Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Bruker du poeng koster det 10 000 fra M til Y, 20 000 fra Y til C og 30 000 fra M til C.
Verdt å tenke på er at oppgradering med poeng ikke gir adgang til lounge eller ekstra baggasje, og selvsagt kun poeng for opprinnelig billett. Blir du oppgradert med Optiontown er det derimot full fest hele veien :)

Et tips: Er du veldig gira på en upgrade kan du bestille en UTO i forkant, du vil uansett få beskjed i god tid før flyvning om den går gjennom eller ikke. Går den ikke gjennom får du pengene tilbake, og du kan heller satse på å bruke poeng ved innsjekk eller gate.

Hm, dette må vurderes. Kjøpte jo billetten under kampanjeperioden til den nette sum av 4500,- og hvis jeg kjøper OT-oppgradering blir det jo ikke så galt. Har "bare" 30K poeng å bruke, og tjener 10K poeng på turen (i opprinnelig bookingklasse) så sånn sett ville en M-C oppgradering koste meg netto 20K.

Må gå litt i tenkeboksen, merker jeg!

Tenkeboksen ble en kortvarig prosess. Har nå en request inne (biz og eco+ begge veier) så får vi se hvordan det går.

Da er det bare å vente å se, og sjekke Flightstats X ganger daglig ;) Hvor mye måtte du ut med for CPH-IAD?

Da er det bare å vente å se, og sjekke Flightstats X ganger daglig ;) Hvor mye måtte du ut med for CPH-IAD?

Hva sjekker man på Flightstats? (Excuse my unawareness :p)

Jeg måtte ut me €322

Bruker du poeng koster det 10 000 fra M til Y, 20 000 fra Y til C og 30 000 fra M til C.
Verdt å tenke på er at oppgradering med poeng ikke gir adgang til lounge eller ekstra baggasje, og selvsagt kun poeng for opprinnelig billett. Blir du oppgradert med Optiontown er det derimot full fest hele veien :)

Et tips: Er du veldig gira på en upgrade kan du bestille en UTO i forkant, du vil uansett få beskjed i god tid før flyvning om den går gjennom eller ikke. Går den ikke gjennom får du pengene tilbake, og du kan heller satse på å bruke poeng ved innsjekk eller gate.

Vet noen om en oppgradering med OT gir mulighet for å velge seter på vanlig måte eller blir man bare henvist til seter ved innsjekk?

Hva sjekker man på Flightstats? (Excuse my unawareness :p)

Jeg måtte ut me €322
På Flightstats kan du sjekke hvor mange plasser det er igjen i hver bucket (bookingklasse) til en hver tid, noe som kan indikere hvor sannsynelig det er at din UTO vil gå gjennom. Huske at OT først og fremst fungerer når M er fullt/overbooket. En ting til, Flightstats er kun en indikasjon på antall ledige plasser, det faktiske antallet endrer seg hele tiden og er "hemmelig". Lykke til med lotteriet :)

Vet noen om en oppgradering med OT gir mulighet for å velge seter på vanlig måte eller blir man bare henvist til seter ved innsjekk?
Straks du får tilsendt ny billett fra SAS kan du endre sete. Vanligvis fra 72 til 24 timer før avreise.

På Flightstats kan du sjekke hvor mange plasser det er igjen i hver bucket (bookingklasse) til en hver tid, noe som kan indikere hvor sannsynelig det er at din UTO vil gå gjennom. Huske at OT først og fremst fungerer når M er fullt/overbooket. En ting til, Flightstats er kun en indikasjon på antall ledige plasser, det faktiske antallet endrer seg hele tiden og er "hemmelig". Lykke til med lotteriet :) ....

Selv om M er fullt eller overbooket, kan det likevel være mange M-billetter igjen til salgs for å fylle opp forventet ledig Y eller C ;)

Optiontown spørsmål SK

Håper noen kan svare på dette:

Når man bestiller en oppgradering for en SAS flight med Optiontown og man er to som reiser på samme bestillingsreferanse fra SAS, gjelder da den prisen jeg får fra Optiontown (325 EUR) for begge reisende dersom man blir oppgradert eller bare én? Og hvis det er bare for en av oss, hvordan får jeg da bestilt en opsjon for oss begge?

Re: Optiontown spørsmål SK

På Optiontown så er må man oppgradere alle i samme booking. Så enten alle eller ingen. Om prisen du får oppgitt er for alle i bestillingen eller per person er jeg ikke helt sikker på. Men vist det er eco til biz er det nok per person. Er det eco til eco+ er det nok for begge. Regner med det er SK det er snakk om, enten til Asia eller USA.

Re: Optiontown spørsmål SK

Fikk bare en totalpris som var på 175 eur for eco extra eller 350 eur for business (begge fra eco) fra EWR til OSL. Så hvis det er sånn at alle eller ingen pr referansenummer blir oppgradert så gjelder vel totalprisen to (alle) reisende?

Er det et godt tegn at man ikke får opp setekartet i økonomi på utreisen? Har prøvd både SAS og Checkmytrip.com uten at jeg får opp setekartet på 925 til fredag.

Er det et godt tegn at man ikke får opp setekartet i økonomi på utreisen? Har prøvd både SAS og Checkmytrip.com uten at jeg får opp setekartet på 925 til fredag.
A0 C4 D4 J4 Z0 R0 Y9 S9 B0 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L0 T0 G9 N0

Sånn ved første øyekast virker det ikke som en typisk kandidat for Optiontown-suksess, men man vet jo aldri. Meld gjerne tilbake om du har suksess.

Dersom man planlegger å benytte seg av Optiontown, er det smart å bestille for begge veier samtidig når man først er igang. Min erfaring er at dersom man kun bestiller utreisen, og denne går igjennom, så stiger prisen på returoppgradering til helt latterlige summer. Min siste erfaring:

Economy --> Economy Extra: Fra 170 EUR til 286 EUR
Economy --> Business: Fra 340 EUR til 559 EUR

286 EUR for Economy Extra :lol:

Straks du får tilsendt ny billett fra SAS kan du endre sete. Vanligvis fra 72 til 24 timer før avreise.

Forutsetter at billetten er utstedt av SAS. Jeg brukte Optiontown på en billett kjøpt via wf.no og oppgraderingen gikk igjennom:

- Fikk ikke tilsendt ny eticket så jeg kunne ikke endre setet online (fikk opp setekart for Economy).
- Kontaktet SAS kundeservice, de kunne heller ikke hjelpe meg.
- Også ved innsjekk nektet man å gi meg nye seter. Jeg fikk beskjed om at det lå en notis i PNR om at vi skulle oppgraderes men at det ville bli gjort ved gate i KBH. Ved gaten i KBH lå nye bordingkort klare.

Så ønsker man å bruke Optiontown kan det være smart å bestille direkte av SAS eller via et reisebyrå der SAS utsteder billettene. WF utsteder billettene selv (egne ticketnummer) og da blir prosessen tydeligvis litt annerledes.

Interessant teori som jeg ikke har tenkt over før. Med tanke på at min familie har hatt relativt mye kluss med Optiontown - og nesten utelukkende booker IC-reiser på wf.no (går det an å booke flybilletter på sas.no? :p) - er det fullt mulig at det er en sammenheng her.

"Full" skivebom begge veier. Ikke oppgradert noen av veiene.

Litt OT, men da jeg sjekket inn hjem til BGO på OSL i dag hang det en lapp med priser for oppgradering. I tillegg til prisene for å oppgradre med poeng var det oppgitt priser for å betale. Husker ikke helt, men mener iallfall at prisen for M - C var 3490 nok. Jeg spurte damen i skranken og hun sa dette var noe de kun tilbudte dersom M var overbooket.

Forutsetter at billetten er utstedt av SAS. Jeg brukte Optiontown på en billett kjøpt via wf.no og oppgraderingen gikk igjennom:

- Fikk ikke tilsendt ny eticket så jeg kunne ikke endre setet online (fikk opp setekart for Economy).
- Kontaktet SAS kundeservice, de kunne heller ikke hjelpe meg.
- Også ved innsjekk nektet man å gi meg nye seter. Jeg fikk beskjed om at det lå en notis i PNR om at vi skulle oppgraderes men at det ville bli gjort ved gate i KBH. Ved gaten i KBH lå nye bordingkort klare.

Så ønsker man å bruke Optiontown kan det være smart å bestille direkte av SAS eller via et reisebyrå der SAS utsteder billettene. WF utsteder billettene selv (egne ticketnummer) og da blir prosessen tydeligvis litt annerledes.
De gangene jeg har brukt OT har jeg kjøpt billetter direkte av SAS. Men det skal strengt tatt ikke være et kriterie for å bruke tjenesten.

Status
Not open for further replies.
Back