Cockpitview
ScanFlyer Gold
Det er helt klart at lav aktivitet i oljebransjen også påvirker OSL. Svært mange oljeaktører har store, internasjonale kontorer i Oslo-området (for eksempel Statoil, Aker Solutions, Kværner, Subsea7, Technip, Siemens, etc), og når de nedbemanner er det klart det påvirker. Det har tydeligvis vært en annen vekst som har motvirket denne nedgangen, slik at veksten ville vært enda større med en videreført høy aktivitet i oljebransjen.
Jeg tror det er mest sannsynlig at det er Norwegian som åpner nye ruter fra OSL mot øst. Kanskje også Etihad er en aktuell aktør på sikt.
Singapore Airlines har brukt lang tid på å bygge opp sin CPH-rute (selv om den i stor grad er lastet med nordmenn), og de vil selvsagt heller sitte med én god rute enn to halvdårlige til Norden. Cathay Pacific jobber jo som kjent mot CPH. JAL benytter HEL pga. OW-hub. ANA tror jeg er urealistisk. Kinesiske selskaper er jo (foreløpig) utelukket av åpenbare grunner. Korean til Seoul har det jo vært snakket varmt om her på forumet i mange år, uten at det har materialisert seg, og det er etter min mening tvilsomt om redusert aktivitet i oljebransjen vil øke sannsynligheten noe (verftene i Korea). Det samme gjelder Asiana.
Men for all del, jeg håper mine vurderinger blir gjort til skamme!
Jeg hadde ikke lagt alle Cathay eller Hong Kong eggene i Øresund.
Markedet er stort også fra Norge. Ser man på SAS sin rute til Hong Kong så er jeg blitt fortalt at nordmenn er den nest største nasjonaliteten ombord. Større enn danskene.
Da er heller ikke trafkk til Norge fra andre nasjonaliteter medregnet. Hong Kong maskinen går også propp full av norsk sjømat i belley, så det er ikke slik at det norske markedet står noe tilbake i forhold til våre naboer

Last edited: