Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Ser at Yen er Plus+ business saver, men hva står P en for?
Y er betegnelsen på serviceklassen (C=Business, Y=Plus og M=Economy), men P-en er bookingklassen. Hver serviceklasse har en rekke forskjellige bookingklasser. I Plus hos SAS er det Y, S, P og B.

Det er disse bokstavene som danner grunnlaget for poengopptjeningen, så sannsynligvis opptjener du da kun 1500 poeng mer enn du ellers ville gjort - og i verste fall opptjener du like mye/lite (alt ettersom øyet som ser) - dersom du opprinnelig var booket i Economy E, M eller H.

Y er betegnelsen på serviceklassen (C=Business, Y=Plus og M=Economy), men P-en er bookingklassen. Hver serviceklasse har en rekke forskjellige bookingklasser. I Plus hos SAS er det Y, S, P og B.

Det er disse bokstavene som danner grunnlaget for poengopptjeningen, så sannsynligvis opptjener du da kun 1500 poeng mer enn du ellers ville gjort - og i verste fall opptjener du like mye/lite (alt ettersom øyet som ser) - dersom du opprinnelig var booket i Economy E, M eller H.

Takk!, blir ikke helt klok på klassene hos sas, men hadde dyreste GO i utgangspunktet så kjørte jeg en optiontown. Men skal se om jeg kan ta en poengupgrade fra plus til biz, siden plus er ca helt fullt.

Har fått bekreftet oppgradering fra TRD til OSL på tirsdag, og trenger å få endret til en senere flyvning. Er oppgradert til Z når jeg sjekker bookingen, men når jeg går inn for å endre bestillingen står det fortsatt sas go. Får derfor ikke endret noen ting uten at jeg belaster et kort.
Noen forslag på hva jeg kan gjøre?

Har fått bekreftet oppgradering fra TRD til OSL på tirsdag, og trenger å få endret til en senere flyvning. Er oppgradert til Z når jeg sjekker bookingen, men når jeg går inn for å endre bestillingen står det fortsatt sas go. Får derfor ikke endret noen ting uten at jeg belaster et kort.
Noen forslag på hva jeg kan gjøre?

Vent til flighten åpner for insjekking, 36 timer før avgang. Da kan du endre fritt mellom ledige avganger, kommer opp eget valg med endre flyvning.

Da har det kommet en knapp med "Boost My Priority" og man kan velge å betale mer for å få høyere prioritet for sin OT forespørsel. Enda et kapittel i mysteriet OT....

Attachments

• OT_Boost.jpg
    OT_Boost.jpg
    41.4 KB · Views: 756

Kjapt spørsmål som jeg ikke fant svar på med søk: hvilken klasse blir man oppgradert til i SAS Business? Lurer nemlig på hvor mange poeng jeg kan forvente :)

Kjapt spørsmål som jeg ikke fant svar på med søk: hvilken klasse blir man oppgradert til i SAS Business? Lurer nemlig på hvor mange poeng jeg kan forvente :)

Har alltid fått Z på mine turer. Har 5-6 oppgraderinger til BIZ.

Har alltid fått Z på mine turer. Har 5-6 oppgraderinger til BIZ.

Dette stemmer nok, men jeg har hørt litt ymse (min ene erfaring til C på langdistanse via Optiontown var Z) - så jeg tror faktisk dette er litt tilfeldig også.

Da har det kommet en knapp med "Boost My Priority" og man kan velge å betale mer for å få høyere prioritet for sin OT forespørsel. Enda et kapittel i mysteriet OT....

Dette nærmer seg jo en form for auksjon, slik enkelte andre selskaper har. Den som byr mest, får tilslaget...

Vill pris for å oppgraderes til PLUS på eksemplet der med høyeste prioritet.

Tipper det er bare for å få folk til å betale mere, og de stikker av med mesteparten selv. Betaler sikkert like lite til SAS som før...
Jeg kommer iallefall ikke til å kjøpe noe "prioritering".... :rolleyes:

Vent til flighten åpner for insjekking, 36 timer før avgang. Da kan du endre fritt mellom ledige avganger, kommer opp eget valg med endre flyvning.
Er det noen som har prøvd dette etter Optiontown-oppgradering? Hvilken klasse får en da på flyvningen en endrer til? Samme klasse som Optiontown oppgraderte til, eller opprinnelig bookingklasse? Ved vanlig endring utenfor 36 timer, virker det ikke som OT-oppgraderingen blir tatt hensyn til.

Edit:
Prøvde dette og fikk plus på ny booking.
Opprinnelig klasse: T, etter oppgradering: Z, etter rebooking: Z.

Last edited:

Hei dere. Ny bruker, men erfaren reiser. Jeg har bestilt reise på SAS Go til Madrid via München. Når jeg går inn på Optiontown for å forsøke meg på en oppgradering står det at jeg allerede har Business-billetter både på Oslo – München og München – Madrid.

Jeg har gullkort på SAS, men trodde eventuell oppgradering av klasse skjedde ved boarding eller ved innsjekk. Noen som har erfart det samme?

Lukter codeshare, det pleier å stå businessclass hos OT på flyvninger som ikke utføres av Sas.

MUC-MAD opereres av et annet selskap, derfor står det som business på optiontown..

Lufthansa har eksempelvis ikke SAS PLUS ombord i sine fly:-)

Hei! Jeg har en innenriksflyvning og en europaflyvning på vent til å bli oppgradert. Bestilte billetten gjennom expedia, noen som vet hvor sannsynlig det er at det går gjennom fra GO til Plus?

Vet ikke hvorvidt det har noe å si om du har bestilt via Expedia. Sjøl blitt oppgradert seks av seks ganger. Tre innenriks, tre intra-europeisk.

Noen som har forsøkt å booke om billetter som er oppgradert?
Jeg har et par billetter som jeg ikke kan benytte meg av og da ville det vært optimalt å få disse oppgradert til Plus og så endret til ny dato.

Noen som har forsøkt å booke om billetter som er oppgradert?
Jeg har et par billetter som jeg ikke kan benytte meg av og da ville det vært optimalt å få disse oppgradert til Plus og så endret til ny dato.

Jeg ble oppgradert innenriks, til Z-klasse. Ikke noe problem å booke om denne. Endret faktisk to ganger før avreise, ingen gebyrer.
Dårlig butikk for bolaget, så lenge de skulle ha 900 spenn for å endre den originale billetten, og da til GO. Ta med at jeg spiste en muffins også, så blir det veldig dårlig butikk😆😆

Status
Not open for further replies.
Back