Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Noen på innsiden med ny info om gjenåpning av SK loungene? Det ryktes at de ville vente med gjenåpning fram til EBS sin sommer-periode var over (for å unngå trykk), men jeg har ikke hørt noe nytt.

Jeg tviler på de åpner igjen før økonomien deres begynner å bedres igjen. Nå strupes alle "unødvendige" kostnader, som servering i Pluss og lounger.

Tror vi sier 1 januar før de åpnes.....om de åpnes igjen da?? Er vel greit å feks leie seg inn til OSL Loungen for EBG og Plus. Holder faster kostnader nede, det kommer til å bli ekstremt viktig fremover. For innenlands.....behøver man å gå i lounge før man tar bussen?

Hvor langt frem i tid kan man stole på at de avgangene som nå ligger ute på SAS.no faktisk kommer til å gå? Savner direkte SVG-TRD. Med små barn på 8 mnd så foretrekker man direkte. Ser at sas ligger ute med 3 direkte flighter daglig fra mandag 17 august mellom SVG-TRD. Har da skjedd før at de har endret hele ruteprogrammet kort tid før avreise til kun 3 daglige via BGO, men med i underkant av to uker igjen til 17 august begynner det vel å bli vel kort frist å gjøre så store endringer på tilgjengelige avganger? En faktor som får det til å virke tvilsomt er at det er planlagt CRJ900. Er vel en stund til vi ser de på norsk innenriks?

Det lader til at mønsteret hos SAS (i hvert fald i Danmark) er, at hvis flytypen i bookningen bliver ændret til B737-700, så bliver den aflyst. Nu flyver der ved mest B737 i Norge, så måske man ikke kan bruge samme tommelfingerregel hos jer. Men det er frustrerende, at SAS har valgt at lægge nærmest fuldt program ud til salg, når de helt tydeligt ikke har tænkt sig at operere det hele.

Det lader til at mønsteret hos SAS (i hvert fald i Danmark) er, at hvis flytypen i bookningen bliver ændret til B737-700, så bliver den aflyst. Nu flyver der ved mest B737 i Norge, så måske man ikke kan bruge samme tommelfingerregel hos jer. Men det er frustrerende, at SAS har valgt at lægge nærmest fuldt program ud til salg, når de helt tydeligt ikke har tænkt sig at operere det hele.
"Smart" gjort av SAS. Folk kjøper billetter til avganger som ikke blir flydd. SAS kan sitte på gratis penger i månedsvis for å forbedre sin likviditet. Litt sånn Bernie Madoff over det hele; får nye kunder til å investere, så snur han seg og bruker de samme midlene til å betale ut penger til gamle kunder. Så lenge det hele tiden kommer påfyll av friske midler, sprekker ikke boblen.

Nå er det vel strengt tatt kun en A320-maskin som er kommet til Oslo-basen så tommelfingerregelen du er inne på gjelder nok neppe i Norge. Det er fortsatt ganske mange -700 som flyr. :)

Nå er det vel strengt tatt kun en A320-maskin som er kommet til Oslo-basen så tommelfingerregelen du er inne på gjelder nok neppe i Norge. Det er fortsatt ganske mange -700 som flyr. :)

Nå forstod jeg det som om han tenkte på at det var oppsatt CRJ900, noe som er tvilsomt, og dermed kan bety kansellering?!

Re: Overlever SAS corona-krisen?

SAS melder om at de åpner enkelte lounger (og fast tracks) i starten av september:

The SAS lounges are an important part of the customer experience and the EuroBonus community.
The lounges that will open are:

• Stockholm-Arlanda: The Gold Lounge, opening 01 September 2020

• Copenhagen-Kastrup: The Gold Lounge, opening 05 September 2020

• Oslo-Gardermoen: The Domestic Lounge, opening 05 September 2020

https://www.sas.no/traffic-information/message/

"Smart" gjort av SAS. Folk kjøper billetter til avganger som ikke blir flydd. SAS kan sitte på gratis penger i månedsvis for å forbedre sin likviditet.
For min del er det motsatt. Har billetter til Miami i høstferien. Utreisen står som ikke tilgjengelig på alle klasser så de har stoppet salget på denne og alle avganger før 01.10. Men kansellere billetten min gjør de ikke...

Sent from my iPhone using Tapatalk

For min del er det motsatt. Har billetter til Miami i høstferien. Utreisen står som ikke tilgjengelig på alle klasser så de har stoppet salget på denne og alle avganger før 01.10. Men kansellere billetten min gjør de ikke...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Præcis. Det er enormt dårlig stil af SAS. Har også en masse bookninger med SAS de kommende uger. De fleste afgange kan ikke længere bookes og flytype er ændret til B737-700. Men kundeservice hævder at de nok skal flyve. Men jeg er velkommen til at få en voucher. Problemet er bare, at jeg har masser af vouchers liggende. Men når man ikke bliver tilbudt at ombook før 10-14 dage før afrejse, så er de få afgange som rent faktisk flyves meget dyre. Jeg har ellers været meget trofast mod SAS, men det er slut nu. Det er håbløst at sælge billetter til flyafgange som åbenlyst aldrig bliver fløjet. Men det er selvfølgelig en billig måde for SAS at låne penge på...

SAS øker ... fra DN Investor. Miami og LAX nevnes ikke, men så lenge USA er rød er det neppe noe poeng å fly dit uansett.

I løpet av høsten vil SAS tilby et økt antall flyvninger. Selskapet åpner opp linjer til flere destinasjoner i Europa, USA og Asia for å møte etterspørselen etter reiser og transport til, fra og innenfor Skandinavia.

Det fremgår av en melding fra SAS torsdag.

SAS' innenrikstrafikk i Sverige, Norge og Danmark dekker nå stort sett hele det innenlandske nettverket, når SAS gjenopptar trafikken fra Stavanger til Trondheim samt fra Stockholm til Rønneby og Sundsvall. Gjennom et utvidet trafikkprogram innad i og mellom de tre landene øker SAS tilgjengeligheten av nødvendige reiser og transporter. Slik støtter det opp om samfunnskritisk infrastruktur.

For å møte etterspørselen etter forretningsreiser til Europa øker SAS antallet flyvninger og legger til 18 ruter til europeiske nøkkelmarkeder og hovedsteder, slik som fra København til Paris, fra Stockholm til Frankfurt og fra Oslo til Brussel.

Videre opplyses det at i slutten av september har SAS planer om å starte opp den interkontinentale trafikken til Asia og fly fra København til Shanghai én gang i uken, forutsatt at SAS' søknad om tillatelse godkjennes av myndighetene. Det innebærer at SAS i løpet av høsten igjen kan tilby flyvninger over hele nettverket på alle tre kontinenter som SAS trafikkerer.

SAS øker også antallet flyvninger til New York fra København til daglige avganger. Selskapet starter også flyvninger fra København til Washington med to fly i uken fra midten av september, samtidig som antallet flyvninger til Chicago og San Francisco forblir uforandret.

SAS øker ... fra DN Investor. Miami og LAX nevnes ikke, men så lenge USA er rød er det neppe noe poeng å fly dit uansett.

Leste et sted at Rickard Gustafson uttalte:
"...demand for intercontinental travel is virtually non-existent and we rely heavily on cargo revenues to maintain our limited intercontinental presence."

Så jeg antar at etterspørselen etter cargo styrer helt hvilke interkontinentale ruter som opererer.

Bortsett BRU som er nevnt (dog ikke noe om frekvens) er det andre endringer fra OSL?

Uansett er jo utfordringen av etterspørselen sliter med å holde tritt med tilbudet

Bortsett BRU som er nevnt (dog ikke noe om frekvens) er det andre endringer fra OSL?

Uansett er jo utfordringen av etterspørselen sliter med å holde tritt med tilbudet

Det har du ret i, men hvad skal komme først? Tilbuddet eller efterspørgslen? Det oplæg som SAS har nu er i mange tilfælde ubrugeligt for forretningsrejsende. Men jeg har forståelse for, at det er svært - for det er jo ikke gratis. Men KLM må jo have fat i noget rigtigt. Fra næste uge er de oppe på 5 daglige mellem CPH og AMS, og da jeg fløj til AMS i mandags, var flyet helt fyldt. Så der er efterspørgsel. Man kan bare være bange for, at SAS mister mange kunder, når de ikke tilbyder noget brugbart, og i øvrigt ændrer schedule hele tiden.

Når det gjelder LAX finnes det ikke et eneste award-sete i noen klasser etter nyttår, i motsetning til øvrige destinasjoner hvor det er "tonnevis." Så det er muligens et signal på at de ikke er helt sikre på hva som skal skje med ruta. Vanlige billetter får man imidlertid kjøpt.

Præcis. Det er enormt dårlig stil af SAS. Men det er selvfølgelig en billig måde for SAS at låne penge på...

Eller dyr. Begriper ikke modellen deres med å ha en "masse" ruter tilgjengelige for så å innstille disse. Må jo bli en ekstra kostnad med alle refusjonene som kommer. Synes modellen Norwegian har valgt virker mer edruelig

Synes modellen Norwegian har valgt virker mer edruelig

Da vi booket og betalte for 3 reiser med Norwegian i juli mnd var det et bredt utvalg av mulige tider og dager for å reise. Når vi nærmet oss ble en av flightene kansellert og vi fikk mulighet til å reise dagen etter eller å reise via en annen flyplass. En annen flight ble flyttet ganske betydelig i tid på samme dag, mens den siste gikk som planlagt. Jeg opplevde den gang at Norwegian solgte villig for senere å endre/flytte pax basert på godt eller dårlig belegg, altså i samme stil som SAS nå kritiseres for.

Du må huske at reservasjonsagentene ikke vet hva ruteplanleggerne foretar seg før endringene ligger aktivt i systemene. De forholder seg kun til det de kan se. Så for disse er det også frustrerende, og de kan jo ikke akkurat si til kunden at de mistenker at den og den flighten 'blir kansellert om en uke' heller ....

Back