Re: OSL - ny traséforskrift - youtube
Du mener vel 3-7000ft for lavt? Ellers høres det nå ganske så spennende ut hvis du bruker annet enn idle...
Uansett, dette høres litt ut som STAR i München (MUC/EDDM), Wien (VIE/LOWW) eller Zürich (ZRH/LSZH) av de plassene jeg har flydd til hvor der er en lang rekke "waypoints" med en eller annen finurlig krøll på seg og en starter på denne rekken i en bestemt høyde/hastighet. Som regel får en en ruting når en kommer til dette første punktet.
Er vel heller ikke ulikt CDA slik det praktiseres i London hvor en får kontinuerlig nedstigning fra 25-30nm og til ILS og hvis en bruker V/S (på Airbus språket), eller valgt gjennomsynk, kan en ha en viss gjennomsynk helt fra marsjhøyde til ILS (lettere å få til inn til Gatwick (LGW/EGKK) enn Heathrow (LHR/EGLL) p.g.a. sjansen for holding). At en av og til ender en smule høyt hvis de plutselig gir en snarvei får en heller ta som det kommer
Uansett må der være en besparelse hvis en kan ha noe gjennomsynk da motorene vil ha lavere turtall og lavere hastighet vil også hjelpe da en ikke trenger "romferje trajectory" med idle eller masse thrust for å holde hastigheten... Kanskje der ikke er nok trafikk jevnt over til å rettferdigjøre slike innflyginger til Oslo? Det vet nå jeg ikke noe om!
Selv om man får direkte til finalen så pleier vi å ligge en 3-7000 fot for høyt, og må bruke power under mesteparten av descent, med påfølgende økte utslipp, øket drivstofforbruk, og økte kostnader.
Du mener vel 3-7000ft for lavt? Ellers høres det nå ganske så spennende ut hvis du bruker annet enn idle...

Uansett, dette høres litt ut som STAR i München (MUC/EDDM), Wien (VIE/LOWW) eller Zürich (ZRH/LSZH) av de plassene jeg har flydd til hvor der er en lang rekke "waypoints" med en eller annen finurlig krøll på seg og en starter på denne rekken i en bestemt høyde/hastighet. Som regel får en en ruting når en kommer til dette første punktet.
Er vel heller ikke ulikt CDA slik det praktiseres i London hvor en får kontinuerlig nedstigning fra 25-30nm og til ILS og hvis en bruker V/S (på Airbus språket), eller valgt gjennomsynk, kan en ha en viss gjennomsynk helt fra marsjhøyde til ILS (lettere å få til inn til Gatwick (LGW/EGKK) enn Heathrow (LHR/EGLL) p.g.a. sjansen for holding). At en av og til ender en smule høyt hvis de plutselig gir en snarvei får en heller ta som det kommer

Uansett må der være en besparelse hvis en kan ha noe gjennomsynk da motorene vil ha lavere turtall og lavere hastighet vil også hjelpe da en ikke trenger "romferje trajectory" med idle eller masse thrust for å holde hastigheten... Kanskje der ikke er nok trafikk jevnt over til å rettferdigjøre slike innflyginger til Oslo? Det vet nå jeg ikke noe om!
Last edited: