten"…

Flere sektorer........behov for flere folk. Noe av tiden i alle fall.:drink

I følge ass. flygesjef i Norwegian kan de ekstra rundturene over Østlandet kost Norwegian 30-50MNOK år år . (Kild: Hørt på NRK nyhetene kl 06.00)

Last edited:

Etter å ha flydd disse nye traseene en stund så kan jeg bare si at de er ihvertfall ikke bedret noe for hverken miljø eller økonomi! :cry:

En ting som slo meg som litt underlig i NRK-saken, er at SAS oppgir et merforbruk på ca 50 kg og Norwegian på ca 80-110 kg. Hva kan forklare at Norwegian opplever et betydelig større merforbruk enn SAS?

Hvis du leser artikkelen står det for Norwegian sin del at de har hatt eksempler på et merforbruk på 80-110, mens SAS snakker om et snitt.

Hvis du leser artikkelen står det for Norwegian sin del at de har hatt eksempler på et merforbruk på 80-110, mens SAS snakker om et snitt.

Snitt skjønner jeg at de kan regne ut, men enkelteksempler forstår jeg ikke.. Forbruk vil naturligvis påvirkes av hvor man er i en sekvens og det har neppe pilotene et eksakt bilde av. Så at man kan være bastant på merforbruket (ift. gammel modell) på enkeltflygninger forstår jeg ikke.

Men for å være real mot ASAP-folkene bør evt. endringer i "avgangfuel" også komme med i regnestykket. (om det er noen endringer vet jeg ikke..)

Tipper de regner aktuelt forbruk minus kalkulert paa flightplan ... da blir det ihvertfall fort utslag.

Tipper de regner aktuelt forbruk minus kalkulert paa flightplan ... da blir det ihvertfall fort utslag.
Den skjønte jeg ikke, actual burn er som regel well below flightplan trip fuel.

Og når det gjelder NRK oppslaget så liker jeg ikke å si hva var det jeg sa, men hva hvar det jeg sa? Lurer på hvem fra DY som liksom skulle ringt å sagt de var så utrolig fornøyde.

Back