Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Vi reiste fra CPH kl 1905, 3 t 20 min etter opprinnelig avgangstid. Landet i NRT kl. 1325 neste dag på rullebanen. Dørene til flyet ble åpnet kl. 1345 (3 timer 5 min etter opprinnelig ankomst). Har vi rett på erstatting etter EU reglene her ?

Forbrukerrådet har en kalkulator som kan fortelle:
Forsinkelse | Ventetid: 3 timer | Avstand: mer enn 3500 km.

Du har krav på mat og drikke som står i rimelig forhold til ventetiden. «Matkupongen» får du ved å henvende deg til flyselskapet.

Dersom du bookes om til flyavgang neste dag, har du krav på hotellovernatting og transport mellom flyplassen og hotellet. Kontakt flyselskapet for nærmere beskjed.

Du har også krav på 600 euro i kompensasjon avhengig av ankomsttid. Kompensasjonen kan imidlertid falle bort dersom forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstendigheter, slik som værforhold, streik, uforutsette sikkerhetstiltak eller lignende.

Kan noen hjelpe meg?

Jeg bestilte tur i go med sk935 lør 14 nov og retur søn 22 nov med sk936, så oppgraderte jeg til plus/biz med optiontown (tur: 348 euro, retur: 352euro). Etter noen dager fikk jeg klarsignal fra jobb til å kjøpe oppgradering til plus. Er det noen som har erfaring med lik problemstilling? Hvordan håndterer optiontown slike saker? De er informert.

Hva er sannsynligheten for oppgradering med optiontown til biz?

På forhånd takk for hjelpen!

Tar sjansen på å spørre om dette en gang til. Lite svar å få siste gang.

Originally Posted by tstyles View Post
Kan noen hjelpe meg?

Jeg bestilte tur i go med sk935 lør 14 nov og retur søn 22 nov med sk936, så oppgraderte jeg til plus/biz med optiontown (tur: 348 euro, retur: 352euro). Etter noen dager fikk jeg klarsignal fra jobb til å kjøpe oppgradering til plus. Er det noen som har erfaring med lik problemstilling? Hvordan håndterer optiontown slike saker? De er informert.
Hva er sannsynligheten for oppgradering med optiontown til biz?
På forhånd takk for hjelpen!

Hvordan håndterer Optiontown slike saker....? Tja , at du velger å søke oppgradering hos OT er vel å regne som et salg til dem...
At du får klarsignal fra jobb til å kjøpe oppgradering til Plus.....heldig for deg.

Skjønner ikke problemstillingen din...?

Sannsynligheten for at du får oppgradering til biz.... Hvor langt er et tau....osv....finnes ikke en eneste formel eller noe som jeg vet om som kan beregne denne sannsynligheten...

Hvis du får oppgradering fra GO til biz for 348/352 EUR, så ville jeg karakterisert det som et godt kjøp ;) ;)

Da har jeg lagt inn OT på OSL-TOS-OSL på hhv torsdag og fredag til uka. Spent på om det går igjennom. :) Nå er raten min nær sagt 100% på kortdistanse så den som lever får se.

Hvordan håndterer Optiontown slike saker....? Tja , at du velger å søke oppgradering hos OT er vel å regne som et salg til dem...

At du får klarsignal fra jobb til å kjøpe oppgradering til Plus.....heldig for deg.

Skjønner ikke problemstillingen din...?

Sannsynligheten for at du får oppgradering til biz.... Hvor langt er et tau....osv....finnes ikke en eneste formel eller noe som jeg vet om som kan beregne denne sannsynligheten...

Hvis du får oppgradering fra GO til biz for 348/352 EUR, så ville jeg karakterisert det som et godt kjøp ;) ;)

348/352 er vel ikke en spesielt bra pris fra plus til biz.. Som nå er klassen jeg har kjøpt.

Sannsynligheten for oppgradering øker vel når det er få ledige billetter/utsolgt i go og ledig i biz. Ser nok av eksempler i denne tråden på at hyggelige folk har sjekket tilgjengelighet for andre.

348/352 er vel ikke en spesielt bra pris fra plus til biz.. Som nå er klassen jeg har kjøpt.

Sannsynligheten for oppgradering øker vel når det er få ledige billetter/utsolgt i go og ledig i biz. Ser nok av eksempler i denne tråden på at hyggelige folk har sjekket tilgjengelighet for andre.

Kan skrive under på at full GO på langdistanse ikke nødvendigvis betyr oppgradering med OT.

Kan skrive under på at full GO på langdistanse ikke nødvendigvis betyr oppgradering med OT.

Er ingen som vet hvordan det egentlig fungerer så det er et lotteri (hvor jeg ble forbanna da jeg tapte - men heldigvis kjørte man på med poeng og fikk fly komfortabelt allikavæl) :p

Da tikket det inn at SAS Plus gikk inn på torsdag OSL-TOS. Fortsatt nesten 100% rate på kortdistanse.

Har en billig billett til Hong Kong i januar (VIP-Go) Ser at vi må betale for å få mulighet til å reservere sete. Kan en betalt setereservasjon ha noen negativ påvirking på Optiontown ?

Har en billig billett til Hong Kong i januar (VIP-Go) Ser at vi må betale for å få mulighet til å reservere sete. Kan en betalt setereservasjon ha noen negativ påvirking på Optiontown ?

Hadde ikke det for meg iallefall. (OSL-EWR og tilbake)

Pent. Mandag 1525 ticket det inn oppgradering til C for 2 pax til flight torsdag 1350 ARN-HKG (SK963). Pent, meget pent!

Når man er to, hvordan er det best å sitte? :P

Tikket inn OTx2 til biz, fra ARN-HKG førstkommende torsdag, fra halvfull cabin til to ledige seter i biz på liten time mandag. Blir nok flere fra forumet[emoji4]

Lotteriet gikk også inn for meg på SK963 på førstkommende torsdag.

Da er vi minst fire fra forumet på denne flighten i bizz?

Du har ikke rett til kompensasjon etter EU-reglene. For flighter som er over 3500 km så må forsinkelsen være over 4 timer.

Jeg har lest på EU 261/2004 og sitter foran informasjonsbrosjyre fra SAS hvor det står tydelig.

E. Kompensasjon ved forinket ankomst på 3 timer eller mer. Det samme gjelder ved kansellerte flygninger og flygninger som er forsinket med 3 timer eller mer med ankomst.

Slik jeg forstår kan man ikke kreve noe fra SAS sånn som du skriver ?

Jeg har lest på EU 261/2004 og sitter foran informasjonsbrosjyre fra SAS hvor det står tydelig.

E. Kompensasjon ved forinket ankomst på 3 timer eller mer. Det samme gjelder ved kansellerte flygninger og flygninger som er forsinket med 3 timer eller mer med ankomst.

Slik jeg forstår kan man ikke kreve noe fra SAS sånn som du skriver ?

3 timer gjelder kun innenfor EU.

EU-Ikke EU på over 3500 KM er regulert under 7.2C

https://lovdata.no/static/SF/pdf/32004r0261.pdf

Du kan dermed ikke kreve noe.

Last edited:

Er det noen logikk på hvilken bookingklasse man blir oppgradert til når man bruker Optiontown?

Litt off-topic, men er det noen som vet hvordan man oppgraderer HKG-ARN med Aegean-poeng og hva det eventuelt koster til biz?

Status
Not open for further replies.
Back