Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Vi har 100% suksess rate når vi 4 i familien har reist og benyttet Optiontown (4 ganger)

Jeg har 0% suksessrate når vi har reist bare 2 (2 ganger)....

Vi har 100% suksess rate når vi 4 i familien har reist og benyttet Optiontown (4 ganger)

Jeg har 0% suksessrate når vi har reist bare 2 (2 ganger)....

Så kan man jo (når jeg ikke kjenner ytterligere detaljer) tenke seg at når dere alle fire reiser må det tas mer hensyn til ferier -- og at disse reisene således er i perioder hvor det selges færre premium-seter, enn når bare to av dere reiser, og at dette er en mulig forklaring?

Nei. Tror ikke det. Da det ikke ble upgrade så vi at det var mange business seter ledig, så om det er logikk her ser ikke jeg den....

Nei. Tror ikke det. Da det ikke ble upgrade så vi at det var mange business seter ledig, så om det er logikk her ser ikke jeg den....

Var bare et forsøk på å synse litt... I tillegg har det vel vist seg (blandt annet basert på denne tråden) at Optiontown upgrades bare går gjennom dersom det er et behov for op-ups. (Om ikke annet så er kanskje dette større i sommerferien!).

Kan vel i grunnen slå fast at det er mye som spiller inn...

Litt OT men de bør rydde litt på hjemmesiden sin snart da det er full reklame for Spanair og Malev. Kingfisher er også en av de selskapene de flagger som muligens tar kvelden.

Oppgradering OSL-EWR

Jeg reiser med SK907 til EWR fra OSL torsdag. Er oppgradert med Optiontown til Extra, men krysset av for både Extra og Business. Greit med plass i business. Eco nesten full. EBG-medlem. Er det mulighet for at man får ytterligere oppgradering gjennom Optiontown før avreise - eller bør man satse på poeng?

Re: Oppgradering OSL-EWR

Jeg fikk oppgraderingen tidligere i dag for OSL-EWR på torsdag. Fra Eco til Biz.
Husker ikke hva jeg betalte, men mener det ikke var avskrekkende mye. Har nå hatt 9 av 10 Optiontown-upgrades i min favør.

Jeg skal fly samme strekning med SK i mars. Jeg betalte 212 $ (inkl. gebyr) for mulig oppgradering fra Eco Extra til Biz. Jeg proever nok aa bruke poeng om det ikke gaar med optiontown.

Last edited:

Har ikke svar på spm ditt, men du kan da alltids oppgradere på innsjekk/gate?

Re: Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Fløy OSL-EWR i går. Hadde booket Ec-Extra og la inn Optiontown for ca en måned siden. Er EBG. Dagen før kl 15 fikk jeg beskjed om "no upgrade". Når jeg ankom OSL gikk jeg til SK907 service skranken og oppgraderte med poeng. Han sa det var mye ledig.

Det syke er at det kun var 10 pers i Business denne dagen. De spurte til og med "er det noen som vil oppgradere - på gate".

Hva er vitsen med Optiontown da? Noen som vet hvordan dette funker?

Hjem har jeg bestilt business, da er det nesten fullt allerede.

Er en god dialog om dette på Flyertalk faktisk. Selv om OptionTowns forretningsmodell er en godt bevart hemmelighet, er det enighet om at antall ledige seter i C ikke nødvendigvis har noe om hvorvidt du blir oppgradert eller ikke. X antall seter i C/Y er forbeholdt OT, disse frigjøres for UTOs kun dersom M/Y er full-/overbooket. Det finnes selvsagt noen unntak utover dette, men både mine og de flestes erfaringer med OT stemmer overens med dette.

OT brukes først og fremst i tilfeller der man ellers ender med å op-upe folk. De og SAS tjener penger på noe de ellers ville gitt bort gratis. En enstemmig boikott av produktet hadde ført til at det ble gratis for passasjerene.

Du har nok rett i at SK benytter Optiontown for å unngå å gi gratis oppgraderinger. Men hei, jeg klager ikke! Som EBSilver er Op-Up uansett et fremmedord, nylig betalte jeg 7500,- (Totalt) for cph-bkk tur/retur i C :)

Du har nok rett i at SK benytter Optiontown for å unngå å gi gratis oppgraderinger. Men hei, jeg klager ikke! Som EBSilver er Op-Up uansett et fremmedord, nylig betalte jeg 7500,- (Totalt) for cph-bkk tur/retur i C :)

Misforstår jeg deg rett når du sier 7500,- totalt (inkl. det billetten kostet + oppgradering?)

Beklager, det stemmer nesten.. Ser jeg har regnet litt feil etter å ha dobbel sjekket med billetten: Fikk billetter OSL-CPH-BKK-CPH-OSL i T-klasse for 4976,- Så kom OptionTown i tillegg ca 4000,-

Men 9000,- er fortsatt en upåklagelig deal for C ;)

Optiontown gjelder forøvrig kun inter-kontinentale ruter, så ingen op-up på OSL-CPH-OSL segmentene.

Last edited:

Så er vel kanskje ikke oppgradering mulig fra alle bookingklasser heller? Har en tur til IAD i mai som hadde vært artig å oppgradere, enten med poeng (hvor mange fra eco-eco+/biz?) eller OT. Vi får se, mulig det bare blir en vei også.

OT brukes først og fremst i tilfeller der man ellers ender med å op-upe folk. De og SAS tjener penger på noe de ellers ville gitt bort gratis. En enstemmig boikott av produktet hadde ført til at det ble gratis for passasjerene.

Men en enstemmig boikott hadde gjort at de som normalt sett betaler for OT ikke nødvendigvis ville fått oppgradering. Da hadde heller slasker som meg vært langt fremme i køen.

Dessuten er full EB-opptjening ganske mye verd (i alle fall frem til Mai)

Så er vel kanskje ikke oppgradering mulig fra alle bookingklasser heller? Har en tur til IAD i mai som hadde vært artig å oppgradere, enten med poeng (hvor mange fra eco-eco+/biz?) eller OT. Vi får se, mulig det bare blir en vei også.

Såvidt jeg har "forsket" meg frem er bookingklasse uvesentlig

Bruker du poeng koster det 10 000 fra M til Y, 20 000 fra Y til C og 30 000 fra M til C.
Verdt å tenke på er at oppgradering med poeng ikke gir adgang til lounge eller ekstra baggasje, og selvsagt kun poeng for opprinnelig billett. Blir du oppgradert med Optiontown er det derimot full fest hele veien :)

Et tips: Er du veldig gira på en upgrade kan du bestille en UTO i forkant, du vil uansett få beskjed i god tid før flyvning om den går gjennom eller ikke. Går den ikke gjennom får du pengene tilbake, og du kan heller satse på å bruke poeng ved innsjekk eller gate.

Status
Not open for further replies.
Back