OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Skjønner jeg godt. 24/7 forbud mot visual er helt på trynet etter min mening.
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Forbudet mot visual er kommet for å bli, og vil nok ikke bli brutt annet enn i nødsituasjoner i fremtiden. Kolleger som ønsker å bryte den fremtidige BSL´n vil nok ikke komme så langt med det i tiden fremover..... :)
Støy mafiaen har vunnet, og den som tror den prosessen lar seg snu må tro om igjen.
(Vet ikke om det er synd å glede seg over at stort sett ingen avganger fra 01R klarer å holde seg inne i støykorridoren på SID.....det var noen av oss som mente den svingen var LITT ambisiøs.......)

Ellers så viser det seg at vi finner flere og flere feil i selskapenes FMS´er, lista begynner å bli lang. (De har ofte korrekt data på sine papirkart/efb, men feil i FMS)
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Slik kartene kan forstås så er visual fortsat tillatt for turboprop som B200, Dash8 osv, er det korrekt eller feil?
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Hørte på ATCstreamen i går, hvor en ATPkjører var noe i "dismay" til at HAN fikk fly visual med den bråkekjerra, når ikke mindre jetfly får lov. ATC'en svarte med at alle propellfly med mindre enn 4 propeller fikk lov å fly visual.

Så flere ting tyder iallefall på det, men jeg er som kjent ikke noe myndighet innen feltet ;)
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Polaris is 100% correct

Eneste forskjell fra gamle systemet for "ikke støyende prop" som det heter, er at de må inn på final i 2500ft, ikke lavere.

Når man lager forskriften kan den ikke bli alt for komplisert heller, og siden 99% av alle jet maskiner på OSL er CRJ og større (ca), så har man laget en regel for jet. Antall business jet er ikke nok til å lage unntak, og faktisk er de fleste av dem ikke så j**** keen på visual uansett!

Støyforskriften er noe som nabo kommunene til OSL har grini seg til, og man må glemme alt som heter pragmatisk tenkning når man skal prøve å se hvorfor den ene eller andre restriksjonen er lagt der. Streken som er satt nord for OSL som begrenser når vi kan synke fly til 4000ft var ikke der opprinnelig. Det var en slik strek i sør for å hindre lavtflygende fly over Oslo. Noen på et bygdamøte stilte spm om hvorfor en slik strek ikke også var oppe nord av Minnesund? Hey presto: Strek nord av OSL også. Det faktum at det "ikke bor folk der", i alle fall ikke nok til at det skal være støyproblemr ,har ingenting med saken å gjøre....... :(
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Forbudet mot visual er kommet for å bli, og vil nok ikke bli brutt annet enn i nødsituasjoner i fremtiden. Kolleger som ønsker å bryte den fremtidige BSL´n vil nok ikke komme så langt med det i tiden fremover..... :)
Støy mafiaen har vunnet, og den som tror den prosessen lar seg snu må tro om igjen.
(Vet ikke om det er synd å glede seg over at stort sett ingen avganger fra 01R klarer å holde seg inne i støykorridoren på SID.....det var noen av oss som mente den svingen var LITT ambisiøs.......)

Ellers så viser det seg at vi finner flere og flere feil i selskapenes FMS´er, lista begynner å bli lang. (De har ofte korrekt data på sine papirkart/efb, men feil i FMS)

Står det noe om støy/forbud mot visuals i den nye BSLen, ref det du skriver ovenfor?
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Støyforskriften kommer som BSL 2-4 om ikke lenge, og ligger som del av AIC N frem til da.
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Bråker visual noe mer enn ILS eller?

Visuell støy :p

Det handler vel om at det er enkelte traseer som de vil ha de store flyene i.. Da kan støyhaterne på bakken se om flyene flyr rett..

Ellers kunne man kanskje argumentert for at det er mindre støy med visual da man kan ha en brattere nedstigning og derfor lavere motorpådrag??

Støy vs CO2/kostnader og støy vinner, liker ikke utviklingen..
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Det interessante med en visual er når du kan korte inn på strekningen du flyr og slik sett spare et par minutter og litt fuel. At det er morsommere for oss som sitter foran er en annen sak.
Men om man har restriksjoner på visual (høyde, avstand til banen der man senest må være på finale osv.) blir det fort lite å tjene i forhold til å fly en vanlig ILS. Kommer stadig flere restriksjoner på visual, og det er også flere steder det er forbudt desverre.
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Støyforskriften kommer som BSL 2-4 om ikke lenge, og ligger som del av AIC N frem til da.

Herlig å se at lite forandrer seg.

I 2007 skrev jeg følgende i en post:
På flight infoen til Gardermoen står det til og med "The Standard Departure and Arrival Routes must be strictly adhered to in this highly noise sensitive area".

Så kommer man inn til Gardermoen, da, og det eneste man ser er skog ... jorder ... mere skog ... et vann ... skog ... Maura ... skog ... flere jorder ... og en flyplass.

Og så har man nettopp frest rundt i 2000 fot over London i 10-15 minutter i påvente av å komme unna trafikken som ligger i 3000 fot på vei inn til Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton osv. Og dette gjør man for å få en så effektiv trafikkavvikling som mulig.

Hadde jeg bodd på Maura selv hadde jeg selvfølgelig stått på krava for å kunne nyte morgendrammen og høre fuglekvitteret på verandaen uten forstyrrende fly over hustaket mitt. Men her er det rett og slett sentrale myndigheter som må ta ansvar for den vanvittige miljø- og tidssløsingen som foregår rundt norges hovedflyplass.

Gardermoen må være den storflyplassen i Europa med det suverent minst bebyggelse i en radius på 20 nautiske mil. At 150 personer har valgt å bo på Maura (eller et av de andre tettstedene rundt Gardermoen) kan ikke forårsake at nær sagt hver og en av de 200.000 flybevegelsene Gardermoen har pr. år bruker flere hundre kilo drivstoff mer enn nødvendig på grunn av uhensiktsmesige inn- og utflygningstraseer.

Så da er vel stort sett alt ved det samme.
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

(Vet ikke om det er synd å glede seg over at stort sett ingen avganger fra 01R klarer å holde seg inne i støykorridoren på SID.....det var noen av oss som mente den svingen var LITT ambisiøs.......)

Er det ikke et viktig poeng når man lager / endrer en SID (og STAR) å teste "flyability"? Eller gikk man bare ut ifra at det sterke ønsket om å ikke lage unødvendig støy ville få flyene til å yte litt ekstra?
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Er det ikke et viktig poeng når man lager / endrer en SID (og STAR) å teste "flyability"? Eller gikk man bare ut ifra at det sterke ønsket om å ikke lage unødvendig støy ville få flyene til å yte litt ekstra?

Avgangen fra 01R er langt utenfor PANS-OPS kriteria, men her har det vært noen ivrige sjeler som har vært litt for opptatt av å vise hvor flinke de er. Når waypointet som definerer første sving ligger 600 meter FØR baneenden sier det seg selv at de fleste flyene ikke greier å oppnå 400FT AGL i god tid før waypointet (fly-by) slik at sving kan påbegynnes og neste trekk kan interceptes.
I praksis har man kun ca. 1000m TODA tilgjengelig med høy climb gradient (15%+) for å fly ihht. SID.

Når det gjelder "fly-ability" så går det helt greit da flyene må fly RWY track til de når 400FT AGL for så å starte høyresving for å intercepte neste segment. Hvis dette tar de utenfor støykorridoren, kan man vel ikke klandre flyselskapene for at LT har lagt feil premisser til grunn da de laget korridorene.
 
Last edited:
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Hittil har erfaringene vært mere drivstofforbruk etter hva jeg hører..
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Hittil har erfaringene vært mere drivstofforbruk etter hva jeg hører..

10-15 min ekstra safari, og 300-500kgs ekstra drivstoff forbruk, sa de som fløy de første dagene dette trådde i kraft. Den første dagen fikk jeg kjeft på svensk og dansk; de norske bare skalv av sinne ... (!) Nå tror jeg det meste har roet seg litt ned. For å ikke snakke om tilleggsforsinkelsen av slot-delayene inn til ENGM.
 
Last edited:
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Merker at etter at denne forskriften tredde i kraft så har vi fått vesentlig mer flystøy fra "lavt"flygende fly i oslo. Er vel kanskje noe man venner seg til, men allikevel
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Gjøres det noen faktiske målinger på effekiviteten av trafikkavviklingen etter innføringen av dette systemet? Og hvor lang tid har man sett for seg det skal ta før systemet har "gått seg til" og gir positiv effekt?
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Det er hvertfall litt rundt-om-kring-flyging og ikke rette linjer. (Må innrømme jeg ikke studerte trackene før omleggingen nøye)
 

Attachments

  • OSL-APP.jpg
    OSL-APP.jpg
    20.3 KB · Views: 359
Back
Top