Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Status
Not open for further replies.
Re: Optiontown-tråden (SAS-oppgraderinger)

Det betyr at det er mye ledig i Business ja, når du ser 9 tallet så betyr det at det er 9 eller flere ledig seter.
Ikke helt, tallet angir hvor mange seter SAS er villig til å selge i den aktuelle bookingklassen, inkludert overbooking. Hvis det "fysisk" er 4 ledige businesseter igjen, kan tallene likevel være for eksempel C8 D8 Z1 (og etter et salg går de gjerne ned til C7 D7 Z0).

Edit: Men med 9 i flere av klassene (C9 D9 Z9) er det nok greit med plass.

Ikke helt, tallet angir hvor mange seter SAS er villig til å selge i den aktuelle bookingklassen, inkludert overbooking. Hvis det "fysisk" er 4 ledige businesseter igjen, kan tallene likevel være for eksempel C8 D8 Z1 (og etter et salg går de gjerne ned til C7 D7 Z0).

Overbooker SAS i business på langrutene?

Overbooker SAS i business på langrutene?
Aner ikke. Ville ha trodd det, det er vel en høyere andel no-show i business enn i økonomi? Uansett, poenget var at seter til salgs ikke automatisk er det samme som antall faktiske seter, noe som gjelder både SAS og mange andre.

Aner ikke. Ville ha trodd det, det er vel en høyere andel no-show i business enn i økonomi? Uansett, poenget var at seter til salgs ikke automatisk er det samme som antall faktiske seter, noe som gjelder både SAS og mange andre.

Jeg vet heller ikke, men tviler på at det evt er i stor grad. Trodde no show var mye større i Go, der man ikke endrer eller avbestiller billetter like ofte, pga gebyr ol. I Go overbooker man nok mye ja, men da har man som regel muligheten av en del opup.

Så mange forbehold går det ikke ann ta til en hver tid. SAS kan gamble med overbooking, men vi kan ikke alltid greie å ta det med i en hver betraktning.

Men jeg står for det jeg sa, står tallet 9, altså ni ledige plasser i en bookingklasse så er det minimum 9 eller flere "seter" tilgjengelig. Eksemplet ditt bekreftet egentlig det jeg sa også, står tallet 8 ett sted blant Biz "klassene" så er det minimum 8 ledige seter, selges et så er det høyeste tallet for Business 7 osv.... :)

Attachments

• Skjermbilde 2014-07-03 kl. 00.24.28.png
    Skjermbilde 2014-07-03 kl. 00.24.28.png
    32 KB · Views: 529

Så mange forbehold går det ikke ann ta til en hver tid. SAS kan gamble med overbooking, men vi kan ikke alltid greie å ta det med i en hver betraktning.
Er ikke snakk om mange forbehold, men du skrev "når du ser 9 tallet så betyr det at det er 9 eller flere ledig seter" som er misvisende, selv om det er lett å tenke det.

Men jeg står for det jeg sa, står tallet 9, altså ni ledige plasser i en bookingklasse så er det minimum 9 eller flere "seter" tilgjengelig. Eksemplet ditt bekreftet egentlig det jeg sa også, står tallet 8 ett sted blant Biz "klassene" så er det minimum 8 ledige seter, selges et så er det høyeste tallet for Business 7 osv.... :)
Eksempelet mitt var tatt helt ut av luften. Etter det ene setet var solgt kunne det like gjerne ha stått C8 D7 Z0 som C7 D7 Z0, siden C er "full fare" og den som de trolig hadde overbooket i hvis de gjør det. Det kan for øvrig gå begge veier, hvis f.eks. Go er kraftig overbooket kan de "nulle ut" bookingklassene i Plus selv om de reelt har ledige seter igjen.

Mente ikke å starte en større diskusjon om det. Bookingtall og antall ledige plasser er det bare SAS som vet sikkert, gjetning ut fra seat map og bookingklasser er nettopp det - gjetning. :)

Last edited:

I stand corrected. 9 betyr minimum 9 potensielt tilgjengelige billetter og ikke seter ;)

Med det sagt SAS overbooker nok aldri på IC Business. Ser for meg selv stående på insjekk og få beskjeden: Beklager vi har overbooket flighten, vi må få en av dere som har betalt 20k-30k+ for billetten til å ta en annen flight, ol.... Da hadde jeg fått hakeslepp hvertfall, det hadde vært en skikkelig killer det. Er nok mye bedre å fylle de setene med å la en og annen stakkars Go eller Plus passasjer få bruke poengenen sine på en oppgradering :)

I stand corrected. 9 betyr minimum 9 potensielt tilgjengelige billetter og ikke seter ;)

Med det sagt SAS overbooker nok aldri på IC Business. Ser for meg selv stående på insjekk og få beskjeden: Beklager vi har overbooket flighten, vi må få en av dere som har betalt 20k-30k+ for billetten til å ta en annen flight, ol.... Da hadde jeg fått hakeslepp hvertfall, det hadde vært en skikkelig killer det. Er nok mye bedre å fylle de setene med å la en og annen stakkars Go eller Plus passasjer få bruke poengenen sine på en oppgradering :)

Vet om flere som har opplevd det, så det skjer nok.

Dessuten er det mange i business som ofte avbestiller eller ombooker kort eller lengre tid opp mot avgang slik at det normalt kan være lurt og overselge litt

Har en case.

Har 2 stk GO-billetter t/r MOL -> LAX.
Vurderer OT upgrade til Plus for €165 pr. pers, pr. strekning, som kun tilbys på OSL -> EWR og EWR -> OSL.

Nå reiser vi sikkert over med én koffert på utreise, men på returen: hva skjer med bagasje? Vi har jo strengt talt kun lov til å ha 2 kofferter hver på strekningen over Atlanteren med Plus billetter.

Betaler vi da 599,- hver for koffert nr 2 ved innsjekk på LAX, og får da kofferten helt til MOL? Selv om LAX -> EWR er codeshare? Hmmmmmm....

Nå reiser vi sikkert over med én koffert på utreise, men på returen: hva skjer med bagasje? Vi har jo strengt talt kun lov til å ha 2 kofferter hver på strekningen over Atlanteren med Plus billetter.

Betaler vi da 599,- hver for koffert nr 2 ved innsjekk på LAX, og får da kofferten helt til MOL? Selv om LAX -> EWR er codeshare? Hmmmmmm....

Da gjelder United sine bagasjeregler (som gjelder pr person) som betyr første kolli gratis, nr to er 100$ og nr tre er 200$ ekstra, dersom du ikke har gullstatus hos Star Alliance. Bagasjen blir sjekket helt frem til MOL.

https://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/CheckedBaggage.aspx

Bagasjespørsmål hører egentlig hjemme i denne tråden ;)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109536&page=5

Da gjelder United sine bagasjeregler (som gjelder pr person) som betyr første kolli gratis, nr to er 100$ og nr tre er 200$ ekstra, dersom du ikke har gullstatus hos Star Alliance. Bagasjen blir sjekket helt frem til MOL.

https://www.united.com/CMS/en-US/travel/Pages/CheckedBaggage.aspx

Bagasjespørsmål hører egentlig hjemme i denne tråden ;)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109536&page=5

Ah beklager, men hjertelig takk for hjelpen RedLine! :)

Noen som vet ca hvor lang tid det går før man får refundert beløpet når man ikke får oppgradering?

Kan man da anta 5 dager fra flyvning?

Isåfall får jeg vel kontakte den supergode indiske supporten dems igjen

Hei folkens. Har forgjeves prøvd å få svar på et par spørsmål fra OT siste måneden, både via mail og twitter. Men får aldri svar. Har purret og purret. Noen andre som har slitt med å få tak i OT sin kundeservice siste måneden?

OT sin kundeservice sitter i India, hadde en lengrecase gående med dem og det var håpløst å få dem til å forstå hva jeg mente. Men når jeg sendte mail fikk jeg iallefall "noe" svar iløpet av et par timer.

For de som er nysgjerrig på sånt så kan jeg melde at vi fikk mail igår fra OT om upgrade til Plus på OSL -> EWR imorgen. Har ingen svar på EWR -> OSL om to uker, men det så veldig fullt ut på Expertflyer (i motsetning til morgendagen hvor det var mye ledig i Plus).

Kan forøvrig melde om at dette var første gang vi bruker OT. Så det var spekulert i at OT requests -alltid- gikk gjennom første gang. Det stemte hvertfall for oss.

Forøvrig så sjekket jeg bookingnummeret vårt på checkmytrip.com og der var vi allerede oppgradert med nye bekreftede seter, så da trenger vi vel ikke gjøre noe annerledes?

Sniker inn et spørsmål om lounge på OSL, hvilken bør/skal vi bruke? :)

Takk for hjelpen gjennom tråden!

Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back