OSL jakter nye langruter

Litt info fra SAS ifm siste kvartalspresentasjon hentet fra E24 men flere interessante poenger:

– Vi ser en ganske intens konkurranse nå fremover, spesielt ut fra Danmark der Ryanair har kommet kraftigere inn. I Sverige går det fantastisk bra selv om Malmö Aviation og Braathens er aktive, og i Norge er utviklingen overraskende bra, sier kommersiell direktør Eivind Roald, med henvisning til oljebremsen som nå rammer norsk økonomi.

– Bergen, Stavanger og Kristiansand er mer utfordrende, men i Nord-Norge er utviklingen ekstremt god, sier Roald videre

– Miami-ruten åpner 28. september, og ser man på perioden fra lanseringen og ut året på samtlige langdistanselinjer er det faktisk Miami der vi har flest bookinger nå. Det er veldig interessant, sier Eivind Roald.

Han legger til at han heller ikke hadde regnet med at det var nordmenn som skulle bli den nest største kundegruppen på den relativt ferske ruten mellom Stockholm og Hongkong.

– På noen av de nye destinasjonene må vi også finne det riktige prispunktet. Vi finjusterer nå prisene til Hongkong og Los Angeles, og Los Angeles viser allerede nå et bedre bookingnivå enn San Francisco, sier Roald videre, og peker på at San Francisco har vært den best belagte langdistanseruten frem til nå.

http://e24.no/boers-og-finans/sas/sas-skal-fylle-400-000-nye-langdistanseseter-i-aar-miami-topper-bookinglisten/23633886

En liten digresjon, men merker meg at enkelte synes korteste vei til målet er alfa og omega, men i mitt daglige arbeid ser jeg at dette spiller mindre rolle jo lengre turen er. Selv innen Europa ser man mange gloriøse eksempler på dette. F.eks. Air Baltic Stockholm-Helsinki via Riga .. Dublin-Warszawa via Istanbul med Turkish .. osv osv. Og hvor mange reiser med fakirflighten til Lufthansa for så noen timer senere passere Norge på vei til USA eller Canada ..

Digresjon slutt.

En liten digresjon, men merker meg at enkelte synes korteste vei til målet er alfa og omega, men i mitt daglige arbeid ser jeg at dette spiller mindre rolle jo lengre turen er. Selv innen Europa ser man mange gloriøse eksempler på dette. F.eks. Air Baltic Stockholm-Helsinki via Riga .. Dublin-Warszawa via Istanbul med Turkish .. osv osv. Og hvor mange reiser med fakirflighten til Lufthansa for så noen timer senere passere Norge på vei til USA eller Canada ..

Digresjon slutt.

Som en av dem som er stilleste pasasjer paa Lufthansa's fakir Flight titt og ofte kan jeg bare understreke dette, ser mer enn halvparten av Fakirene igjen i Z Terminalen paa FRA lykkelige paa vei - det handler om hva som gir best verdi totalt. Sist jeg floey SAS til USA var paa Ikea Pris (ikke fleip) og det ennaa ble servert Lakse Pastaen (den som serverte seg selv - verre enn Ingebrikt Davik og HufsegufseTufsa)

Digresjon slutt.

Oppfølging av digresjon: det stemmer sikkert selv om jeg er usikker på hvor stort antall dette dreier seg om, og evt yield hos de. Blant mine ikke aerofile venner (ikke representativt utvalg) så kommer direkteruter veldig høyt opp på lista både innenfor Europa og ikke ifm langhelg i NY der mellomlanding ofte ikke er et alternativ for de og betalingsviljen for å fly direkte absolutt til stedet. Dette er vel noe vi kan takke DY for men det tar selvsagt år å endre miljøskadde nordmenn til å innse at det går an å fly direkte noe som var en umulighet for bare få år siden forutsatt at du ikke skulle til ARN, CPH, LHR, FRA eller AMS.

Husker jeg nevnte til fattern at det gikk an å fly direkte til BKK og LAX; "Utrolig..helt utrolig..." var hans respons:D

Digresjon slutt.

Vet du egentlig hva du svarer på. Har du lest hva Roald skriver om LAX?

at belægningen på sommeren lige føres af Los Angeles og Miami. Siger at Los Angeles og Miami ikke er særlige gode helårs destinationer hvor SFO har vist sig meget stabilt

Bookingniveauet mellem SFO og Lax skal selvfølgelig ses i lyset af at SFO er bedre resten af året, pånær sommer hvor mange tager på ferie i staterne, hvor Lax er en High score

Nok en personlig digresjon eller dokumenterte påstander?

SAS åpnet også SFO til sommerprogrammet da den åpnet fra CPH, som da på samme tid ble fremhevet som den beste lanseringen i forhold til booking i SAS sin IC historie.

Nå åpner SAS til LAX fra Stockholm på samme tid av året som fra CPH.
I tillegg ved at de samtidig nå konkurrerer mot 8 ukentlige avganger med Norwegian til LAX, hvilket er i kontrast til SFO som stod uten direkteforbindelse da den ble lansert. Stockholm åpner dessuten til LAX med høyere frekvens og større kapasitet enn hva CPH gjorde til SFO.

At SAS nå konstateter at mottakelsen av LAX slår tidligere rekorder og at høsten også ser ut til å toppe LAX med den foreløpige indikasjonen påmottakelsen av MIA, er imponerende og gir jo gode forklaringer på hvorfor SAS nå velger å fokusere på Stockholm, samt splitte nye ruter utenfor deres tradisjonelle og forhistoriske one-hub strategi.

At det ikke blir tatt imot med stående applaus på Sjælland har jeg få problemer med å forstå:)

Nok en personlig digresjon eller dokumenterte påstander?

SAS åpnet også SFO til sommerprogrammet da den åpnet fra CPH, som da på samme tid ble fremhevet som den beste lanseringen i forhold til booking i SAS sin IC historie.

Nå åpner SAS til LAX fra Stockholm på samme tid av året som fra CPH.
I tillegg ved at de samtidig nå konkurrerer mot 8 ukentlige avganger med Norwegian til LAX, hvilket er i kontrast til SFO som stod uten direkteforbindelse da den ble lansert. Stockholm åpner dessuten til LAX med høyere frekvens og større kapasitet enn hva CPH gjorde til SFO.

At SAS nå konstateter at mottakelsen av LAX slår tidligere rekorder og at høsten også ser ut til å toppe LAX med den foreløpige indikasjonen påmottakelsen av MIA, er imponerende og gir jo gode forklaringer på hvorfor SAS nå velger å fokusere på Stockholm, samt splitte nye ruter utenfor deres tradisjonelle og forhistoriske one-hub strategi.

At det ikke blir tatt imot med stående applaus på Sjælland har jeg få problemer med å forstå:)

Naa sier ikke bookingtallene i seg selv saa mye om hvordan resultatene blir, men jeg vet fra Joy som var den eneste SAS Ansatte som beholdt jobben naar Seattle ble lagt ned at hennes arbeide med aa selge SAS i SFO (helt i fra Seattle ble lagt ned) og antallet kontrakter i Premium markedet hun hadde klart naar SK935 landet for foerste gang var meget solid. SFO ruten har hele tiden levert meget gode oekonomiske resultater. Saa lenge man har et stoedig godt belegg i Business og Plusness Klassene kan det totale booking nivaaet gi et feil inntrykk av de oekonmiske resulatene. Saa om Sjælland ikke mottar applaus fra Oslo - kan de i hvertfall vaere meget stolte av en solid rute!

Er det helt stille på langrutefronten på OSL eller holdes bare kortene svært tett til brystet?
Var ikke blant annet Ethiopian nærmest klar for oppstart ila høsten 2016? Lenge siden man har hørt noe mer, noe som kanskje ikke er godt nytt...

Er det helt stille på langrutefronten på OSL eller holdes bare kortene svært tett til brystet?

Det jobbes mye i kulissene, men dette er prosesser som tar lang tid, så man må smøre seg med tålmodighet. Det var jo først i 2015 at OSL/Avinor kom i gang med skikkelig markedsarbeid

Ethiopian sier nå til RoutesOnline at det blir oppstart på Osloruta i 2017. Vi får se om det holder stikk denne gangen. De melder også om oppstart til Chengdu, Hanoi, Jakarta og Singapore.

Espen

Om det ikke er nye ruter, så er det hvertfall en god kapasitetsøkning fra OSL da Norwegian fra neste år setter inn i all hovedsak 787-9 fra OSL.

eff 29MAR17 Copenhagen – Los Angeles 1 of 4 weekly (Overall reduce to 3 weekly from 25APR17)
eff 01JUN17 Oslo – New York JFK 3 of 4 weekly (4 weekly from 06AUG17)
eff 04JUN17 Oslo – Los Angeles 1 of 2 weekly (2 weekly from 02AUG17)
eff 07JUN17 Oslo – Bangkok 1 weekly
eff 01AUG17 Oslo – Oakland 2 weekly
eff 03AUG17 Oslo – Orlando 1 weekly
eff 04AUG17 Oslo – Ft. Lauderdale 2 weekly

http://www.routesonline.com/news/38...s-preliminary-787-9-service-expansion-in-s17/

Pressemelding om ansettelsen av Ulv er ute:

Oslo lufthavn retter fokuset mot Asia – ansetter direktør for utvikling av asiatiske ruter

Avinor, selskapet som drifter 46 flyplasser i Norge, ønsker å forbedre forbindelsen mellom Oslo/Norge og Asia ytterligere. Avinor har i den forbindelse ansatt Ulv Elbirk som direktør for utvikling av asiatiske ruter. Elbirk skal i hovedsak jobbe med å sikre direkteruter fra store destinasjoner i Asia til Oslo Lufthavn, som er en av de største inngangsportene til Skandinavia.

-Oslo Lufthavn er den nyeste og mest effektive hovedflyplassen i Skandinavia, og vi investerer tungt og utvider våre toppmoderne anlegg. Norge har et stort potensial for ytterligere vekst i turismen, ikke minst fra de asiatiske markedene, og jeg mener dette er et riktig steg for Avinor å ta, sier Dag Falk-Petersen, konsernsjef i Avinor.

Solid erfaring fra København
Elbirk har jobbet for Københavns lufthavn i åtte år og kommer til Avinor med solid luftfartserfaring og et stort kontaktnett innen spesielt den asiatiske flybransjen. - Det finnes mange ubenyttede muligheter og svært attraktive ruter til Oslo, og Norge kan være en uoppdaget gullgruve særlig for asiatiske flyselskaper. Jeg ser frem til å jobbe for et selskap med klare mål om å lykkes i å fremme luftfartsforbindelsen mellom Norge og Asia, forteller Elbirk.

Store muligheter for næringsliv og turistbransje
Norsk næringsliv vil dra nytte av raskere tilgang til de viktigste byene i Nordøst-Asia, og det er et stort behov for å forenkle transportforbindelsene og kutte ned på reisetiden. Det samme gjelder de enorme mengdene med sjømat som eksporteres fra Norge til Asia. I dag transporteres mye laks i lastebil til andre europeiske flyplasser. Det å være garantert fullt lasterom på et passasjerfly, uansett flyvning og sesong, kan være et viktig bidrag til å øke lønnsomheten til en rute for et asiatisk flyselskap.

Et stort antall asiatiske turister kommer til Norge for å oppleve de vakre fjordene, nordlyset og den pulserende hovedstaden Oslo. - Når turister fra Asia besøker Skandinavia, vet vi at de tilbringer mer tid i Norge enn i de andre skandinaviske landene. Reiselivsinfrastukturen i Norge er veldig godt utbygd og tåler fortsatt sterk vekst. Turiststrømmen fra Asia forventes å øke jevnt i tiårene som kommer, og vi mener derfor at det er riktig å fokusere på Asia i enda større grad, sier administrerende direktør ved Oslo Lufthavn, Øyvind Hasaas.

Elbirk startet i Avinor 1. august, og vil ha sin base i Hong Kong.

http://oslomedia.avinor.no/pressreleases/oslo-lufthavn-retter-fokuset-mot-asia-ansetter-direktoer-for-utvikling-av-asiatiske-ruter-1512590

OSL blir eneste flyplass sammen med MAN og MUC som har utplasserte ansatte i Asia. Godt å se det satses i Avinor/OSL og dette kommer nok å bære frukter på sikt. Men for de utålmodige så kommer det til å ta tid til å bygge opp noe helt fra scratch. Det er spennende tider i møte.

Tillykke til Avinor og tillykke til Ulv. :)

Veldig interessant job han har fået sig. Alene mand i Asien skal han bygge en forretning op :) Man må håbe at han får besøg en gang i mellem. Ellers kan det godt blive lidt trist på kontoret :D

Så hvilke asiatiske ruter kan vi vente oss? Seoul med Korean Air er jo allerede i en slags startfase, Kina er uaktuelt per dags dato. Hva med Hongkong? Japan?

Så hvilke asiatiske ruter kan vi vente oss? Seoul med Korean Air er jo allerede i en slags startfase, Kina er uaktuelt per dags dato. Hva med Hongkong? Japan?

Cathay flyr jo CPH-HKG, og SAS ARN-HKG. Litt vanskelig å se hvilke direkteruter de satser på i nordøst-asia, kanskje noen med innsikt i markedene for sjømat kan si noe om hvilke byer der det selges mest i? Virker som det er et hovedpoeng.

OSL har målsetning om 1 stk ny langrute pr år i første omgang så får vi se. Skal være forsiktig med å vente for mye med det første. Nå starter arbeidet med å kartlegge potensielle selskaper, bygge relasjoner, kommunisere mulighetene OSL og Avinor byr på, alliansesammenslutninger og feed (vil SAS samarbeide med noen..), samarbeid med reisebyråer, fraktpotensiale og ikke minst politikk for å nevne noe. Dette arbeidet har aldri blitt gjort av OSL før og OSL har mer eller mindre aldri vært på radaren til en rekke flyselskap før, noe som betyr at det tar tid å bygge opp bevisstheten der ute.

Men det er naturlig å tro at en kan starte å se resultater av dette om et par års tid og fremover og de markedene du nevner er nok høyst aktuelle.

Back