Onsdag

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Status
Not open for further replies.
Ja, den var overraskende. Eneste trøsten idag må jo være at han max kan sitte i 4 år.....

Hørte en amerikaner som ble intervjuet viste til at matpriser, renter og drivstoff var mye billigere da Trumperen var president sist, og nå regnet han med at disse ville synke til samme nivå som under hans forrige periode. Hvis dette er gjennomsnittet av amerikanere, er det jo tydelig at de overvurderer hva en president kan utrette og ta æren for. Det finnes tros alt andre forhold i verden som spiller inn som selv en president i USA ikke kan fikse på et øyeblikk. Så noen blir skuffet.....

Dette er ingen landing, et solid crash, økonomisk crash landing - den eneste som er fornøyd er Bernard vår franske eiendoms megler. Vi slet gjennom 4 år med Trump, the sequel er ikke noe for oss. Huset er klart for salg !!

Du må komme hjem igjen. Det finnes nok arbeid til deg her i Norge. :)

Tja, ikke si det, plutselig er det 22. grunnlovstillegget historie :wow:

Neppe. Reagan prøvde, men det sitter ganske langt inne.

The process for repealing or changing an Amendment is outlined in Article V of the Constitution, and basically requires at least 2/3 of both Houses of Congress to agree on the change, which must then be ratified (approved) by no less than 3/4 of all the states.

Fordelingen av økonomien? Der den halvpart som tjener minst kun betaler under 3% av føderal skatt. Dere generer 65% av hvilke inntekter?
De aller fleste hadde bedre økonomi under Trump, derfor vant han i går.
Ingen som seriøst vil fjerne medicaid, og ACA kan godt bli borte og erstattet med noe billigere og mindre byråkratisk.

Medicaid ikke Medicare !! Medicaid er absolutt på «the Chopping Block» Mike Johnson har allerede sagt dette ! Ingen ville seriøst endre Roe vs Wade heller - 3 Supreme Justices sa Under Oath at de aldri ville gjøre hva de gjorde - og du tror at Medicaid overlever ?? Jeg har en utmerket tomt du kan faa billig, veldig billig garantert bygge tillatelse - fantastisk utsikt (og jeg garanterer vei inn til tomten - helt linje med de 3 Supreme Justices :p )

Hva er dine erfaringer med ACA ? Ja det er ikke ideelt, men fra en som for 7 uker siden ble kreft operert med en av de absolutt beste Helse Forsikringene (og kreften viser seg aa vaere min minste utfordring- jeg var tilbake paa jobb etter 10 dager, men forsikrings byråkratiet tar minst 8 timer hver uke !! (Og for faen det er absolutt ikke billig heller!!!).

Selv har jeg 4 nevøer og nieser som ikke hadde noe helseforsikring før ACA, en niese måtte ut med USD 21.000 for soenn nummer 1 (ACA som dekket #2 var USD 200.00 !!) De betaler ennaa avdrag paa sonen nummer 1

California er verdens 5th stoerste oekonomi (paa grensen av #4) saa tilsammen generer CA, OR og WA 65% av inntektene som skapes i USA (you may not like - feel free to decline any of our contributions : )

Du må komme hjem igjen. Det finnes nok arbeid til deg her i Norge. :)

Norge er absolutt paa vaar kart, har allerede vaert paa en visning paa Hvaler (Whales!) den lille italienerinnen har allerede svart belte i Finn.no (Ok det gaar av og til litt paa tryne, «it seems very steep here…Sandefjord blir av og til Sognefjorden…:p )

Medicaid ikke Medicare !! Medicaid er absolutt på «the Chopping Block» Mike Johnson har allerede sagt dette ! Ingen ville seriøst endre Roe vs Wade heller - 3 Supreme Justices sa Under Oath at de aldri ville gjøre hva de gjorde - og du tror at Medicaid overlever ?? Jeg har en utmerket tomt du kan faa billig, veldig billig garantert bygge tillatelse - fantastisk utsikt (og jeg garanterer vei inn til tomten - helt linje med de 3 Supreme Justices :p )

Hva er dine erfaringer med ACA ? Ja det er ikke ideelt, men fra en som for 7 uker siden ble kreft operert med en av de absolutt beste Helse Forsikringene (og kreften viser seg aa vaere min minste utfordring- jeg var tilbake paa jobb etter 10 dager, men forsikrings byråkratiet tar minst 8 timer hver uke !! (Og for faen det er absolutt ikke billig heller!!!).

Selv har jeg 4 nevøer og nieser som ikke hadde noe helseforsikring før ACA, en niese måtte ut med USD 21.000 for soenn nummer 1 (ACA som dekket #2 var USD 200.00 !!) De betaler ennaa avdrag paa sonen nummer 1

California er verdens 5th stoerste oekonomi (paa grensen av #4) saa tilsammen generer CA, OR og WA 65% av inntektene som skapes i USA (you may not like - feel free to decline any of our contributions : )

Og hva er det vi får fra dere? I en stat som er drevet som en business og ikke bruker penger vi ikke har? Og du snakker om California som om du bor der?

Det er interessant å se hvilke virkelighetsoppfatning man har ang USA og amerikansk politikk basert på hva man ser og hører i media.
Nå tror jeg det er veldig vanskelig for oss som bor utenfor USA og enda verre om man ikke har familie og nære venner i USA å forstå hvordan amerikanerne tenker politisk og hvordan de føler nåværende situasjon er og hvem som dem mener er best til å løse den.

Jeg er helt enig med deg her.
Dette valgresultatet har demokratene alt ansvar for at de tapte fordi de ble for fjern fra velgerne og virkeligheten og spilte for mye på følelser, hat og forfølgelse mot motstanderen og halve befolkningen (som gikk så langt å sammenligne dem med de værste som har levd på denne planeten. Ikke 1 gang men gjentatte ganger de siste 2-3 årene) istedenfor faktisk politikk og fremtidsplaner, da ber man bare om å tape.
Vi får nå håpe at den siden samt dem (inkl ei her i forumet) som føler det samme som demokratene mot Trump & Co tar seg en luftepause og begynner å spørre seg selv om det er noe med dem. Det er nettopp pga de sterke følelsene som har skygget over for demokratene hvem deres motkandidat Trump faktisk er og står for (ikke alt er bra imo, men det har vært mye løgner fra media og demokratene her), hva som faktisk skjer i USA (på gateplan og i hjemmene) og at de ikke greide å innse hva som ville skje i går i valget.

Så deler jeg ditt syn med at Skandinavia og Europa tar seg sammen og begynner også å prioritere seg selv. Om vi gjør det samme som Trump nå planlegger å bedre egne levevilkår, økonomi, industri og sikkerhet (militæret) vil hele vesten stå sterkere sammen mot det som definitivt vil bli den største trussel med årene. Nemmelig Syd-aksen/ Asia.
Jo flere sterke vi er, jo bedre rustet blir vi samlet, men det er kun mulig om vi slutter å lene oss på og kopiere USA i alt.

Det var nok politisk fra meg idag, så da kopler jeg meg også ut.

Jeg skjoenner ikke hvor du henter informasjonen din fra, den er veldig veldig Pro Trump ! Og du sier jo direkte deg selv i mot !!

Selv er min informasjon fra New York Times, Washington Post og Podcasts som On with Kara Swisher, Pivot with Kara Swisher and Scott Galloway and the Ezra Klein Show - ingen av disse kildene er paa linje med det du skriver, men de er jo alle basert her i USA saa hva vet disse ?

Ta 30-40 minutter og hør på Kara Swisher interjuv med Reid Hoffman (Founder of LinkedIn og en av de Trump want revenge on).

Neppe. Reagan prøvde, men det sitter ganske langt inne.

Du er et fantastisk leksikon!
Tusen takk for info. Da har jeg lært noe nytt i dag også.
Jeg håper ikke Donald får endret den loven, 8 år er nok (denne loven skulle vært i Norge også).

Status
Not open for further replies.
Back