Re: Optiontown billig upgrade
Optiontown har vært diskutert en rekke ganger både på dette forumet og andre forum. Blant de mer erfarne Optiontown-brukerne er det etter hvert blitt enighet om at oppgradering ikke finner sted med mindre SAS har et operasjonelt behov for å flytte på passasjerer (overbooking i Economy som får konsekvenser for Economy Extra og Business). I stedet for å oppgradere statuspassasjerer gratis (op-up), lar de Optiontown-kunder få førsteprioritet på oppgradering - men altså kun hvis det er behov. Dermed begrenser SAS sitt eget tap som følge av overbooking, samtidig som kundene kan få gamble litt på en oppgradering.
For Optiontown handler dette utelukkende om å få flest mulig til å bestille oppgradering, fordi de tar inn 5 EUR i gebyr per oppgradering. Hvordan prioriteringen er ift. hvem som oppgraderes hvis antallet Optiontown-kunder overstiger SAS' behov på en konkret flight, er uvisst (er det bookingklasse, status eller førstemann til mølla?). Man bør uansett ta Optiontowns "high upgrade chance" med en klype salt, da de som sagt lever av høyt salgsvolum. En bedre indikator vil være å følge med på expertflyer.com (og lignende sider) og se hvor mange seter som faktisk er reservert i de forskjellige klassene, samt hvor mange billetter som fortsatt selges til din flight. Hvis det ikke selges flere billetter i Economy, er det større sjanser for å bli oppgradert, enn hvis det fortsatt selges W- og V-klassebilletter (og gjerne enda billigere billetter).
Jeg kan bare svare for min egen del - og jeg har fått oppgradering 90% av gangene (10-15 stk totalt - en miks av V-klasse og B-klasse opprinnelig). Min "hemmelighet" er nok at jeg flyr mye langt når flyene uansett er fulle (rundt jul, påske og sommer), og som EBG ville jeg nok trolig blitt oppgradert gratis ved disse anledningene om jeg ikke hadde benyttet Optiontown.
Hvorfor SAS velger å ikke oppgradere folk når de har ledig kapasitet foran i flyet, er det kun SAS som vet. Min teori er enkelt og greit at de ikke ønsker å "vanne ut" sine premiumprodukter med å oppgradere - selv om det er ledige seter - med mindre det er behov for det. Kanskje frykter de at folks betalingsvilje da vil synke - og at flere i stedet tyr til billigversjonen til Optiontown? Selv hadde jeg neppe betalt 18-19.000 kr av egen lomme for å fly Business hvis SAS tillot oppgraderinger så lenge det var kapasitet. Særlig i høysesongen (lavsesong for forretninsreiser) er det ofte mye ledige foran gardinen, så da blir det tullete å betale 20.000+ for et produkt man med 90% sannsynlighet kunne fått for ca 10.000 (noen ganger mindre), men det er nå bare min mening.
---
Mod note: Dette innlegget er kopiert fra en stengt tråd