OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Uff, har en litt knapp connection på LHR til onsdag. Håper ikke dette ødelegger.

Departure-slots på alt fra 15-55min nå på morningen. Det er også 2 min separasjon på avganger så ting tar litt mere tid, men ingen store issues sålangt.

Har fløyet i to dager, og fra kabinsiden virket dette merkelig. Aldri opplevd så mye tilsynelatende unødvendig seightseeing over østlandet noen gang.
Pilotene snakket også om enormt mye mer fuelforbruk. Men får håpe dette bedrer seg etter innkjøringsperioden.

Det jeg derimot stusser veldig over er hvorfor starte dette på en torsdag?
Torsdag og fredag er jo tradisjonelt sett dager med mye trafikk og mye pax. Ergo ekstar mange som blir berørt.

Alle endringer på prosedyrer/luftrom må skje på de internasjonale datoene for publisering - AIRAC. Det er bl.a den 7 april - og det ble på en onsdag. Ikke verre enn det.

At en del piloter gnager fordi de må fly flere trackmiles er litt typisk "min lille boble" reaksjon. Økningen i trackmiles er mye pga segregert ruteføring på avganger og landinger, slik at i praksis alle avganger med jet maskiner vil få ubegrenset utklatring fra ENGM (Contineous climb departure)
Videre er er PMS systemet utformet for å gi CDA fra FL100/110/120, med 100% forutsigbarhet på decend profil derfra til touch down.

Selv ikke med dette på plass klarte en del besetninger fra bl.a SAS å beregne korrekt profil. (Selv om de fleste av dem gjorde det)

Tror litt selvstudie på hva som er faktiske forhold vil være bedre enn å syte for en del.

(Og støyforskriften som ble tatt i bruk i går var hele tiden en grunnverdi som prosjektet jobbet mot, og det gir også litt føringer på hvor langt fly må på vei inn. Det blir lenger ut når du skal inn på ILS i 5000ft enn når du skal inn på 3000ft)

Da skal jeg straks tilbake på jobb, håper de siste selskapene har fått oppdatert FMS korrekt i dag, og at de justeringer vi gjorde på fraseologi osv har fått effekt.

Du må huske på at for oss var dette helt nytt fra torsdag morgen. Ikke alle som har privilegiet å simulere i laaaang tid før noe innføres. Det er juks;)
Og klart man syter over en BETYDELIG utøkning av trackmiles. Det er dyrt, fuel-drivende og tar lang tid. Du er nok litt i bobla di du også...

At en del piloter gnager fordi de må fly flere trackmiles er litt typisk "min lille boble" reaksjon.

Imponerende analyse...

Ellers er det vel som forventet at det blir litt innkjøringsproblemer når man innfører slike nye systemer både for ATC og flyselskapene og pilotene. Det går seg nok tell :)

Last edited:

Håper dette går seg til, å hoppe rundt slik vi har gjort nå i to dager er ikke morro. Spesielt ikke for oss oms sitter helt bakerst.

Når det gjelder dagen dette starter, så mener jeg at dersom det er så utrolig liten fleksibilitet i forhold til når man starter noe slikt. Og at man ikke kan legge til en dag/helg el hvor trykker er litt mindre, ja da er noe alvorlig galt.
Det er noe som ville gagnet ALLE.
Men, neida. Her skal det startes på 2 dager med maks flybevegelser, og fulle fly.

SAS-Steward, hvor mange FMS'er ville vært oppdatert om man ikke gjorde endringene på en AIRAC-dato??

Det har visst vært mye vind nå, derfor mye turbulens og noe mindre kapasitet om jeg forstår det rett..

SAS-Steward, hvor mange FMS'er ville vært oppdatert om man ikke gjorde endringene på en AIRAC-dato??

Det har visst vært mye vind nå, derfor mye turbulens og noe mindre kapasitet om jeg forstår det rett..

I have no idea.
Men for meg som jobber i kabinen virker dette merkelig. Å når det gjelder dette med data så trodde man at jorden skulle gå under 0001, 01-01-2000. Det skjedde ikke, så det er muligheter. Regner med det er tenkende mennesker som sitter å programerer alt dette, og da å sette datoer som faller på dager som stort sett over hele verden er fullpakket med trafikk forstår jeg ikke. Men er det et stort datamonster som bestemmer dette, er det naturligvis noe annet.
I mitt liv har jeg lært meg at det er lov å bruke hodet en gang i blandt.
Jeg vet ikke engang hva en AIRAC dato er, men regner også her at det er tenkende mennesker som bestemmer hvilke datoer dette skal være, dermed samme argument som over.

Men hva vet jeg, jeg er jo "bare" e vanlig kabinansatt.

Var du aktiv i 1998? Da husker du kanskje at til og med åpningsdatoen til Gardermoen måtte endres fra det Stortinget hadde "bestemt", slik at endringene kunne skje på en AIRAC-dato.

Lurer på om noen hos Avinor drømte seg bort til Aruba under navnsettingen av disse merge-pointene?? :)

greia er at hver 4. uke oppdaterer man navigasjonsdatabasen (og innflygningskart etc.) i cocpit. Alle gjør det. På den måten vil alle ha samme data og punkter i sine systemer.. Dette er det trolig lite lurt å tukle med. Derfor vil alle store endringer skje natt til (AIRAC-)torsdag, noe annet ville vært for spennende :fly..

greia er at hver 4. uke oppdaterer man navigasjonsdatabasen (og innflygningskart etc.) i cocpit. Alle gjør det. På den måten vil alle ha samme data og punkter i sine systemer.. Dette er det trolig lite lurt å tukle med. Derfor vil alle store endringer skje natt til (AIRAC-)torsdag, noe annet ville vært for spennende :fly..

DA forstår jeg LITT mer, men slik jeg ser det ville det kanskje vært smart å endre dette. Men det er kanskje ikke noe Norge kan bestemme.
Torsdag/fredag er som sagt (etter mitt syn) ikke smarte dager å endre ting på i flybransjen.

'Artig' (?) med mer fly over hode , men
Punktligheten :(

osl-sk-dy-week.png

Sail4fun:

Den grafen din kommer til å se helt jævlig ut når denne dagen er over ...

Her på VA er det stort sett 1-timesslotter til GM i ettermiddag, og kraftige slotter også til ZV og BR ...

Punktlighetsgrafen burde ikke ligget her isåfall. Under: "OSL - ny traséforskrift".

Størsteparten av forsinkelsene idag skyldes VÆRET og ikke ASAP.
Ekstremt mange go-arounds idag (både på Gardermoen, Torp, Skien) pga kraftig vind, turbulens og vindskjær.
Derfor er det flowet tilsvarende. Hadde vært likedan med "gamle luftrommet".

Man finner ikke et trafikksystem i verden som greier å ta unna fly som ikke lander...

Men noen forsinkelser blir det første tiden pga ASAP(15min-ish), men ikke så mye man ser idag...

DA forstår jeg LITT mer, men slik jeg ser det ville det kanskje vært smart å endre dette. Men det er kanskje ikke noe Norge kan bestemme.
Torsdag/fredag er som sagt (etter mitt syn) ikke smarte dager å endre ting på i flybransjen.

Nei, AIRAC er slettes ikke lett å forstå seg på. Men det er som du selv sier styrt av et datamonster. Og med 28 dagers-intervaller ( http://en.wikipedia.org/wiki/Aerona...tion#AIRAC_effective_dates_.2828-day_cycle.29 ) faller datoen slettes ikke på en torsdag eller fredag hver gang, men det gjorde selvfølgelig det nå denne gang. Og en AIRAC er ikke noe som kan flyttes, siden det har virkning globalt.

Og jeg kan bekreft at vinden virkelig var et problem i dag. Hei så moro det er å sitte i en liten Saab 340 under sånne forhold O.o

Nei, AIRAC er slettes ikke lett å forstå seg på. Men det er som du selv sier styrt av et datamonster. Og med 28 dagers-intervaller ( http://en.wikipedia.org/wiki/Aerona...tion#AIRAC_effective_dates_.2828-day_cycle.29 ) faller datoen slettes ikke på en torsdag eller fredag hver gang, men det gjorde selvfølgelig det nå denne gang. Og en AIRAC er ikke noe som kan flyttes, siden det har virkning globalt.

Når det er hver 28. dag, så vil vel alle dagene være en torsdag? ;)

Har fløyet i to dager, og fra kabinsiden virket dette merkelig. Aldri opplevd så mye tilsynelatende unødvendig seightseeing over østlandet noen gang.
Pilotene snakket også om enormt mye mer fuelforbruk. Men får håpe dette bedrer seg etter innkjøringsperioden.

Det jeg derimot stusser veldig over er hvorfor starte dette på en torsdag?
Torsdag og fredag er jo tradisjonelt sett dager med mye trafikk og mye pax. Ergo ekstar mange som blir berørt.

Fløy inn til OSL i går, og merket godt at det var "noe nytt".
Mye mer pådrag på motorene enn det man har vært vant med fra tidligere. Nå kan jo dette ha litt med både kø og vindforholdene å gjøre også, det var tydelig at det var veldig vekslende vind fra 3000ft og ned til bakkenivå.
I går var i alle fall en litt spesiell dag å fly på, med solide forsinkelser inn og ut fra CPH pga at kun en bane var i bruk, og i tillegg vind og lang innflyging til OSL.

Back