Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown en flopp?

Hvor mye kostet det, og hvor langt tid før du reiste fikk du bekreftet oppgraderingen?

Det kostet 49€ hver vei + gebyret på 3€. Registrerte 5 dager før avreise og fikk bekreftet oppgradering 3 dager før avreise.

Er det begrensning på hvor lang tid i forveien en kan legge inn oppgraderingsforespørsel ?
Fikk ikke opp noe hverken i y+ eller biz på SK direkte til EWR i mars.

Fikk ikke opp noe hverken i y+ eller biz på SK direkte til EWR i mars.

Ruta er ny, og det er en del indikasjoner her om at ikke alle priser og annet er på plass i alle systemer enda.

Etter å ha forsøkt Optiontown nå i november på CPH - BKK - CPH uten hell, lurer jeg virkelig på hvor mange biz-seter som må være ledige for at Optiontown tildeles noen plasser for oppgradering. I likhet med mange andre, oppgraderte jeg for poeng ved gaten i CPH. Og på returen fra BKK stod det skilt ved innsjekk at det var mange ledige seter for oppgradering på både Y og C.

Oppgradering ble bestilt i august og jeg er EBG om det skulle ha noen betydning. Det virker som forretningsideen til OT bygger på renteinntekter/gebyrer og ikke oppgraderineger... Forøvrig har jeg fått tilbake mine EUR 135,- for flighten 01.11, men har ennå ikke fått noe for returen 17.11.

Dessuten ble jeg oppringt noen dager før avreise fra Norge av en hyggelig dame som snakket gebrokkent engelsk, og dessverre måtte meddele at jeg ikke hadde fått noen oppgradering til Budapest(!) med Malev. God dag mann økseskaft...

Tror neppe jeg gidder å bruke tid på Optiontown igjen.

Hmm, optiontown kom opp som en usikker side her, og antivirusen ville egentlig ikke sende meg videre til siden, så jeg måtte gjøre det manuelt.

Prøvde å sjekke litt på turen min i Juni/Juli. Ingen seter availible, er dette aaaaaaalt for tidlig eller kan jeg håpe på et par seter litt fremover i tid?

Kan legge til at jeg reiser til HAN med SAS/LOT. Optiontown fant SAS booking referansen min, men sto at det var ingen UTo ledig.

Last edited:

Hmm, optiontown kom opp som en usikker side her, og antivirusen ville egentlig ikke sende meg videre til siden, så jeg måtte gjøre det manuelt.

Prøvde å sjekke litt på turen min i Juni/Juli. Ingen seter availible, er dette aaaaaaalt for tidlig eller kan jeg håpe på et par seter litt fremover i tid?

Kan legge til at jeg reiser til HAN med SAS/LOT. Optiontown fant SAS booking referansen min, men sto at det var ingen UTo ledig.

Optiontown funker ikke på LOT flighter

Hadde registrert en economy booking med SAS til Tokyo, rett etter bestilling i august. Reiser på lørdag.
Idag tidlig kom det trivelig mail med headingen "Upgraded to business. Congratulations!"

Forrige gang jeg forsøkte med SAS virket det ikke, men det er i det minste et bevis på at det slett ikke er en flopp. Begynte å få en følelse da availability på "ikke flex" billetter var ca null.

Et ørlite - JIPPIIIII - og kanskje en liten - JUHUUUU - hører vel også med

Hadde registrert en economy booking med SAS til Tokyo, rett etter bestilling i august. Reiser på lørdag.
Idag tidlig kom det trivelig mail med headingen "Upgraded to business. Congratulations!"

Forrige gang jeg forsøkte med SAS virket det ikke, men det er i det minste et bevis på at det slett ikke er en flopp. Begynte å få en følelse da availability på "ikke flex" billetter var ca null.

Ser fram til å se Fnate kose seg med sjokoladekake og sjokkis :colgate:

SAS Business har jo hatt veldig høy kabinfaktor det siste halve året, så mulighetene for Optiontown har vel vært mindre enn da tjenesten ble lansert. Det blir sikkert litt bedre i løpet av vinterhalvåret ettersom det har blitt en del flere avganger og etterspørselen tradisjonelt er noe lavere.

Det blir sikkert litt bedre i løpet av vinterhalvåret ettersom det har blitt en del flere avganger og etterspørselen tradisjonelt er noe lavere.
Oppgraderer de ikke bare når det er behov for det (overbooking i M som forplanter seg - selv om det er masse ledig i Y+ og C)? Min erfaring er i hvert fall at jeg aldri blir oppgradert med mindre det er 90%++ kabinfaktor i M.

SAS Business har jo hatt veldig høy kabinfaktor det siste halve året, så mulighetene for Optiontown har vel vært mindre enn da tjenesten ble lansert. Det blir sikkert litt bedre i løpet av vinterhalvåret ettersom det har blitt en del flere avganger og etterspørselen tradisjonelt er noe lavere.

Etter hva jeg forstår så har det med overbooking i Economy og Extra. Altså når de uansett trenger operational upgrades. Ved å kjøpe Optiontown tramper man foran alle EBG'ene i køen og får noen points på kjøpet. Så sjansene er nok typisk veldig mye større på avreise på en fre-lør-søn. På midtuke tenker jeg at sjansene er mye mindre.

Ser fram til å se Fnate kose seg med sjokoladekake og sjokkis :colgate:

Fnate ser enda mer frem til det. Han har danset Banzai-dans på kontorpulten nå.

Oppgraderer de ikke bare når det er behov for det (overbooking i M som forplanter seg - selv om det er masse ledig i Y+ og C)? Min erfaring er i hvert fall at jeg aldri blir oppgradert med mindre det er 90%++ kabinfaktor i M.

Etter hva jeg forstår så har det med overbooking i Economy og Extra. Altså når de uansett trenger operational upgrades. Ved å kjøpe Optiontown tramper man foran alle EBG'ene i køen og får noen points på kjøpet. Så sjansene er nok typisk veldig mye større på avreise på en fre-lør-søn. På midtuke tenker jeg at sjansene er mye mindre.

Jeg skriver at det sikkert blir lettere å få gjennom Optiontown-oppgraderinger ettersom etterspørselen er noe lavere i vintersesongen! Oppgraderinger for øvrig er vel etter behov, ja, med unntak av Pandion-kunder.

Er det mulig å få vite hvor mye du betalte for oppgraderingen hos Optiontown?

Er det mulig å få vite hvor mye du betalte for oppgraderingen hos Optiontown?

Ja, er ikke noe problem det. Det var 276 Euro til Business, alternativt 130 Euro til Extra.

Flightdeck: Sorry, men jeg forstår deg fremdeles ikke helt. Det må være lav etterspørsel i business og høy etterspørsel i Economy for at det skal virke, slik jeg forstår det. Men det er mulig det er det du mener at det er i vinterhalvåret. Isåfall har vi bare skrevet forbi hverandre.

Ja, er ikke noe problem det. Det var 276 Euro til Business, alternativt 130 Euro til Extra.

.

Oj - det er jo an svært hyggelig pris - er dette da med lounge osv? Er det hele veien Oslo - Tokyo?

Billig er det i alle fall, og jeg har vel forstått riktig at det er da med full poeng uttelling?

Oj - det er jo an svært hyggelig pris - er dette da med lounge osv? Er det hele veien Oslo - Tokyo?

Billig er det i alle fall, og jeg har vel forstått riktig at det er da med full poeng uttelling?

Ja, man får både loungetilgang og 200% Eurobonuspoeng

Flightdeck: Sorry, men jeg forstår deg fremdeles ikke helt. Det må være lav etterspørsel i business og høy etterspørsel i Economy for at det skal virke, slik jeg forstår det. Men det er mulig det er det du mener at det er i vinterhalvåret. Isåfall har vi bare skrevet forbi hverandre.

Det er noe lavere etterspørsel i alle klasser i vinterhalvåret sammenliknet med sommerhalvåret, med noen unntak. Dette kombinert med flere avganger på alle ruter, gjør mulighetene for oppgradering gjennom Optiontown bedre.

Det er noe lavere etterspørsel i alle klasser i vinterhalvåret sammenliknet med sommerhalvåret, med noen unntak. Dette kombinert med flere avganger på alle ruter, gjør mulighetene for oppgradering gjennom Optiontown bedre.
Så lenge det ikke er behov for oppgradering p.g.a. overbooking, øker jo ikke sjansen for Optiontown-oppgradering - snarere tvert i mot. Med økt kapasitet og lavsesong skal det noe til før oppgraderingsbehovet melder seg - særlig fra M. Fra Y+ kan dog sjansen være der, fordi mange forretningsreisende bruker denne klassen.

Jeg har mange ganger fått negativt svar fra Optiontown, men ved avgang har det vært masse ledig i alle klasser. Optiontown er vel ment som en mulighet for SAS til å tjene penger i stedet for å gi bort oppgraderingene gratis (op-ups), ikke for å devaluere verdien av Business-produktet sitt med å selge det til halv pris. Eller tar jeg feil her?

Status
Not open for further replies.
Back