Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown en flopp?

Så lenge det ikke er behov for oppgradering p.g.a. overbooking, øker jo ikke sjansen for Optiontown-oppgradering - snarere tvert i mot. Med økt kapasitet og lavsesong skal det noe til før oppgraderingsbehovet melder seg - særlig fra M. Fra Y+ kan dog sjansen være der, fordi mange forretningsreisende bruker denne klassen.

Jeg har mange ganger fått negativt svar fra Optiontown, men ved avgang har det vært masse ledig i alle klasser. Optiontown er vel ment som en mulighet for SAS til å tjene penger i stedet for å gi bort oppgraderingene gratis (op-ups), ikke for å devaluere verdien av Business-produktet sitt med å selge det til halv pris. Eller tar jeg feil her?

Vil gjerne forstå hva du mener, men klarer det ikke helt (ennå) ... Mener du at SAS bruker Optiontown (utelukkende) ved behov for oppgradering - pga. f.eks. overbooking i Economy? Slik jeg har forstått det så lar SAS Optiontown-forespørsler gå igjennom dersom det er en del ledig kapasitet i Economy Extra/Business like før avgang. Så lenge det fortsatt er en viss fleksibilitet mht. tilgjengelige seter, tjener jo SAS mer på Optiontown-oppgraderinger enn tomme seter/vente på poengoppgraderinger? Eller er det jeg som tar feil?

Min erfaring er i hvert fall at Optiontown oppgradering kun inntreffer når det er behov for det, altså overbooking (eller fare for overbooking) i en eller flere klasser. Som mange her påpeker, inkl. meg selv, har vi mange ganger opplevd å ikke bli oppgradert selv om det er ledig kapasitet i ønsket klasse ved avgang. Min erfaring er at dette også sammenfaller med at det er ledig kapasitet i den klassen man opprinnelig er booket i, noe som dermed utelukker behov for op-ups.

I løpet av de siste to ukene har tre venner av meg flydd hhv.
København-Washington x 2
Chicago-København x 2
København-Beijing-København

Alle booket oppgradering begge veier (både Economy Extra og Business ble valgt), men kun på Chicago-København gikk igjennom for en av de. Dette var også den eneste flighten som var fullbooket i Economy på avreisedagen. Det var ledig kapasitet i Y+ og C på alle flighter (iflg. expertflyer.com) inntil dagen før avreise.

Dersom min oppfatning er den rette, er vel SAS' strategi nettopp den at de ønsker å tjene penger på op-ups (ev. begrense tapet om man vil). Ved å oppgradere uavhengig av behov så lenge det er kapasitet, frykter de vel at færre vil booke fullpris og heller satse på OT.

som denne trådstarter, fant jeg det ironisk at akkurat det samme skjedde nå 10 des på samme destinasjon. riktignok fikk jeg positiv mail fra optiontown : ".Upgraded to Business. Congratulations!", men ved innsjekk i oslo stod det ingenting på skjermen til damen i skranken. jeg hadde fremdeles seating i economy!
jeg forklarte saken og hun skrev en melding på bookingen om at jeg hadde betalt for upgrade osv. hun forandret også seatingen til "seat at gate"

på cph gikk jeg i skranken for å få sete og spurte om de hadde plassert meg i business. det hadde de ikke, men jeg kunne benytte poeng for oppgradering.... går det ann!! jeg forklarte at jeg hadde fått bekreftet oppgradering hos optiontown, men det hadde han ikke hørt om en gang!! ...men han kunne lese en beskjed som var lagt inn at jeg visstnok hadde betalt for upgrade....så det ble seating i business. (..pussig nok var det akkurat det samme som damen i oslo hadde skrevet...)

så, da var det nok en litt sur mail til optiontown om nok en særdeles uheldig hendelse på samme strekning. jeg fikk selvfølgelig bare economy class poeng på kontoen. (dette ble fikset av optiontown etter en uke)
litt av vitsen med denne oppgraderingen er jo at man skal kunne benytte loungen og få samme bagasje rettigheter som en c-klasse billett!

den fattige trøsten er jo at det gikk bra til slutt.

som denne trådstarter, fant jeg det ironisk at akkurat det samme skjedde nå 10 des på samme destinasjon. riktignok fikk jeg positiv mail fra optiontown : ".Upgraded to Business. Congratulations!", men ved innsjekk i oslo stod det ingenting på skjermen til damen i skranken. jeg hadde fremdeles seating i economy!
jeg forklarte saken og hun skrev en melding på bookingen om at jeg hadde betalt for upgrade osv. hun forandret også seatingen til "seat at gate"

på cph gikk jeg i skranken for å få sete og spurte om de hadde plassert meg i business. det hadde de ikke, men jeg kunne benytte poeng for oppgradering.... går det ann!! jeg forklarte at jeg hadde fått bekreftet oppgradering hos optiontown, men det hadde han ikke hørt om en gang!! ...men han kunne lese en beskjed som var lagt inn at jeg visstnok hadde betalt for upgrade....så det ble seating i business. (..pussig nok var det akkurat det samme som damen i oslo hadde skrevet...)

så, da var det nok en litt sur mail til optiontown om nok en særdeles uheldig hendelse på samme strekning. jeg fikk selvfølgelig bare economy class poeng på kontoen. (dette ble fikset av optiontown etter en uke)
litt av vitsen med denne oppgraderingen er jo at man skal kunne benytte loungen og få samme bagasje rettigheter som en c-klasse billett!

den fattige trøsten er jo at det gikk bra til slutt.

Høres ikke bra ut - slikt skal gå smooth og ikke kreve argumentasjon og innsats slik du skriver. Bra du har sendt klage.

Får håpe at det går bedre for meg da... Skal BGO-ARN-EWR-ARN-BGO i slutten av januar. Har bestilt upgrade fra Y+ til C begge veier, og håper på oppgradering i allefall en av veiene! :)

Har inne oppgrad-forespørsel til BKK i helgen, både i Y+ og Biz, noen her som har fått bekreftelse så tett innpå som en dag og to før avgang ?

Har inne oppgrad-forespørsel til BKK i helgen, både i Y+ og Biz, noen her som har fått bekreftelse så tett innpå som en dag og to før avgang ?

Helt normalt. Følgende stod i min bekreftelse fra OT: "You will be notified via e-mail at least 4 hours before flight departure regarding your upgrade staus".

Så det er bare å smøre seg med tålmodighet og å håpe på et under...

Det er da sandelig ikke alle som har mailtilgang 4 timer før avgang. For mitt vedkommende hadde 4 timer før avgang betydd at jeg satt på et fly til CPH. Har de ikke mulighet for å sende SMS da?

BF:cool2

Helt normalt. Følgende stod i min bekreftelse fra OT: "You will be notified via e-mail at least 4 hours before flight departure regarding your upgrade staus".
Så det er bare å smøre seg med tålmodighet og å håpe på et under...

Takk :)
Fire timer før funker, mail på iPhone og kun inne forespørsmål på CPH-BKK.
Underet kan vel skje, fullt fly, men det selges stadig et slengesete og to i fremfre kabiner.

du kan evt gå inn på optiontown.com å sjekke. ofte er det oppdatert der før du får mail!

Fikk ´Unfortunately, we are not able to provide you with an upgrade for your flight´på mail 15 timer før avreise.
Fikk likevel hyggelig sete i Y+ på poengoppgradering, men med tanke på at Sas gir doble grunnpoeng i januar ble det ikke akkurat noe sjakktrekk å bestille billigste bookingklasse på utreisen, endte opp med 2x 1.925 EBp i steden for 2x 10.000 ca. Skal IKKE gamble på Optiontown-oppgrad v. en annen tilsvarende anledning :rolleyes: Urutinert ! :D

Last edited:

Hvordan var belegget i M, Y og C? Bekreftet det teorien om at det oppgraderes ved mulig overbooking i enkelte klasser, og ikke ved ledige plasser?

Hvordan var belegget i M, Y og C? Bekreftet det teorien om at det oppgraderes ved mulig overbooking i enkelte klasser, og ikke ved ledige plasser?
Ja.
Var fullt i Y (Premium eco./ Y+), minst et par ledige i C (Business/Biz), og fullt men ikke overbooka i M (turist), i tillegg hørte jeg de sa det var noen no shows.
Flyet endte opp pakka; tidligere samme dag var det 9 på venteliste, regner med at det da er snakk om ID-passasjerer.
Gadd ikke å svi av 30.000 poeng for Biz-oppgradering da jeg allerede hadde beste sete i turist; 31H og nødutgang med MYE benplass, men 10.000 til Premium Eco er helt greit, la inn en forespørsel i loungen på Kastrup og veldig hyggelig dame v. gaten fikk ordnet dette da en Y+ passasjer oppgradert til Biz på poeng.

Last edited:

Går det an å oppgradere med en R1 eller R2 billett? Tviler vel egentlig på det, men verdt å høre her.

Vilken bokningsklass är det vid U/G till Y? Ren Y eller någonting annat?

Oppgradering SAS IC

Her inne finnes sikkert noen som kan hjelpe.

Skal reise med SAS fra ARN-ORD 17/2, retur ORD-CPH 25/2. Ser ut som det er godt med plass i alle klasser bort, returen er ganske pakka i økonomi. Har "søkt" oppgradering gjennom Optiontown. Oppgraderes man om de ikke trenger å flytte folk eller hvordan fungerer dette systemet?

Status
Not open for further replies.
Back