OSL jakter nye langruter

Denne faller vel inn under kategorien, "du tror det ikke før du får se det", men iflg Hangar.no har Mahan Air søkt om å få fly mellom OSL og Teheran.

Det omstridte flyselskapet Mahan Air har søkt norske myndigheter om å få starte opp en flyrute mellom Teheran og Oslo Lufthavn. Selskapet som tidligere har vært svartelisten av EU, og som har sanksjoner mot seg fra amerikanske myndigheter, har det siste året åpnet en lang rekke ruter til Europa.

http://www.hangar.no/omstridt-iransk-flyselskap-har-sokt-om-a-fa-starte-rute-til-norge/

Så spennende. Jeg kunne tenkt meg å besøke Teheran, men kvier meg for påfølgende visumstyr til USA. Kanskje de kan bygge opp med en trekantrute?

Artig! Bortsett fra 343 er det jo bare litt odde maskiner de flyr, 300, 310, 346 og 743. Jeg tar meg en tur hvis de kommer, dette varer nok ikke så lenge...

Brussel Airport har i sin pressemelding angående Cathay sin nye rute selv skrevet at det ligger over tre år med forhandlinger bak. Så da snakker vi nesten fire år innen ruten starter opp, og de har sikkert vært "på" HKG lenge før de begynte forhandle. Dette er et godt eksempel hvor lang tid det tar å utvikle nye langdistanseruter, og det tar lang tid før man starter innsatsen til man ser resultater.

https://www.brusselsairport.be/pressroom/cathay-pacific-to-connect-brussels-airport-and-hong-kong/
The negotiations with Cathay Pacific started over three years ago and got in a final stage in the summer of 2017. The attractiveness of the Belgian market and the quality of the infrastructure at Brussels Airport have convinced the Asian carrier to start operations in Brussels on 25 March 2018.

Forøvrig... hvor blir det av American Airlines rutene mine? Daglig fra OSL med 777 til LAX og JFK? Erna må på banen.

Du har ju Norwegian med First class. Räcker inte det?

När svenska regeringen infört flygskatt kommer det nog snart något till OSL istället.

Du har ju Norwegian med First class. Räcker inte det?

När svenska regeringen infört flygskatt kommer det nog snart något till OSL istället.

Flygskatten är förstås inget positivt och kommer knappast gynna svenskt flyg. Men jag tror heller inte man ska överdriva effekten (dvs att alla långlinjer försvinner till CPH/OSL/HEL).

På Routes Europe kom OSL på andre plass, bak BRU, i kåringen på hvem som er best på ruteutvikling

78cd8bbd4a5d8bfaab63242dfc4d1d90.jpg

Last edited:
Dvs BRU på førsteplass?!! Imponerende at OSL kom på andre plass, men har aldri tenkt på at BRU utmerker seg med tanke på ruteplanlegging. Tøft!

En kan lure på hva kriteriene er.. prosess eller utfall? OSL har jo et meget beskjedent utvalg av long haul sammenlignet med alle våre naboer.

Back