• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Orient Thai får MD82

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Orient Thai får MD82

Orient Thai skal lease åtte ex-CO MD82 for å bruke på sitt LCC-selskap One-Two-Go. MD82 ersatter 757-200.

Re: Orient Thai får MD82

Så bilde av en på airliners.net... Ikke pen - men det er jo ikke MD sin skyld...:naughty:

her er'n: http://www.airliners.net/open.file/897113/L/

Den bemaling er da ikke værst. Får af en eller anden grund flyet til at se kortere ud end SK's MD82

Originally posted by jens
Åh hvad, 380 er da meget pæn selvom den er kortere end 340-600

Tipper det var 737 snarere enn A380 (ja, A380 er pent) EB siktet til, Airbus er flinkere med estetisk design i seg selv enn gutta i Seattle. Heeeelt objektivt vurdert av meg selvsagt. ;)

Men som flere av oss snakket om på siste Fly&Vin... A380 blir først pen når de strekker den og kaller den A380-1200... ;)

A380 blir ikke pen før de gir den en nosejob! Og dere som snakker om at Boeing ikke kan noe om esteteikk....hallo...har dere sett 757?

MD82'en har et av det mest orginale fargeskjema jeg har sett så langt på en MD. Jeg synes det ser meget elegant ut!
Farger og layout på fly synes å gå i epoker. På syttitallet var det "hockey stick " som gikk igjen , på åttitallet ble det "type" Iberia layout, så kom det "type" BA layout på nittitallet og nå virker det som selskapene kappes om å være oppfinsomme for å tiltrekke oppmerksomhet.
Design på fly er ikke billig. Designerne tar seg godt betalt.
I min tid i NA kunne vi velge mellom 10 forskjellige alternativer på våre 737-300. Prisen ble lagt inn i kjøpsprisen på flyene , men det var ikke billig.
Øvrige ni alternativ vi ikke valgt skal jeg ta bilde av og legge ut på forumet i løpet av neste uke som en kuriositet. De har ikke vært vist offentlig tidligere.

Kan noen forklare hvorfor noen Md-80'er har Dc-9 hale og
andre MD-80'er har sin egenartete hale ????

Uansett... Denne kan de ikke ha betalt mye for...3-åringen til sjefen må jo være billigere enn designselskapene!?!

MD-81/2/3 ble levert i begynnelsen med DC-9 halen. Senere da MD-87/88/90 ble lansert fikk disse det som ble kalt "Beaver tail" flat hale, og en litt høyere finne over tailplane.

Dette var noe som McDD gjorde for å bedre aerodynamikken, og spare fuel.

Selve "Beaver tail'en" kunne MD-81/82/83 operatører få ettermontert, noen som Continental tok seg ikke råd til det, mens SAS og Finnair bl.a. gjorde det.

Tror ikke det var snakk om mer enn 1-2% bedring av fuelburn.

Originally posted by OJB
Øvrige ni alternativ vi ikke valgt skal jeg ta bilde av og legge ut på forumet i løpet av neste uke som en kuriositet. De har ikke vært vist offentlig tidligere.

VELDIG spennende!!! Det er alltid gøy å se de designene som det ikke ble noe av, sånn som f.eks. disse SAS-designene som ikke ble valgt som er presentert på Plane-Spotter.com.

http://www.plane-spotter.com/Gifs/DC-9-41_Royal-Scandinavian.gif
http://www.plane-spotter.com/Gifs/DC-9-41_LN-RLP-white.gif
http://www.plane-spotter.com/Gifs/DC-9-41_SE-DDS.gif

Dessverre sitter bl.a. Scandinavian Design Group og vokter på de utkastene de gjorde for Braathens og Widerøe som ikke ble valgt av klienten. Skulle også gjerne sett de andre designforslagene som ble laget før SAS gikk for dagens skjema. JA, OJB vil vil GJERNE se de forkastede designforslagene for Norway Airlines.

CK
Mitt digitale kamera bestemte seg for å ta kvelden denne uka. Jeg skal få det fikset slik at jeg kan legge ut bildene av 737'ene med komentarer over helgen.
EB
Slik jeg kjenner noen av designselskapene tror jeg faktisk at Orient Thai har betalt rimelig mye for den designen som her er avbildet. Det er jo litt artisteri ute og går på denne kjerra så den er nok blant de med høyere "honorar" til designer vil jeg tro.
Det var dette med smak og behag på layout da. Det er alltid kjekt å utveksle synspunkter her.javascript:smilie(':)');
javascript:smilie(':)');

Jepp.. Smak kan man egentlig ikke ha noen fasit på... Meninger derimot kan man ha...:spin:

Den sølvfargede SAS DC9-41 hadde de jo flygende en periode. Jeg har bilde av den fra Sola. Så den bare den ene gangen, så det var vel bare en kort periode den var slik!

:wow: VC-10

Det fantes vel et par sølvfugler hos SAS i en periode der man vurderte metall-look for å spare vekt...

Back