Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Oppgradering SAS IC

Her inne finnes sikkert noen som kan hjelpe.

Skal reise med SAS fra ARN-ORD 17/2, retur ORD-CPH 25/2. Ser ut som det er godt med plass i alle klasser bort, returen er ganske pakka i økonomi. Har "søkt" oppgradering gjennom Optiontown. Oppgraderes man om de ikke trenger å flytte folk eller hvordan fungerer dette systemet?

De oppgraderer ikke om de ikke uansett trenger å flytte folk. Så om det viser fullt på Economy og er ledig fremover er sjansene gode.
 
Re: Oppgradering SAS IC

Her inne finnes sikkert noen som kan hjelpe.

Skal reise med SAS fra ARN-ORD 17/2, retur ORD-CPH 25/2. Ser ut som det er godt med plass i alle klasser bort, returen er ganske pakka i økonomi. Har "søkt" oppgradering gjennom Optiontown. Oppgraderes man om de ikke trenger å flytte folk eller hvordan fungerer dette systemet?

All erfaring så langt tilsier at en kun flyttes opp hvis det er (fare for) overbooking i den klassen en ønsker å oppgradere fra. Er det god plass i alle klasser blir det neppe oppgradering.
 
Lounge og innsjekking etter option town upgrade.

Et spørsmål angående innsjekking og lounge tilgang når jeg har blitt oppgrardert fra option town:

Jeg hadde en opprinnelig billet i eco OSL-CPH-EWR. Nå har jeg blitt oppgradert til Biz fra CPH til EWR. Har jeg da tilgang til lounge både på OSL og CPH ? Og kan jeg bruke biz innsjekking på OSL også, når den ene billetten er biz?

Eller hvordan fungerer dette? :)
 
Re: Lounge og innsjekking etter option town upgrade.

Du skal iallfall ha tilgang i CPH. Mulig du må krangle litt i Oslo. Etter at du har oppgradert via OptionTown har du en fullverdig businessbillett i bookingklasse Z.
 
Re: Optiontown billig upgrade

Optiontown har vært diskutert en rekke ganger både på dette forumet og andre forum. Blant de mer erfarne Optiontown-brukerne er det etter hvert blitt enighet om at oppgradering ikke finner sted med mindre SAS har et operasjonelt behov for å flytte på passasjerer (overbooking i Economy som får konsekvenser for Economy Extra og Business). I stedet for å oppgradere statuspassasjerer gratis (op-up), lar de Optiontown-kunder få førsteprioritet på oppgradering - men altså kun hvis det er behov. Dermed begrenser SAS sitt eget tap som følge av overbooking, samtidig som kundene kan få gamble litt på en oppgradering.

For Optiontown handler dette utelukkende om å få flest mulig til å bestille oppgradering, fordi de tar inn 5 EUR i gebyr per oppgradering. Hvordan prioriteringen er ift. hvem som oppgraderes hvis antallet Optiontown-kunder overstiger SAS' behov på en konkret flight, er uvisst (er det bookingklasse, status eller førstemann til mølla?). Man bør uansett ta Optiontowns "high upgrade chance" med en klype salt, da de som sagt lever av høyt salgsvolum. En bedre indikator vil være å følge med på expertflyer.com (og lignende sider) og se hvor mange seter som faktisk er reservert i de forskjellige klassene, samt hvor mange billetter som fortsatt selges til din flight. Hvis det ikke selges flere billetter i Economy, er det større sjanser for å bli oppgradert, enn hvis det fortsatt selges W- og V-klassebilletter (og gjerne enda billigere billetter).

Jeg kan bare svare for min egen del - og jeg har fått oppgradering 90% av gangene (10-15 stk totalt - en miks av V-klasse og B-klasse opprinnelig). Min "hemmelighet" er nok at jeg flyr mye langt når flyene uansett er fulle (rundt jul, påske og sommer), og som EBG ville jeg nok trolig blitt oppgradert gratis ved disse anledningene om jeg ikke hadde benyttet Optiontown.

Hvorfor SAS velger å ikke oppgradere folk når de har ledig kapasitet foran i flyet, er det kun SAS som vet. Min teori er enkelt og greit at de ikke ønsker å "vanne ut" sine premiumprodukter med å oppgradere - selv om det er ledige seter - med mindre det er behov for det. Kanskje frykter de at folks betalingsvilje da vil synke - og at flere i stedet tyr til billigversjonen til Optiontown? Selv hadde jeg neppe betalt 18-19.000 kr av egen lomme for å fly Business hvis SAS tillot oppgraderinger så lenge det var kapasitet. Særlig i høysesongen (lavsesong for forretninsreiser) er det ofte mye ledige foran gardinen, så da blir det tullete å betale 20.000+ for et produkt man med 90% sannsynlighet kunne fått for ca 10.000 (noen ganger mindre), men det er nå bare min mening.

---
Mod note: Dette innlegget er kopiert fra en stengt tråd
 
Last edited by a moderator:
Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Er det virkelig slik at det må være fullt.....eller er det slik at de også ser på hvor mange ganger man har prøvd?

På mitt 7. eller 8. forsøk med Optiontown fikk jeg igår kveld beskjed på email at familien på tre er oppgradert fra Y+ til C på CPH-DXB i kveld. Flightstats viser masse tilgjengelig i alle klasser så det er ingenting som tyder på behov for op-ups.
 
Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Trodde det må være fullt, selv om i det siste har jeg blitt mer og mer overbevist om at Optiontown er virkeligheten Extra Joker Nord :p
 
Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Jippi, da kom det mail fra Optiontown

Congratulations! You have been upgraded to Business for your flight SK907 Oslo - Newark, Jul 2
 
Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Grattis... Topp.....:drink
 
Grattis, det var bra.

Vet du om hvordan belegget og fordelingen var/er på flyet når du fikk dette?

Flyet har vært fullt i følge Expertflyer med 0 i alle klasser, selv om man har kunnet kjøpt fullpris biz på sas.no

Mer vet jeg ikke
 
Flyet har vært fullt i følge Expertflyer med 0 i alle klasser, selv om man har kunnet kjøpt fullpris biz på sas.no

Mer vet jeg ikke

Da har det vel vært fullt i eco og ledig i biz (siden det var mulig å kjøpe der).

Overbooking i eco er vel sannsynlig da, for at det skal være verdt å flytte noen frem, slik at man får med flest mulig. Og mht. EBG og OP ups er det jo også greit for SK å flytte OT fremover først; de betaler jo tross alt for det;)
 
Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Grattis! Kan også nevne at min oppgradering 14. juni også gikk igjennom. Fikk e-post 2 dager før avreise. Oppgraderingen kostet 319€ pr pers.
 
Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Oppgraderingen kostet 319€ pr pers.

Betalte det samme, og til Y+ var det €144

En stor fordel med Optiontown er at det gir deg 200% opptjening i Eurobonus (selv om hender man å "kjempe" litt mot SAS IT for å få det)
 
Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Mine 9000 poeng var på konto 2 dager etter flighten. Går nok bra!
 
Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Jippi, da kom det mail fra Optiontown

God tur! Fløy biz på denne ruten for en måned siden, og da var det en god del Op-ups til biz ihvertfall. Kanskje ville du fått denne oppgraderingen uansett som EBG mtp overbooking? Uansett: better safe than sorry :)
 
Re: Optiontown-tråden (var: Er det en flopp?)

Ikke overaskende saa ble ikke riktige poeng postet etter oppgraderingen. Dvs fikk kun 25% og ikke 200%. saa antar noen andre her har opplevd det samme, og hvem er det man boer kontakte.....da man vil unngaa SAS retro-claim i BKK. Eurobonus, cr at SAS eller optiontown?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top