God morgen fra bassengkanten på et tak i Midtøsten. USA lander nok på beina og vi i Norge kan trøste oss med at vi stemmer på sak og ikke tryne. Nå er det straks noen møter og så på med tuxen i kveld for glad-middag på Atlantis med 1200 likesinnede.
Skulle bare ønske jeg la meg før 0100 i går.,
God morgen fra bassengkanten på et tak i Midtøsten. USA lander nok på beina og vi i Norge kan trøste oss med at vi stemmer på sak og ikke tryne. Nå er det straks noen møter og så på med tuxen i kveld for glad-middag på Atlantis med 1200 likesinnede.
Skulle bare ønske jeg la meg før 0100 i går.,
Dette er ingen landing, et solid crash, økonomisk crash landing - den eneste som er fornøyd er Bernard vår franske eiendoms megler. Vi slet gjennom 4 år med Trump, the sequel er ikke noe for oss. Huset er klart for salg !!
"Amerika" som begrep: forente Stater definert på et papir, lander nok på beina... Hva med naturen? "Drill, baby, drill"? At eksisterende olje og gassfelt ikke lukkes er noe jeg som realist kan håndtere, men å åpne for fri ferdsel for alle utnyttelser av ressurser, uavhengig av om det er nasjonalpark, miljøklenodium, siste skanse for nøkkelarter, siste villmark, uerstattelige miljøer - hvordan skal det lande på beina? Uerstattelig er....uerstattelig...
Og hva med alle kvinnene som dør i USA, fordi de ikke får helsehjelp? De lander ikke på beina. De etterlater foreldreløse barn i et fostersystem som allerede før ikke fungerte, når det nå får mindre penger og mer empatiløshet, vil det neppe "lande på beina". Hva med alle som har en annen mening enn at hvit kvinne skal insemineres av hvit mann og føde barn til hun dør av komplikasjoner, hvordan skal de lande på beina? Hva med de som uavhengig av kjønnsidentitet og seksualitet, allikevel ikke er hvit i huden? Som ikke har "innvandret europeer som identifiserer seg ut i fra "America, fuck yeah"" i passet? Hvordan skal de alle lande på beina? Søppel-Puerto Rico, Hundespisende Haitianere og for ikke å snakke om de ekte Amerikanerene, de som vi liker å kalle "indianere"? De som egentlig eier landet? Som ikke får en dollar til å bevare sine språk, kultur - og som kanskje verst av alt behandles som mindreverdig (se f.eks på politiets etterforskning av forsvunnede kvinnelige natives, det er allerede årevis med nedprioritering og et tydelig tegn av "mindreverdighet" fra statens side mot dem).
Og så kommer vi jo til det mer egoistiske fra min side: Putin har spilt kortene sine perfekt for å ha Trump som en liten manneken-dukke. Trump vil trekke ut mye av Amerikansk militær ut av Europa. Han vil slutte å gi penger til Ukraina. Dette betyr en betydelig mer usikker hverdag for oss i Europa. Jeg tenker på Nord-Norge, som Putin egentlig bare kan si "pang, min!" også har han alt nord for Trondheim. Som innbygger i Tyskland ser jeg hvordan russisk propaganda sprer seg, og skaper mer og mer uro, polarisering og hat. Et svekket Europa, som mister sin sterkeste NATO-supporter. Det er skikkelig uhyggelig å tenke på.
Jeg tror det er det som skremmer meg mest; politikk vil alltid være preget av forskjellige meninger. Men Trump betyr for alle utenom Elon Musk, Frank Løke, Joe Rogan, Andrew Tate og gutteklubben grei, at ting blir livsfarlig. At uerstattelige liv, uerstattelige økosystemer, uerstattelige fredstiltstander, kan bli permanent ødelagt. Alle kvinnene som dør pga manglende helsetilsyn som resultat av abortloven i USA, er direkte forårsaket av han. De lander ikke på beina.
Nei, nå må jeg bare starte arbeidsdagen og dykke dypt nedi et excel-ark. Dette er en tragedie, ikke fordi det er "en annen mening enn min", men fordi vi mister uerstattelige liv og miljø.
EDIT: Fy f*** jeg kom akkurat på at JD. Vance blir VP..............Hjelp. OG nå kom jeg på at etter all sannsynlighet JFK Jr. blir "helseminister"... Anti vax-jesus saves us. De har vel allerede gjort det ulovlig å vaksinere folk i Idaho, hjelp.
God sort onsdag fra Lommedalen. Jeg er tydelig vis like overrasket og skremt som alle andre her, over the divided shitholes of fucking america. De graver sin egen grav, sakte men sikkert etter min mening. Jeg har akkurat vært 26min på tlf med Hotels.com, som endelig har fått registrert overnattingene jeg hadde i Bangkok i februar, som nå gir meg 1 bonus overnatting til og gir meg gull status.(det var det å få lagt det inn som tok tid, ingen krangling i det hele tatt, god service) Greit å ha, når jeg skal begynne å booke vinterens ferie, der vi må droppe Afrika da vi er for sent ute med å søke visum til noen land. Dermed ser det ut til å bli Asia igjen, denne gangen via sentral Asia, så blir S.Korea, Japan og Taiwan hovedlandene vi skal besøke er plane P.T. Men nå, ut i tåka og fikse ferdig bremsene på konas Prius, så vi kan få den EU-ok og solgt. Det blir vel koteletter ,ed surkål potitt og tyttebær til middag. Han en fortsatt melankolsk dag og husk verden har overlevde 4 år med tosken før.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.