At en del piloter gnager fordi de må fly flere trackmiles er litt typisk "min lille boble" reaksjon.
SAS-Steward, hvor mange FMS'er ville vært oppdatert om man ikke gjorde endringene på en AIRAC-dato??
Det har visst vært mye vind nå, derfor mye turbulens og noe mindre kapasitet om jeg forstår det rett..
greia er at hver 4. uke oppdaterer man navigasjonsdatabasen (og innflygningskart etc.) i cocpit. Alle gjør det. På den måten vil alle ha samme data og punkter i sine systemer.. Dette er det trolig lite lurt å tukle med. Derfor vil alle store endringer skje natt til (AIRAC-)torsdag, noe annet ville vært for spennende :fly..
DA forstår jeg LITT mer, men slik jeg ser det ville det kanskje vært smart å endre dette. Men det er kanskje ikke noe Norge kan bestemme.
Torsdag/fredag er som sagt (etter mitt syn) ikke smarte dager å endre ting på i flybransjen.
Nei, AIRAC er slettes ikke lett å forstå seg på. Men det er som du selv sier styrt av et datamonster. Og med 28 dagers-intervaller ( http://en.wikipedia.org/wiki/Aerona...tion#AIRAC_effective_dates_.2828-day_cycle.29 ) faller datoen slettes ikke på en torsdag eller fredag hver gang, men det gjorde selvfølgelig det nå denne gang. Og en AIRAC er ikke noe som kan flyttes, siden det har virkning globalt.
Når det er hver 28. dag, så vil vel alle dagene være en torsdag?![]()
Har fløyet i to dager, og fra kabinsiden virket dette merkelig. Aldri opplevd så mye tilsynelatende unødvendig seightseeing over østlandet noen gang.
Pilotene snakket også om enormt mye mer fuelforbruk. Men får håpe dette bedrer seg etter innkjøringsperioden.
Det jeg derimot stusser veldig over er hvorfor starte dette på en torsdag?
Torsdag og fredag er jo tradisjonelt sett dager med mye trafikk og mye pax. Ergo ekstar mange som blir berørt.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.