OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Gjøres det noen faktiske målinger på effekiviteten av trafikkavviklingen etter innføringen av dette systemet? Og hvor lang tid har man sett for seg det skal ta før systemet har "gått seg til" og gir positiv effekt?

En uke nå og ikke en hverdag med over 75% punktlighet på OSL , selv med relativt bra vær hele tiden (ja litt vind i forrige uke)
osl-sk-dy-week.png

And your point being?

Flow begrensningene har vært kjent i flere mnd, og er nødvendige for at alle ansatte skal få mulighet til å jobbe med nytt system i trygge rammer. Man kunne seff satt alle på jobb første uka for å komprimere det, men det ville være som å pisse i buksa.....det varmer kun med en gang. Vi ville brukt opp overtidskvoten, og man ville måtte flowe p.g.a. lite folk relativt mye i ukene i etterkant.

Og btw, trafikkbegrensingene ligger her: https://www.ippc.no/ippc/display_pdf_or_url_servlet?origfilename=EN_Sup_2011_003_en.pdf

Hvordan går det, begynner våre artsfrender der oppe i skyene å bli vant til innflygningen?
Noen som har spart fuel? =P

Nei, jeg bruker 3-500 kg mer på hver tur inn mot OSL, etterhert får vi håpe at ATC blir mer vant til det hele og kan smooothe tingene opp litt.

Kanskje kan det bli bra til slutt men det er langt igjen.

Noe som slår meg er at høydebegrensningene i viftene kanskje burde vært noe høyere?

11.000 fot over Hønefoss er jo noe lavt hvis formålet blant annet er å ha en grønn innflyving på idle...

Nei, jeg bruker 3-500 kg mer på hver tur inn mot OSL, etterhert får vi håpe at ATC blir mer vant til det hele og kan smooothe tingene opp litt.

Kanskje kan det bli bra til slutt men det er langt igjen.

Hvordan er det med avgangene da? noe gevinst skulle vel være at tilnærmet alle får kontinuerlig stigning..

I praksis ingen besparing på climb-out. Det har aldri vært noe problem med level-off ut fra OSL, det har de vært flinke på. Selvfølgelig har det hendt en og annen gang at man måtte levle av for annen trafikk over men egentlig svært sjelden.

Det hele går seg nok til slik at man i snitt får ned track miles etterhvert.

Noe som slår meg er at høydebegrensningene i viftene kanskje burde vært noe høyere?

11.000 fot over Hønefoss er jo noe lavt hvis formålet blant annet er å ha en grønn innflyving på idle...

Ingen tvil om det....

Hørte på NRK-radio i dag, at det var kommet over 90 klager på støy, siden PMA ble satt i drift. Årsaken var en mer konsentrasjon av trafikken.

Hørte på NRK-radio i dag, at det var kommet over 90 klager på støy, siden PMA ble satt i drift. Årsaken var en mer konsentrasjon av trafikken.

Ikke fra meg :) , får nå litt mer trafikk overhead i Asker, og må stadig frem med FR24 på Desire for å sjekke , til CC' irritasjon.

Blir mer støy på flere når flyene fortsatt sendes rundt hele østlandet. Aldri vært med på så lange innflyvninger noen gang. Helt utrolig.

Til nå virker det som om dette var en ide som virket god på noens skrivebord, men som i virkeligheten bidrar til mer støy og mer drivstofforbruk

Var det noen bombe da Someone? Du bor jo tross alt i Norge.

Intensjonen er vel å få ned støy - for flest mulig.
Er det satt ned noen konkrete mål for dette, og hvordan er de formulert?
Er det satt noen mål for redusert drivstofforbruk for flyselskapene også ved at de skal kunne planlegge nedstigningen på en bedre måte ?

Point Merge enables, in particular, continuous descent approach even under high traffic load, with a potential average fuel saving of 100kg per aircraft in the TMA.

Eurocontrol: http://www.eurocontrol.int/eec/public/standard_page/EEC_News_2008_3_PM.html

Finner ikke noe spesifikt om støy, men det vel slik at støyen blir mer konsentrert for enkelte og mindre områder, mens andre områder slipper unna.

Noen som var på info møte hos Avinor den 28/4?
Jeg har nå testet ut innflygingene både til 01 og 19 ett par ganger og stort sett fått direkte inn på ILS'n. Men på papiret og i FMS/MCDU så blir det sykt mye lenger og mange hundre kilo fuel pluss i forhold til de gamle prosedyrene. Flere som har "nye" synnspunkter?

Synspunkter ? Når man tar ett punkt ca 90NM før landing, og legger en restriksjon der på AT FL110, hvilket synspunkt skal man da ha ?

Er vi veldig gode, og bruker 3x regelen så klarer vi å skli rundt 30-33NM ifra 11.000 fot, men 90, det er UMULIG. Kanskje det hadde vært mulig om man hadde fløyet ett moderne konkuranse seilfly (?), men ikke med ett passasjerfly.

Selv om man får direkte til finalen så pleier vi å ligge en 3-7000 fot for høyt, og må bruke power under mesteparten av descent, med påfølgende økte utslipp, øket drivstofforbruk, og økte kostnader.

Det skulle jo bli så forutsigbart, og det har det jo på en måte blitt også: du kan være sikker på at det ikke blir som på kartet / FMCen.

Og jeg skylder ikke på ATC, jeg skylder på de som fant på dette her. En hvilken som helst flyger eller flygeleder kunne fortalt, uten å tenke seg om, at å legge en restriksjon på 11.000 fot 90 nm før landing ALDRI vil funke, ei heller vil det funke å legge ett level segment på ca 50NM, der man skal fly i 11.000 fot. For at det skal funke MÅ vi vite nøyaktig hva vi skal fly, og med hvilken hastighet, FØR vi starter descent. Først da er forholdene tilrettelagt for å fly en grønn approach.

Synspunkter ? Når man tar ett punkt ca 90NM før landing, og legger en restriksjon der på AT FL110, hvilket synspunkt skal man da ha ?

Er dette en overdrivelse eller korrekt? Er dette noe som skjer ofte?

Om jeg ikke har misforstått får man fly "grønt" fra vifta.. men i norsk målestokk er ikke det spesielt grønt kanskje..

Er vi veldig gode, og bruker 3x regelen så klarer vi å skli rundt 30-33NM ifra 11.000 fot, men 90, det er UMULIG. Kanskje det hadde vært mulig om man hadde fløyet ett moderne konkuranse seilfly (?), men ikke med ett passasjerfly.

Selv om man får direkte til finalen så pleier vi å ligge en 3-7000 fot for høyt, og må bruke power under mesteparten av descent, med påfølgende økte utslipp, øket drivstofforbruk, og økte kostnader.

Det skulle jo bli så forutsigbart, og det har det jo på en måte blitt også: du kan være sikker på at det ikke blir som på kartet / FMCen.

Og jeg skylder ikke på ATC, jeg skylder på de som fant på dette her. En hvilken som helst flyger eller flygeleder kunne fortalt, uten å tenke seg om, at å legge en restriksjon på 11.000 fot 90 nm før landing ALDRI vil funke, ei heller vil det funke å legge ett level segment på ca 50NM, der man skal fly i 11.000 fot. For at det skal funke MÅ vi vite nøyaktig hva vi skal fly, og med hvilken hastighet, FØR vi starter descent. Først da er forholdene tilrettelagt for å fly en grønn approach.

Synspunkter ja, det her var vel ditt synspunkt?
Og JA, jeg er helt enig! Ikke er det grønt og ikke er det forutsigbart for oss i lufta ihvertfall. Helt riktig som du sier så må høyderestriksjonene bort og vi må vite hvilket punkt vi skal inn via FØR top of descent.

Back