OSL jakter nye langruter

Men det er vel relativt koordinert med moder SQ?

Og basert på SQ sine bookinger fra Norge/Oslo så har jo ikke akkurat de den mest egnede konfigurasjonen?

Ja, maskinen passer dårlig til OSL. Samtidig skal vi nok ikke undervurdere tenderen som en potensiell åpner mot SQ, da også fra flere Europeiske flyplasser.
 
Last edited:
*Grøss* Har prøvd de i Asia, aldri igjen. De får Norwegian til å fremstå som et fullserviceselskap.

Utdyp gjerne :-) Fløy Lion Air Thai i fjor. Nye flotte fly, null ingenting av noe som helst ellers enn at billetten var nesten gratis, og den 30 sekunders reklamesangen for Lion Air gikk på repeat på høyttalerne i en time og føltes konstruert for å fremkalle epileptiske anfall. Nå flyr de heldigvis ikke langdistanse.

Vil ikke Scoot være en bom når de ikke får feed og ikke treffer ift segmentet som flyr Singapore?
 
Det er all grunn til å forvente nye etableringer til Asia inne de neste årene.

1. Norge har flere Asiatiske gjestedøgn enn våre Skandinaviske naboer.
Veksten i Asia trafikken til Norge vokser også kraftig og har en høyere vekstrate enn våre naboland. Alt tyder på at dette bare vil akselerere ytterligere og vil også gjøre at Norge innen 1-2 år også har flest unike reisende fra Asia i Skandinavia. Dette er et resultat av et langsiktig arbeid fra blant annet innovasjon Norge mot flere Asiatiske markeder som nå begynner å blomstre. Norge er også i motsetning til våre naboer, en helårs destinasjon for Asiater der også vinterturismen øker kraftig. Dette gir et helt annen forutsigbarhet i arbeidet mot direkteruter enn markedene rundt OSL.
Ironisk nok, på tross av at OSL ikke har en eneste direkte rute inn i markedene det refereres til.

2. Avinor og OSL har nå fullstendig lagt om sitt ruteutviklings arbeid. Staben er forsterket med verdens mest anerkjente ruteutviklere. I tillegg gjøres det direkte forsterkninger lokalt i Asia som en del av dette arbeidet. Flere forsterkninger av teamet er også snart klare for offentligheten.
Fra å være en passiv salgs organisasjon, så er OSL nå en av verdens mest aktive innen sitt felt med et budsjett og mandat som er historisk.
Det er så mye positivt rundt Jasper og teamet han nå bygger opp at vi som har innsikt til omfanget gleder oss stort til at også publikum blir presentert hvilken omlegging og strategi som nå gjøres for at OSL skal nå sine vekst mål.

Reaksjonene fra OSL sine konkurrenter er etter min mening kanskje den største anerkjennelsen på at denne mobiliseringen virkelig er slagferdig!
 
Last edited:
Det er all grunn til å forvente nye etableringer til Asia inne de neste årene.

1. Norge har flere Asiatiske gjestedøgn enn våre Skandinaviske naboer.
Veksten i Asia trafikken til Norge vokser også kraftig og har en høyere vekstrate enn våre naboland. Alt tyder på at dette bare vil akselerere ytterligere og vil også gjøre at Norge innen 1-2 år også har flest unike reisende fra Asia i Skandinavia. Dette er et resultat av et langsiktig arbeid fra blant annet innovasjon Norge mot flere Asiatiske markeder som nå begynner å blomstre. Norge er også i motsetning til våre naboer, en helårs destinasjon for Asiater der også vinterturismen øker kraftig. Dette gir et helt annen forutsigbarhet i arbeidet mot direkteruter enn markedene rundt OSL.
Ironisk nok, på tross av at OSL ikke har en eneste direkte rute inn i markedene det refereres til.

2. Avinor og OSL har nå fullstendig lagt om sitt ruteutviklings arbeid. Staben er forsterket med verdens mest anerkjente ruteutviklere. I tillegg gjøres det direkte forsterkninger i lokalt i Asia som en del av dette arbeidet. Flere forsterkninger av teamet er også snart klare for offentligheten.
Fra å være en passiv salgs organisasjon, så er OSL nå en av verdens mest aktive innen sitt felt med et budsjett og mandat som er historisk.
Det er så mye positivt rundt Jasper og teamet han nå bygger opp at vi som har innsikt til omfanget gleder oss stort til at også publikum blir presentert hvilken omlegging og strategi som nå gjøres for at OSL skal nå sine vekst mål.

Reaksjonene fra OSL sine konkurrenter er etter min mening kanskje den største anerkjennelsen på at denne mobiliseringen virkelig er slagferdig!

Spennende! Hvilke destinasjoner tenker du på? Seoul/Tokyo?
 
Det er all grunn til å forvente nye etableringer til Asia inne de neste årene.

1. Norge har flere Asiatiske gjestedøgn enn våre Skandinaviske naboer.
Veksten i Asia trafikken til Norge vokser også kraftig og har en høyere vekstrate enn våre naboland. Alt tyder på at dette bare vil akselerere ytterligere og vil også gjøre at Norge innen 1-2 år også har flest unike reisende fra Asia i Skandinavia. Dette er et resultat av et langsiktig arbeid fra blant annet innovasjon Norge mot flere Asiatiske markeder som nå begynner å blomstre. Norge er også i motsetning til våre naboer, en helårs destinasjon for Asiater der også vinterturismen øker kraftig. Dette gir et helt annen forutsigbarhet i arbeidet mot direkteruter enn markedene rundt OSL.
Ironisk nok, på tross av at OSL ikke har en eneste direkte rute inn i markedene det refereres til.

2. Avinor og OSL har nå fullstendig lagt om sitt ruteutviklings arbeid. Staben er forsterket med verdens mest anerkjente ruteutviklere. I tillegg gjøres det direkte forsterkninger lokalt i Asia som en del av dette arbeidet. Flere forsterkninger av teamet er også snart klare for offentligheten.
Fra å være en passiv salgs organisasjon, så er OSL nå en av verdens mest aktive innen sitt felt med et budsjett og mandat som er historisk.
Det er så mye positivt rundt Jasper og teamet han nå bygger opp at vi som har innsikt til omfanget gleder oss stort til at også publikum blir presentert hvilken omlegging og strategi som nå gjøres for at OSL skal nå sine vekst mål.

Reaksjonene fra OSL sine konkurrenter er etter min mening kanskje den største anerkjennelsen på at denne mobiliseringen virkelig er slagferdig!

Du låter som en säljare... Finns det något konkret på gång eller är det mest förhoppningar du luftar?
 
Slik som flymarkedet har vært i Norge siste 1,5 året, så tviler jeg sterkt på noen nyetableringer til Asia med mindre DY eller til nøds SK starter opp.
High Yield trafikken har stupt, og den er helt avgjørende for å få slike ruter til å gå.
Funker ikke bare å sende fisk, da kan man like godt bruke cargo fly.
 
Det er all grunn til å forvente nye etableringer til Asia inne de neste årene.

1. Norge har flere Asiatiske gjestedøgn enn våre Skandinaviske naboer.
Veksten i Asia trafikken til Norge vokser også kraftig og har en høyere vekstrate enn våre naboland. Alt tyder på at dette bare vil akselerere ytterligere og vil også gjøre at Norge innen 1-2 år også har flest unike reisende fra Asia i Skandinavia. Dette er et resultat av et langsiktig arbeid fra blant annet innovasjon Norge mot flere Asiatiske markeder som nå begynner å blomstre. Norge er også i motsetning til våre naboer, en helårs destinasjon for Asiater der også vinterturismen øker kraftig. Dette gir et helt annen forutsigbarhet i arbeidet mot direkteruter enn markedene rundt OSL.
Ironisk nok, på tross av at OSL ikke har en eneste direkte rute inn i markedene det refereres til.

2. Avinor og OSL har nå fullstendig lagt om sitt ruteutviklings arbeid. Staben er forsterket med verdens mest anerkjente ruteutviklere. I tillegg gjøres det direkte forsterkninger lokalt i Asia som en del av dette arbeidet. Flere forsterkninger av teamet er også snart klare for offentligheten.
Fra å være en passiv salgs organisasjon, så er OSL nå en av verdens mest aktive innen sitt felt med et budsjett og mandat som er historisk.
Det er så mye positivt rundt Jasper og teamet han nå bygger opp at vi som har innsikt til omfanget gleder oss stort til at også publikum blir presentert hvilken omlegging og strategi som nå gjøres for at OSL skal nå sine vekst mål.

Reaksjonene fra OSL sine konkurrenter er etter min mening kanskje den største anerkjennelsen på at denne mobiliseringen virkelig er slagferdig!

Det var noget af de mest optimistiske jeg har læst længe. OSL lufthavn havde en mindre passagerfremgang end både Arn og Cph. Cph havde tilmed en stigning på 14.000 og 8.000 hhv. med Qatar og Emirartes. Det er noget OSL ikke er kommet i nærheden af indenfor de seneste år? Husker jeg fejl?
Tilmed er det norske erhvervsliv i krise med lav oliepris. Det gør naturligvis at der rejses mindre.
 
Med andre ord vil trafikken fra Kystbyene i Norge gjennom CPH også falle en hel del. Denne er ikke ubetydelig.
 
Det var noget af de mest optimistiske jeg har læst længe. OSL lufthavn havde en mindre passagerfremgang end både Arn og Cph.

Du kan kanskje da forklare hvorfor OSL de to siste årene har hatt større passasjerøkning fra Asia enn både ARN og CPH?

Cph havde tilmed en stigning på 14.000 og 8.000 hhv. med Qatar og Emirartes. Det er noget OSL ikke er kommet i nærheden af indenfor de seneste år? Husker jeg fejl?

Som vanlig gjør du dessverre det ja:rolleyes:
Emirates vokste med nærmere 200.000pax fra OSL i fjor.
Samtidig har Qatar økt hvert år siden etableringen på OSL.
Merk også at OSL i motsetning til CPH har hatt mer optimistiske lanseringer enn CPH der ble åpnet med QR A319 og EK A330.
OSL gikk rett inn med QR A330-2/300 og EK 777-200/300.
Utvilsomt godt hjulpet av tidligere skandinaviske erfaringer.

Tilmed er det norske erhvervsliv i krise med lav oliepris. Det gør naturligvis at der rejses mindre.

Jeg registrerer at du stadig mener det og at det snart er slik at IMF står klare til å redde norsk økonomi....
Svært lite av trafikken som tidligere har gått fra Vestlandsbyene har gått gjennom OSL og ut i verden. Mye takket være et lite effektivt transfer og fortollings regime for utland-innland. Således påvirker ikke redusert reiseaktivitet fra disse områdene trafikken på OSL til Asia overhode.
Her er det som Hickok skriver, din egen flyplass, AMS samt et par andre som har nedgang i yield.

Rundt påstanden om at det reises mindre fra OSL som følge av lav oljepris, så anbefaler jeg deg å ta en titt på passasjertallene for både 2015 og januar 2016. Her er det en solid fremgang på utenrikstrafikken.
En økning på tross av kapasitetsreduksjon. Med andre ord, veksten er drevet av en høyere lokal etterspørsel, ikke ekstern stimulans i markedet med flere nye seter. Prisene har også økt kraftig uten at markedet har svart negativt på dette.

Land med 5 millioner innbyggere som Danmark, Finland og Norge har en teoretisk begrensning på hvor mye vekst de basert på lokalt utgående etterspørsel kan skape. Det betyr at det i realiteten er et tak på hvor mye markedet kan vokse basert på de lokale forutsetningene de har. Pris og tilbud vil være med på å påvirke dette noe gjennom endret reisemønster og en jevnt total økning basert på de nevnte forutsetningene. Derfor er vekstpotensiale for disse rutene utenfor det Skandinaviske markedet. En rute fra Norge eller Danmark til Hong Kong med Cathay, kan for eksempel ikke basere seg på lokal etterspørsel fra Norge eller Danmark. Det er innkommende trafikk som vil bære ruten. Ser du på SAS sine Asia ruter fra CPH, så ser du at transfer andelen inn/ut av CPH er høyere en den lokale trafikken. (i tillegg kommer transfer videre i den andre enden).

Det betyr i korthet at markeder som Kina, Korea og Japan har større betydning for etableringer fra Skandinavia enn motsatt. Vekstpotensialet er enormt for de markedene som klarer å markedsføre seg bredt og langsiktig i Asia. Som du leser leder Norge denne utviklingen suverent over våre Skandinaviske naboland. Et langsiktig arbeid er i ferd med å bære frukter. Det er en eksplosiv økning fra Asia. Vi snakker om over 50% fra enkelte områder.
I tillegg er allerede Asia trafikken stimulert med direkteruter fra både ARN og CPH. Her foreligger det allerede tilsvarende arbeid der man aktivt bruker direkterutene som påskudd for flere ankomster. Dette potensialet har jo ikke det norske markedet en gang snust på og jeg tror selv du forstår hvilken ytterligere potensiale det ligger i veksten når også OSL etablerer direkteruter vestover for denne trafikken. å legg merke til at jeg skriver NÅR og ikke OM...

Ser du på interessene knyttet til Visit Denmark sitt Kina prosjekt, så er de helt tydelige på at Norge uten tvil er høydepunktet for Asiatiske turismen til Skandinavia og at strategien derfor er å heller kanalisere disse reisende via CPH på inn eller utreise for å kunne ta del av veksten. Leser du om etableringen til Beijing Capital stå står dette også ordrett der.

Sorry KHANSEN, men at et drilling selskap i Stavanger sier opp 200 ansatte påvirker svært lite dersom Norge aktualiserer seg som destinasjon for for kun en kvart promille av Kinas befolkning.....

Dessuten er det ikke alle som synes at det er negativt for norsk økonomi det som nå skjer i oljebransjen...
 
Last edited:
Dessuten er det ikke alle som synes at det er negativt for norsk økonomi det som nå skjer i oljebransjen...

NHO says
NHO med alarmerende barometer: Se hvordan krisen rammer hele landet
NHOs ferske økonomibarometer viser at oljekrisen er i ferd med å spre seg til hele Norge.


http://e24.no/energi/nho-med-alarmerende-barometer-se-hvordan-krisen-rammer-hele-landet/23631995

Oslo er viktig for landets økonomi og når ringvirkningene av problemene i olje- og gassnæringen og leverandørindustrien slår inn også der, da er det grunn til å reagere, sier Ulstein.

– Hovedårsaken til at Oslo og Akershus nå rammes, er i hovedsak markedssituasjonen for IKT og forretningstjenester, sier han.
 
Det er helt klart at lav aktivitet i oljebransjen også påvirker OSL. Svært mange oljeaktører har store, internasjonale kontorer i Oslo-området (for eksempel Statoil, Aker Solutions, Kværner, Subsea7, Technip, Siemens, etc), og når de nedbemanner er det klart det påvirker. Det har tydeligvis vært en annen vekst som har motvirket denne nedgangen, slik at veksten ville vært enda større med en videreført høy aktivitet i oljebransjen.

Jeg tror det er mest sannsynlig at det er Norwegian som åpner nye ruter fra OSL mot øst. Kanskje også Etihad er en aktuell aktør på sikt.

Singapore Airlines har brukt lang tid på å bygge opp sin CPH-rute (selv om den i stor grad er lastet med nordmenn), og de vil selvsagt heller sitte med én god rute enn to halvdårlige til Norden. Cathay Pacific jobber jo som kjent mot CPH. JAL benytter HEL pga. OW-hub. ANA tror jeg er urealistisk. Kinesiske selskaper er jo (foreløpig) utelukket av åpenbare grunner. Korean til Seoul har det jo vært snakket varmt om her på forumet i mange år, uten at det har materialisert seg, og det er etter min mening tvilsomt om redusert aktivitet i oljebransjen vil øke sannsynligheten noe (verftene i Korea). Det samme gjelder Asiana.

Men for all del, jeg håper mine vurderinger blir gjort til skamme!
 
Last edited:

Så var de det å lese hele artikkelen og bakgrunnen for kommentarene da.

Det er liten tvil om at oljenedgangen også har effekter for Østlandet.
Samtidig så gir nedgangen i oljesektoren en omstilling og muligheter for fastlandsindustrien som det jubles over. Både lavere kronekurs og lettere tilgang på kompetent arbeidskraft som tidligere var mer eller mindre låst av oljeindustrien, gir nå god fart for norsk eksport og innovasjon.

Jeg er selv i er bransje der mine kunder gnir seg i hendene over at balansen i arbeidsmarkedet nå gir muligheter som var vanskelig om ikke umulig for kun et par år siden.

Det later som om de ivrigste til å dømme Norge nord og ned på grunn av oljeprisen har særdeles liten innsikt i hvor stor og omfattende denne industrien er og vil fortsatt være i mange tiår fremover.

Omstillingen øker bare norsk konkurransekraft!

Dette blir et sidespor i debatten. Poenget er og blir at fremtidige Asia ruter som beskrevet, vil basere seg på etterspørsel fra Asia og ikke omvendt.

Sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i Swedbank sier til Aftenposten det er all grunn til å være på vakt mot at nedgangen i oljeindustrien smitter over på det øvrige næringslivet, men at han mener flere forhold tvert imot peker i positiv retning.

Sjeføkonom Andreassen advarer på sin side mot å bli for pessimistisk, og sier at han ikke ser veldige tydelige tegn ennå på at investeringsnedgangen i oljesektoren skal ramme Oslo og Østlandet.

- Vi har ikke sett at bemanningskuttene i oljerelatert virksomhet, som også har rammet Oslo, har fått store konsekvenser for sysselsettingen. Hadde kuttene påvirket næringslivet i hovedstadsområdet ville vi ha merket det nå.

Dessuten, sier Andreassen: - Kuttene i oljesektoren er store, men vi skal huske at investeringsnedgangen i norsk næringsliv var enda større under finanskrisen i årene 2008-2010, enn det vi ser i dag. Da fikk vi også økt sparerate i befolkningen og et fall i det private forbruket. Det ser vi heller ingen tegn til nå, sier Andreassen.

http://www.aftenposten.no/okonomi/NHO---Oljekrisen-vil-ramme-Oslo-med-full-kraft-8383081.html
 
Litt ballanse i hvor godt det går i Norge eller ikke er nok på plass.
Og de som fikk orgasme av sandkasse selkapenes inntreden for 1-2 år siden ser vel nå at det er den direkte demper på forsinkede direkte langruter uten mellomlanding i et Sharialand ? , da er det bedre å fly inndirekte via CPH eller ARN.
 
Og de som fikk orgasme av sandkasse selkapenes inntreden for 1-2 år siden ser vel nå at det er den direkte demper på forsinkede direkte langruter uten mellomlanding i et Sharialand ? , da er det bedre å fly inndirekte via CPH eller ARN.

Det er vel strengt tatt smak og behag. De tre store i sandkassa er helt i front når det gjelder kvalitet og innovasjon i bransjen. At OSL hadde sett noen flere direkteruter på langdistanse i dag uten Emirates eller Qatar sin tilstedeværelse har jeg ingen tro på. Vi hadde nok heller sett en håndfull ekstra frekvenser eller større fly på eksisterende ruter, dvs. narrowbodies til LHR, AMS, CDG, FRA og MUC.
 
Last edited:
Har det ikke vært snakk om tidligere at Singapore airlines ville starte med OSL rute når de fikk sine Airbus 350 ?


For øvrig så foretrekker jeg å fly Singapore Airlines Airbus 380 fra LHR enn deres Boeing 772 fra CPH. Boeingen de bruker på ruten fra CPH har små videoskjermer og ser sliten ut i forhold til deres Airbus 380 fra LHR.
 
Har det ikke vært snakk om tidligere at Singapore airlines ville starte med OSL rute når de fikk sine Airbus 350 ?


For øvrig så foretrekker jeg å fly Singapore Airlines Airbus 380 fra LHR enn deres Boeing 772 fra CPH. Boeingen de bruker på ruten fra CPH har små videoskjermer og ser sliten ut i forhold til deres Airbus 380 fra LHR.

Har vel lenge vært snakk om:

Ethiopian til Addis Abeba og Korean til Seoul, i tillegg til forskjellige til Hong kong.

Ethiopian skulle nærmest være klar, men drar ut litt lanseringen der også...

Kan vel bli spennende tider fremover på OSL..
 
Back
Top