OSL jakter nye langruter

Det er helt klart at lav aktivitet i oljebransjen også påvirker OSL. Svært mange oljeaktører har store, internasjonale kontorer i Oslo-området (for eksempel Statoil, Aker Solutions, Kværner, Subsea7, Technip, Siemens, etc), og når de nedbemanner er det klart det påvirker. Det har tydeligvis vært en annen vekst som har motvirket denne nedgangen, slik at veksten ville vært enda større med en videreført høy aktivitet i oljebransjen.

Jeg tror det er mest sannsynlig at det er Norwegian som åpner nye ruter fra OSL mot øst. Kanskje også Etihad er en aktuell aktør på sikt.

Singapore Airlines har brukt lang tid på å bygge opp sin CPH-rute (selv om den i stor grad er lastet med nordmenn), og de vil selvsagt heller sitte med én god rute enn to halvdårlige til Norden. Cathay Pacific jobber jo som kjent mot CPH. JAL benytter HEL pga. OW-hub. ANA tror jeg er urealistisk. Kinesiske selskaper er jo (foreløpig) utelukket av åpenbare grunner. Korean til Seoul har det jo vært snakket varmt om her på forumet i mange år, uten at det har materialisert seg, og det er etter min mening tvilsomt om redusert aktivitet i oljebransjen vil øke sannsynligheten noe (verftene i Korea). Det samme gjelder Asiana.

Men for all del, jeg håper mine vurderinger blir gjort til skamme!

Jeg hadde ikke lagt alle Cathay eller Hong Kong eggene i Øresund.
Markedet er stort også fra Norge. Ser man på SAS sin rute til Hong Kong så er jeg blitt fortalt at nordmenn er den nest største nasjonaliteten ombord. Større enn danskene.
Da er heller ikke trafkk til Norge fra andre nasjonaliteter medregnet. Hong Kong maskinen går også propp full av norsk sjømat i belley, så det er ikke slik at det norske markedet står noe tilbake i forhold til våre naboer:)

Last edited:
Markedet er stort også fra Norge. Ser man på SAS sin rute til Hong Kong så er jeg blitt fortalt at nordmenn er den nest største nasjonaliteten ombord. Større enn danskene.
Da er heller ikke trafkk til Norge fra andre nasjonaliteter medregnet. Hong Kong maskinen går også propp full av norsk sjømat i belley, så det er ikke slik at det norske markedet står noe tilbake i forhold til våre naboer:)

Det er ligefør jeg døber dig danskerhader. At der ikke er så mange danskere via ARN til Hong kong skyldes nok alternativer i Frankfurt, Amsterdam og London. Byer der nemmere at komme til fra cph end osl

Det er ligefør jeg døber dig danskerhader. At der ikke er så mange danskere via ARN til Hong kong skyldes nok alternativer i Frankfurt, Amsterdam og London. Byer der nemmere at komme til fra cph end osl

Din første påstand lar jeg bare ligge...

Din påstand nummer 2 faller på sin egen urimelighet av flere grunner.

1. Alle disse byene har betydelig lengre reisevei enn via ARN og HEL som begge er raskeste alternativer til Hong Kong på 12:20/25 timer fra CPH.

2. Frekvensen til AMS, LHR og FRA er også tilnærmet lik fra alle de skandinaviske hovedstedene. Så i den grad du mener at det er «nemmere», så får du gjerne spesifisere hvordan dette stiller seg annerledes til Hong Kong fra CPH enn fra OSL.

3. Ingen selskap burde ha større forutsetninger for å fylle flyene Hong Kong ruten med Danske/Norske/Svenske pax enn nettopp SAS. Deres mest lojale kundegruppe ligger i Skandinavia både i forhold til historiske forutsetninger, allianse og selskapslojalitet.

4. SAS har kjørt hardt på priskampanjer og markedsføring til Hong Kong fra hele Skandinavia slik at ruten burde ha de samme forutsetningene fra hele Skandinavia.

Jeg har ingen intensjoner om å begi meg ut på en diskusjon om hvilke markeder som har størst trafikkgrunnlag. Jeg konstaterer bare at SAS sine uttalelser fra Hong Kong ruten gir noen indikasjoner som bygger opp under tema i tråden!

Din første påstand lar jeg bare ligge...

Din påstand nummer 2 faller på sin egen urimelighet av flere grunner.

1. Alle disse byene har betydelig lengre reisevei enn via ARN og HEL som begge er raskeste alternativer til Hong Kong på 12:20/25 timer fra CPH.

2. Frekvensen til AMS, LHR og FRA er også tilnærmet lik fra alle de skandinaviske hovedstedene. Så i den grad du mener at det er «nemmere», så får du gjerne spesifisere hvordan dette stiller seg annerledes til Hong Kong fra CPH enn fra OSL.

3. Ingen selskap burde ha større forutsetninger for å fylle flyene Hong Kong ruten med Danske/Norske/Svenske pax enn nettopp SAS. Deres mest lojale kundegruppe ligger i Skandinavia både i forhold til historiske forutsetninger, allianse og selskapslojalitet.

4. SAS har kjørt hardt på priskampanjer og markedsføring til Hong Kong fra hele Skandinavia slik at ruten burde ha de samme forutsetningene fra hele Skandinavia.

Jeg har ingen intensjoner om å begi meg ut på en diskusjon om hvilke markeder som har størst trafikkgrunnlag. Jeg konstaterer bare at SAS sine uttalelser fra Hong Kong ruten gir noen indikasjoner som bygger opp under tema i tråden!

Men i forhold til Osl kan det bedre betale sig for en dansker at tage over London, Frankfurt mv, da cph ligger tættere herpå end oslo alt andet lige. Eller for den sags skyld tage a380 med Emirates over Dubai.

Men i forhold til Osl kan det bedre betale sig for en dansker at tage over London, Frankfurt mv, da cph ligger tættere herpå end oslo alt andet lige. Eller for den sags skyld tage a380 med Emirates over Dubai.

Synes å høre isen sprake litt her, men jeg er svært usikker på hvor mye 20 minutter lengre flytid til LHR, 25 minutter lengre flytid til AMS og 40 min lengre flytid til FRA bygger opp under ditt argument. Dessuten tror jeg nok at Emirates sin bruk av A380 fremfor B777 på OSL har forsvinnende liten påvirkning på valget av connections ut av OSL eller hvilken som helst annen flyplass. dersom det er etableringen av mer kapasitet og større konkurranse du viser til så er jo det samtidig en selvmotsigelse i forhold til hva du selv skrev om Cathay og CPH for kort tid siden. Med din argumentasjon her, hvordan skal Cathay fylle maskinen fra CPH med lokale reisende når markedet etter din mening samtidig velger bort de korteste routingene til fordel for bredde og pris? Da attpåtil med et selskap uten lokal allianse tilknytning eller kjennskap i markedet?

Da er heller ikke trafkk til Norge fra andre nasjonaliteter medregnet.

Kunne det have noget at gøre med, at priserne fra Norge ligger 20% under dem fra Danmark? Prissætningen - ikke mindst ved kampagner har undret mig ganske meget, idet man har kunnet spare 20% ved at flyve ud af norske eller svenske byer - endda fra ARN på trods af, at man normalt betaler en premium for at flyve direkte.

Personligt har jeg været på en kort tur til HKG via ARN, men kun fordi, at billetten på kampagne kostede omkring 3000 DKK. Havde jeg fløjet ud af MMX istedet havde prisen været omkring 2200-2300 DKK. Ryger prisen længere op foretrækker jeg selv andre selskaber, da afgangstidspunktet fra ARN ikke er optimalt - ikke mindst på returrejsen fra HKG. Der er mange andre gode Star Alliance alternativer - ikke mindst Turkish som er aggressive på prisen samt LH og Swiss. Selv Thai og SQ er altid inde mine overvejelser, da de tilbyder gode produkter og man kan flyve sent fra Asien mod Europa.

Ellers er jeg enig i, at ARN og HEL har alle forudsætninger for at være hubs. Men der er flere faktorer som spiller ind - ikke mindst attraktive afgangstidspunkter samt konkurrencedygtige priser. Det er vel en nobrainer.

Synes å høre isen sprake litt her, men jeg er svært usikker på hvor mye 20 minutter lengre flytid til LHR, 25 minutter lengre flytid til AMS og 40 min lengre flytid til FRA bygger opp under ditt argument. Dessuten tror jeg nok at Emirates sin bruk av A380 fremfor B777 på OSL har forsvinnende liten påvirkning på valget av connections ut av OSL eller hvilken som helst annen flyplass. dersom det er etableringen av mer kapasitet og større konkurranse du viser til så er jo det samtidig en selvmotsigelse i forhold til hva du selv skrev om Cathay og CPH for kort tid siden. Med din argumentasjon her, hvordan skal Cathay fylle maskinen fra CPH med lokale reisende når markedet etter din mening samtidig velger bort de korteste routingene til fordel for bredde og pris? Da attpåtil med et selskap uten lokal allianse tilknytning eller kjennskap i markedet?

Alle langruter fra Skandinavien skal fyldes med transfer pax, det siger sig selv når vi ikke er flere.
Det jeg prøver at sige er, at nordmænd(også dem fra Trondheim) nemmest kan skifte i ARN og HEL hvis de skal til Hong Kong. Til sammenligning har danskerne lidt flere muligheder pga. kortere afstand til forskellige hubs i Europa, og det gør, at danskere vælger den billigste, mens det for flere nordmænd kan betale sig at vælge den kortest connection fordi Norge ligger i "isoleret" i nord.

Og til det med Emirates kan du jo starte med at sammenligne pax tallet osl-dxb kontra cph-dxb

Alle langruter fra Skandinavien skal fyldes med transfer pax, det siger sig selv når vi ikke er flere.
Det jeg prøver at sige er, at nordmænd(også dem fra Trondheim) nemmest kan skifte i ARN og HEL hvis de skal til Hong Kong. Til sammenligning har danskerne lidt flere muligheder pga. kortere afstand til forskellige hubs i Europa, og det gør, at danskere vælger den billigste, mens det for flere nordmænd kan betale sig at vælge den kortest connection fordi Norge ligger i "isoleret" i nord.

Og til det med Emirates kan du jo starte med at sammenligne pax tallet osl-dxb kontra cph-dxb

Jeg sliter dessverre med å forstå ditt resonnement KHANSEN.

Det er ingen flyplasser i Norge foruten OSL hvor det er nemt å fly til ARN eller HEL. Kun OSL har frekvente direkteforbindelser, til de andre er ingen eller tildels meget begrenset tilbud til ARN. Til HEL kommer man kun direkte fra OSL og ingen andre flyplasser. Således betyr SAS sin Hong Kong rute minimum 2 flighter for de aller fleste reisende i Norge utenfor OSL.
Fra de regionale flyplassene i Norge er det AMS, CPH og LHR som har den største direktekapasiteten.

Hva pax tallet på EK sin A380 har med saken å gjøre forstår jeg ikke foruten at du muligens viser til at overkapasiteten stjeler pax fra SAS?

At trafikkmønsteret følger billigst mulig vei er jo ikke noe nytt, men påstanden undergraver jo hele hensikten med nettopp å få Cathay til CPH. Dersom den innsatte kapasiteten til Qatar og Emiraters etter din mening graver ut Hong Kong markedet med pris og kapasitet, vil det jo være svært vanskelig for Cathay å i det hele tatt fylle flyene ut fra en eventuell CPH rute.

Kunne det have noget at gøre med, at priserne fra Norge ligger 20% under dem fra Danmark?

Gjør de det og til hvor? Og om dette er tilfelle så er det i stikk i strid med hva diverse flyprisindekser og SAS mener om de respektive markeder (NOR, DK, SWE) om hvor konkurransen er tøffest og prisene lavest.

Personligt har jeg været på en kort tur til HKG via ARN, men kun fordi, at billetten på kampagne kostede omkring 3000 DKK. Havde jeg fløjet ud af MMX istedet havde prisen været omkring 2200-2300 DKK.

Jeg så du også refererte til det ved oppstart av ruta i en annen tråd men jeg har ikke vært i nærheten av å finne de prisene fra noen steder. Har du et eksempel på det, da jeg ikke er i nærheten av å finne det?

Sitter for øvrig å ser på priser fra OSL til HKG nå til høsten og de prisene er relativt stive.

Last edited:
Personligt har jeg været på en kort tur til HKG via ARN, men kun fordi, at billetten på kampagne kostede omkring 3000 DKK. Havde jeg fløjet ud af MMX istedet havde prisen været omkring 2200-2300 DKK.
Med en slik prisforskjell vil det noedvendigvis vaere en god del som vil velge Sturup - som med bil ligger omtrent like langt fra Koebenhavn som OSL ligger i fra en stor del av Oslo Omraadet - fra flyselskapene sin side blir jo disse registrert som svenske reisende (flyselskapene bruker ikke nasjonalitet men utreise flyplass) og det kan jo forklare noe av de lavere tallene for Danmark.

Det glemmes fort at flyselskapene ogsaa legger ned masse arbeid i planlegging av nye langruter (jeg har vaert med paa en slik prosess fra planleggning start til foerste flight) og at flyselskaper som Cathay jobber anderledes enn selskaper som Emirates, Qatar og Norwegian som alle har mye ny ledig kapasitet paa vei og derfor har en betydelig kortere prosess fra planleggning til oppstart.

Jeg hoerer jo endel om nettopp Cathay fra vaar bekjent som er ansvarlig for ruteutvikling paa vaar naerflyplass - hun har jobbet tett med CX i flere aar med oppstart av en Nonstop rute FRA Hong Kong. Det var nettopp via arbeidet med oppstarten av Air France sin rute at vi ble saa godt kjent at vi er naere venner over 10 aar senere.

Fra flyslskapene sin side er SAS sin rute TIL Hong Kong og en eventuell Cathay rute FRA Hong Kong to vidt forskjellige markeder. Saa antallet Nordmenn ombord hos SAS kan ha et lavt vekt tall i CX sine analyser og er antagelig ikke utslagsgivende.

At flere Dansker velger ruter via AMS, FRA eller LHR kan ha mange aarsaker en ikke noedvendigvis ser om man sitter i det Norske Markedet, flyselskapene bruker gode verktoey til aa gjoere seg konkuranse dyktige og kan styre priser for aa flytte markedsandeler. Verktoey som M.I.D.T. (Marketing Information Data Tapes) som blant annet levers av Amadeus gir dyp innsikt i hva som er solgt opp til 3 maaneder frem i tid og kan dermed brukes til rette en kampanje mot f.eks. Danmark som Norge ikke ser. I loepet 2015 var det noedvendig for oss aa starte Transatlantiske reiser i 3 forskjellige markeder og det var store forskjeller som gjorde at vi hadde ganske forskjellig valg basert paa utreise (det dreide seg om Europa - Vest Kysten av USA og motsatt retning).

Gjør de det og til hvor? Og om dette er tilfelle så er det i stikk i strid med hva diverse flyprisindekser og SAS mener om de respektive markeder (NOR, DK, SWE) om hvor konkurransen er tøffest og prisene lavest.

Jeg så du også refererte til det ved oppstart av ruta i en annen tråd men jeg har ikke vært i nærheten av å finne de prisene fra noen steder. Har du et eksempel på det, da jeg ikke er i nærheten av å finne det?

Sitter for øvrig å ser på priser fra OSL til HKG nå til høsten og de prisene er relativt stive.

Hvor er IP Adressen din registrert ? Er det i Norge vil du neppe finne det samme som EBGFlyer. Her kan det styres mye og med god innsikt om hvordan dette fungerer er det store beloep aa spare. Jeg faar mye av den samme kritikken rettet mot de priseksemplene jeg har lagt frem i andre debatter. Men dette har jo de kloke herrer bestemt at jeg ikke vet noe om ;)

Ja, priserne er ofte en hel del lavere ud af Sverige og Norge. Især ved kampagner - ikke kun SAS men også Qatar, Emirates osv. Check selv priserne næste gang der kommer kampagne. Og det gælder også fra sekundære byer. Et andet eksempel er min rejse til SFO for 3 uker siden, hvor jeg startede min rejse til SFO fra SVG og derved sparede 1100 DKK frem for at starte rejsen i CPH.

Vedhæftet finder du priser fra hhv sas.dk, sas.se og sas.no. Læg mærke til at flere af priserne er stort set de samme i DKK, SEK og NOK. I ved selv, hvordan den norske krone ligger for tiden.

Attachments

• offers.jpg
    offers.jpg
    118 KB · Views: 435
Last edited:
Ja, priserne er ofte en hel del lavere ud af Sverige og Norge. Især ved kampagner - ikke kun SAS men også Qatar, Emirates osv. Check selv priserne næste gang der kommer

Vedhæftet finder du priser fra hhv sas.dk, sas.se og sas.no

For flyselskapene så er det ikke tilbudsprisene ved kampanjer, men gjennomsnittprisene de klarer selge, som betyr noe.

Hvor er IP Adressen din registrert ? Er det i Norge vil du neppe finne det samme som EBGFlyer. Her kan det styres mye og med god innsikt om hvordan dette fungerer er det store beloep aa spare. Jeg faar mye av den samme kritikken rettet mot de priseksemplene jeg har lagt frem i andre debatter. Men dette har jo de kloke herrer bestemt at jeg ikke vet noe om ;)

Hehe, vi har hatt dansk IP adresse på jobben inntil rett før jul (har UK nå), noe som resulterer i at jeg ikke får se vintersport på nrk.no:D. Men uansett så er det bare å ta noen screenshots. Har etterspurt det for øvrig, uten hel.

Hehe, vi har hatt dansk IP adresse på jobben inntil rett før jul (har UK nå), noe som resulterer i at jeg ikke får se vintersport på nrk.no:D. Men uansett så er det bare å ta noen screenshots. Har etterspurt det for øvrig, uten hel.

Check de screenshots jeg har postet længere oppe i tråden. De er 15 min gamle.

For flyselskapene så er det ikke tilbudsprisene ved kampanjer, men gjennomsnittprisene de klarer selge, som betyr noe.

Det er klart, men gennemgående er det min oplevelse, at priserne i Norge for tiden er temmelig attraktive.

Der må vel være en grund til at prissætte så aggresivt. Det siger vel noget om betalingsvilligheden, når man sammenligner med andre markeder.

Det er klart, men gennemgående er det min oplevelse, at priserne i Norge for tiden er temmelig attraktive.

Der må vel være en grund til at prissætte så aggresivt. Det siger vel noget om betalingsvilligheden, når man sammenligner med andre markeder.

Jeg hadde vært forsiktig å sammenligne en bannerkampanje SAS har med faktisk pris pax betaler/yield. Vi har alle erfart hvor misvisende det kan være til tider.

Men for å ta ditt eksempel, synes du prisene fra OSL er så ekstremt attraktive sammenlignet med CPH, der pax stort sett alltid er avhengig av transfer i motsetning til CPH som tilbyr direkteservice? Selv forutsatt valutajustering?

Fra de regionale flyplassene i Norge er det AMS, CPH og LHR som har den største direkte kapasiteten.

Det var godt, at dette blev nævnt! KLM tæppebomber næsten alle
større regionale lufthavne i den sydlige del af Norge, og BA følger også
godt med!
Med hensyn til Hongkong: Hvis vi ser bort fra pris, preference og afgangstider, er
ARN et logisk valg fra CPH, hvad HKG angår! Ifølge
FR24 rutes næsten alle fly fra nordeuropæiske lufthavne til HKG over
det sydlige Sverige, så at flyve fra LHR/AMS/FRA etc. er i virkeligheden
nærmeste omvej!
I øvrigt kan jeg oplyse, at Cathay allerede i 1980rne overvejede at
at starte op på CPH. Det blev aldrig til noget! Det er stadig ikke blevet
til noget! Spørgsmålet er, om det nogen sinde bliver til noget!

viv

Last edited:
Ja, priserne er ofte en hel del lavere ud af Sverige og Norge. Især ved kampagner - ikke kun SAS men også Qatar, Emirates osv. Check selv priserne næste gang der kommer kampagne. Og det gælder også fra sekundære byer. Et andet eksempel er min rejse til SFO for 3 uker siden, hvor jeg startede min rejse til SFO fra SVG og derved sparede 1100 DKK frem for at starte rejsen i CPH.

Vedhæftet finder du priser fra hhv sas.dk, sas.se og sas.no. Læg mærke til at flere af priserne er stort set de samme i DKK, SEK og NOK. I ved selv, hvordan den norske krone ligger for tiden.

Det tror jeg nok må sies å være en høy subjektiv vurdering uten hold i virkeligheten. På intercont har prisene fra Norge økt i år, prisene stabiliserte seg også i 2015 med en økning. Dette bekreftes også av flere byråer og søkemotorer. Dette gjenspeiles også i rapportene OSL selv benytter i sitt ruteutviklingsarbeid med sammenlignende eksterne prisindekser for betalingsvillighet pr destinasjon.

Tar vi utgangspunktet i selskapene du selv refererer til av priser for neste uke, så faller også påstandene på sin egen urimelighet. Utreise uke 11, hjem mandag 21.mars på OSL/CPH-Hong Kong.

Attachments

• priser intercont.png
    priser intercont.png
    15.4 KB · Views: 353
Jeg tror heller ikke at det er veldig store prisforskjeller mellom de 3 skandinaviske landene, det svinger noe, men alltfor lite til aa faa noen innvirkning paa planene tll et selskap som Cathay.
Flyselskapene er opptatt av aa faa underskrevet firmaavtaler og dette arbeidet starter ofte aar foer oppstart, Air France hadde avtaler Amazon, Starbucks og Microsoft paa plass 4 aar foer ruten startet. Disse avtalene rettes mot Premium Segmentet - som er en utfordring for de Skandinaviske Landene, ikke fordi det ikke selges nok Premium seter, men fordi Prisene er og har tradisjonellt vaert lave sammenlignet med andre Europeiske byer. Se vedlagt screenshot fra British Airways - Club Oslo - Seattle T/R NOK32400.00 sammenlignet med London - Seattle Club T/R NOK 120691.00 - dette har vaert slik siden jeg underviste i Fly Tariffer paa 90 tallet - til screenshots tatt for 15 minutter siden.

Riktignok er eksmplet i motsatt retning (men noen av oss vil til Seattle ogsaa ;) ) dette er aarsaken tilk at blant annet AA ikke returnerte til Skandinavia, det var langt bedre butikk aa aapne flere byer i UK (sorry ikke Belgia)

Attachments

• ba_oslsea.png
    ba_oslsea.png
    105.3 KB · Views: 306
  • ba_lhrsea.png
    ba_lhrsea.png
    265.5 KB · Views: 308
Back