Onsdag

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
Status
Not open for further replies.
Siden dere er så interessert og tror at verden ender i dag, Harris vant PA med 5% blant latinoer. Biden vant med 42%. Trump vant Florida blant latinoer 58-40%. Noen må jo ha glemt og fortelle de at de må være redde og krenka?
Oops, mente selvsagt livredde siden alt er livsfarlig nå.

God ettermiddag fra Krokstadelva. Hjemmekontor, månedsrapportering og vaskemaskin/tørketrommel på full guffe.

Jeg bryr meg ekstremt lite om det amerikanske valget, men registrerer at det er "doom-and-gloom-tilstander" nå. Det minner vel ganske så greit om hvordan ståa var for 8 år siden. Det var ikke måte på hvor dårlig det skulle gå med verden med "The Donald" som den 45 president. Jeg tipper at det blir det samme med "The Donald" som den 47. president. Litt hallåy, mye underholdning, litt real-politikk og ett lass med "Presidential decrees". Tror dette stort sett går bra :) Om ikke annet så kan det tvinge frem en ny EU-debatt i Norge, det behøver vi! Europeisk fellesskap; Ja takk!

Krokstadelva - Out!

Harris vant PA blant latiner med 5%, Biden vant samme stat med 42%. Trump vant Florida blant latinoer med 58-40. Noe må ha glemt og fortelle de at de skal være krenka og er i fare. Unnskyld, mener selvsagt livsfare.

Du vet at kvinner stemte på han? Og svarte. Og stor økning av latinoer, som mange er fra PR. Du har blitt fortalt at Biden var så bra for USA…..

Jeg tror på ingen måte at Biden eller Kamala, eller demokratene, er guds gave til verden. Det du kommer med er så erketypisk for den Amerikanske debatten; det er bare whataboutism, forsøk på å nedsnakke seriøse viktige poenger, og vri på "motstanders" ord til at motstander bare er en deillusjonert fjott, "bare overdriver", "overdramatisk", "for emosjonell", "har blitt fortalt", i stedet for å respektere standpunktet og realisere at det kan være fakta.

Fakta er: kvinner dør pga Trumps politikk. Mennesker har blitt lemlestet, og dødd, av hans politikk. That's the issue, man. Og verre skal det bli. Alle med et gram av empati, skjønner hvor katastrofalt dette er. Jeg bryr meg fordi jeg bryr meg om menneskers rettigheter, og fordi jeg som kvinne er lei av at menn kan gjøre hva de vil og allikevel bli valgt til verdens mektigste mann. Det ligger kvinner med sprengte eggstokker, sepsis, livmorsruptur og livstruende tilstander på sykehus i hele USA akkurat nå. De nektes helsehjelp. De er i livsfare. Legene tør ikke røre de. Man skulle tro det var Afghanistan, men nei, det er USA.

I hele USA? Det USA som er åpent for abort i 37 stater. Der Trump vil at statene skal bestemme selv, er set det samme som og drepe kvinner?
Kvinner gav millioner av stemmer til Trump.
Jeg er ikke imot abort, men det er en million av de i året. Mange stater har null restriksjoner, som i praksis betyr frem til fødsel. Mange er ikke enige i det, men det er vel mye strengere enn i Norge…?
Du må jo fortelle de kvinner som stemte på Trump at abort må være viktigere for de, selv om de ikke har råd til brød og melk.

God ettermiddag fra Krokstadelva. Hjemmekontor, månedsrapportering og vaskemaskin/tørketrommel på full guffe.

Jeg bryr meg ekstremt lite om det amerikanske valget, men registrerer at det er "doom-and-gloom-tilstander" nå. Det minner vel ganske så greit om hvordan ståa var for 8 år siden. Det var ikke måte på hvor dårlig det skulle gå med verden med "The Donald" som den 45 president. Jeg tipper at det blir det samme med "The Donald" som den 47. president. Litt hallåy, mye underholdning, litt real-politikk og ett lass med "Presidential decrees". Tror dette stort sett går bra :) Om ikke annet så kan det tvinge frem en ny EU-debatt i Norge, det behøver vi! Europeisk fellesskap; Ja takk!

Krokstadelva - Out!

Så har det skjedd mye i USA siden 2016. Blant annet har de voksne i rommet som kunne stagget ham forlengst hoppet av toget (og det er nok en grunn til at flere profilerte generaler har advart mot ham). 6 januar 2021 slipper han nå å stå til ansvar for. Han slipper unna med en mengde absurde teorier om at immigranter spiser hunder og katter folk eier og at han skal forfølge politiske motstandere (Liz Cheney vil han stille for et militærtribunal for landsforræderi ) osv. I et hvert normalt demokratisk land ville dette normalt sett gjort deg politisk død og begravet.

Underutviklet? Rare stemmelover? De er i grunnloven, og den kan forandres med nok stemmer i kongressen. Som demokratene har hatt total kontroll over flere ganger.
Og brødet koster allerede $8 ifølge VG.
Du glemte tredje verdenskrig og mer kviser for tenåringer.

Stemmelovene er det delstatene som bestemmer selv, det trodde jeg du visste. Føderal lov sier egentlig nokså lite om det. 6 januar 2021 sier alt om Trump og så kommer du med kviser for tenåringer?

I hele USA? Det USA som er åpent for abort i 37 stater. Der Trump vil at statene skal bestemme selv, er set det samme som og drepe kvinner?
Kvinner gav millioner av stemmer til Trump.
Jeg er ikke imot abort, men det er en million av de i året. Mange stater har null restriksjoner, som i praksis betyr frem til fødsel. Mange er ikke enige i det, men det er vel mye strengere enn i Norge…?
Du må jo fortelle de kvinner som stemte på Trump at abort må være viktigere for de, selv om de ikke har råd til brød og melk.

Trump er den som felte Roe vs Wade, Trump er årsaken til at disse kvinnene dør. Det du driver med her er ordsuppe for å tåkelegge ekte problemer.

Hvis bare kvinner hadde stemt, hadde Harris vunnet.
Hvis bare ikke-hvite mennesker hadde stemt, hadde Harris vunnet. Hvis bare unge folk under 40 hadde stemt, hadde Harris vunnet.
(All statistikk kan man finne på selv FOX news).

Stemmelovene er det delstatene som bestemmer selv, det trodde jeg du visste. Føderal lov sier egentlig nokså lite om det. 6 januar 2021 sier alt om Trump og så kommer du med kviser for tenåringer?
Regnet ned du mente electoral college.

Trump er den som felte Roe vs Wade, Trump er årsaken til at disse kvinnene dør. Det du driver med her er ordsuppe for å tåkelegge ekte problemer.

Hvis bare kvinner hadde stemt, hadde Harris vunnet.
Hvis bare ikke-hvite mennesker hadde stemt, hadde Harris vunnet. Hvis bare unge folk under 40 hadde stemt, hadde Harris vunnet.
(All statistikk kan man finne på selv FOX news).

Ja, det er jo trasig at hvite har stemmerett.

Det er interessant å se hvilke virkelighetsoppfatning man har ang USA og amerikansk politikk basert på hva man ser og hører i media.
Nå tror jeg det er veldig vanskelig for oss som bor utenfor USA og enda verre om man ikke har familie og nære venner i USA å forstå hvordan amerikanerne tenker politisk og hvordan de føler nåværende situasjon er og hvem som dem mener er best til å løse den.
Amerikanerne har nå sagt sitt i det som kan se ut til å være en klar overvekt for Trump og republikanerne i kongressen. Da må vi bare godta og akseptere at det er slik de har bestemt. Dette var jo demokrati som alle er så opptatt av i disse dager.
Nå har man tidligere historikk og resultater å se tilbake for ang Trump, og ser vi bort ifra alle støyen (ordbruken) så var USA ikke så gale som man vil ha det til forrige gang. USA hadde bedre økonomi, lavere arbeidsledighet og fattigdom, sikkere nærmiljøer og generell trygghet (unntatt de største byene) samt at verden var fredeligere enn under Obama og nå med Biden som president.

Nå tror jeg alt vil ordne seg til og at det ikke blir så ille som enkelte og media sier det vill, men det vil kreve at vi i Europa kanskje må begynne å ta mer ansvar for oss selv på mange områder (sikkerhet, handel og geopolitisk) og ikke lene oss så mye på USA. I lengden tror jeg dette vil være en bra ting for oss og vi vil begge (USA og Europa) ha nyttet og behov for hverandre også i fremtiden.

Last edited:
Det er interessant å se hvilke virkelighetsoppfatning man har ang USA og amerikansk politikk basert på hva man ser og hører i media.
Nå tror jeg det er veldig vanskelig for oss som bor utenfor USA og enda verre om man ikke har familie og nære venner i USA å forstå hvordan amerikanerne tenker politisk og hvordan de føler nåværende situasjon er og hvem som dem mener er best til å løse den.
Amerikanerne har nå sagt sitt i det som kan se ut til å være en klar overvekt for Trump og republikanerne i kongressen. Da må vi bare godta og akseptere at det er slik de har bestemt. Dette var jo demokrati som alle er så opptatt av i disse dager.
Nå har man tidligere historikk og resultater å se tilbake for ang Trump, og ser vi bort ifra alle støyen (ordbruken) så var USA ikke så gale som man vil ha det til forrige gang. USA hadde bedre økonomi, lavere arbeidsledighet og fattigdom, sikkere nærmiljøer og generell trygghet (unntatt de største byene) samt at verden var fredeligere enn under Obama og nå med Biden som president.

Nå tror jeg alt vil ordne seg til og at det ikke blir så ille som enkelte og media sier det vill, men det vil kreve at vi i Europa kanskje må begynne å ta mer ansvar for oss selv på mange områder (sikkerhet, handel og geopolitisk) og ikke lene oss så mye på USA. I lengden tror jeg dette vil være en bra ting for oss og vi vil begge (USA og Europa) ha nyttet og behov for hverandre også i fremtiden.

Det var en bra post! :)

b5e273535b6febc13741b22c099d0518.jpg

Sent fra min SM-F711B via Tapatalk

Hva er det som har skjedd her?!?!? :wow:
Er det Elefanten som har vært ute og lekt seg på pappa sin konto??

Dette er da ikke en bra post i det hele tatt; man kan ikke pauschal si at verden var fredeligere, Biden er ikke den som har smekka ut hverken corona, ekstreme miljøkatastrofer på et globalt nivå som vi aldri har sett før, eller Russlands krigføring i Europa. Det er skikkelig ufint mot alle kvinnene som dør pga Trump,når man forklarer forskjellene innen global fred eller uro, med innenrikspolitikken til USA.

Det sier sitt når Russiske pressetalspersoner beskriver Trumps valgseier med «HALLELUJA» og Benjamin Nethanyau beskriver Trumps seier som det beste som kunne skjedd verden. Det er Trumps polemikk å påstå at verden var «fredeligere» under Trump, verden var annerledes. Han er ikke grunn til fred, han er grunn til død.

Jeg er helt enig med Martin, fluxie, magtje og SudCaravelle.
Og som Martin sier så bra "...men velger å fokusere på mine egne problemer."
Og som SudCaravelle sier "USA lander nok på beina og vi i Norge kan trøste oss med at vi stemmer på sak og ikke tryne."

Når Biden velger Kamala som neste kandidat, etter alt det negative hun har gjort de 4 siste årene da ber han om at dette skjer.

Jeg håper politikerne i Skandinavia tar seg sammen og sørger for at ikke flere mat fabrikker flytter ut av landet!

Det som ikke nevnes i noen stor grad er at vi har et valgresultat som begge sider har akseptert og godkjent, stemmene som ble avgitt ble respektert uten påstander om valg fusk, stemme tyveri med mere. Ingen rettssaker - demokratiet ble respektert - kanskje vi her i USA kan lære noe av dette

Mornings fra Asker. Her rekker jeg en espresso før avgang, da barna nok en gang har effektivt blitt gjetet til effektivitet. Synd for USA, men det kan kanskje bidra til at vi i Europa tar litt mer tak i oss selv på flere områder. L1 til jobb, amputert arbeidsdag før jeg må hente en elektrisk doning fra Bayern til låns. Ha en fin dag

Jeg er veldig redd for at «dere» i Europa ikke bare vil ta tak, men meget fort må. Skjebnen til Ukraina er hva jeg er ekstremt redd for, selv om Trump ikke kan forlate Nato, er jeg redd for at han gir Putin det han vil ha i Ukraina. Og Trump er sikkert åpen til mere på Putins «handleliste» (isfrie havner i Nord anyone ?? )

Som en som bor og har bodd her i USA i 27 år er jeg dypt uenig i din fremstilling av USA under Trump, her bruker du nettopp media slik sier en ikke skal gjøre !

Økonomien var ikke bedre under Trump, fordelingen av økonomien er hva som er det største problemet her, men den økonomiske veksten, arbeidsledigheten, inflasjonen som man absolutt har fått kontroll over og rente nedgangen )neste kommer neste uke) hvor mye har dine renter i Norge godt ned det siste året ?

Polaris har et meget godt poeng om ikke bare kvinners rett til å bestemme over sin egen kropp, men også adgang til helt livsnødvendig inngrep. Ikke bare Abort, men fordi medisinene som brukes til Abort også brukes til helt livsviktige behandlinger. Det at vi her i mange delstater har Advokater involvert i avgjørelse om et inngrep skal utføres eller ikke hører ikke hjemme i 2024.

Jeg er tvilende til at hvite religiøse menn vet mer enn kirurger om inngrep.

Og som SudCaravelle sier "USA lander nok på beina og vi i Norge kan trøste oss med at vi stemmer på sak og ikke tryne."

Når Biden velger Kamala som neste kandidat, etter alt det negative hun har gjort de 4 siste årene da ber han om at dette skjer.

Jeg håper politikerne i Skandinavia tar seg sammen og sørger for at ikke flere mat fabrikker flytter ut av landet!

Jeg fullstendig uenig med deg 747-8.5 - først og fremst Biden valgte ikke Kamala, det er prosesser og regler internt i begge partiene når en President Kandidat trekker seg og disse ble fulgt.

Hva har Kamala gjort som du mener er så negativt ? For meg er problemet at USA ennå ikke er klar for en kvinne som president - dessverre.

Vi landet på ingen måte på beina etter forrige Trump President periode og det er mye som de ønsker å gjennomføre denne gangen:

Fjerne Affordable Care Act - meget reelt at dette skjer.

Fjerne Medicaid (Helse forsikring for de aller svakeste her i USA)

Forby Abort på Nasjonalt Nivå.

Selv tror jeg utviklingen med store forskjeller mellom delstatene komme til å bli mye større, allerede har de 3 Vest Kyst Statene startet et dypt samarbeide og hvorfor betyr det noe, vel de 3 delstatene genererer 65% av USAs inntekter og sender altfor mye til delstater som kun liker pengene våre (aldri protester om Woke Money 💴) ikke politikken vi fører for våre innbyggere, vi har et annet kvinnesyn her i vest.

Jeg er helt enig med deg her.
Dette valgresultatet har demokratene alt ansvar for at de tapte fordi de ble for fjern fra velgerne og virkeligheten og spilte for mye på følelser, hat og forfølgelse mot motstanderen og halve befolkningen (som gikk så langt å sammenligne dem med de værste som har levd på denne planeten. Ikke 1 gang men gjentatte ganger de siste 2-3 årene) istedenfor faktisk politikk og fremtidsplaner, da ber man bare om å tape.
Vi får nå håpe at den siden samt dem (inkl ei her i forumet) som føler det samme som demokratene mot Trump & Co tar seg en luftepause og begynner å spørre seg selv om det er noe med dem. Det er nettopp pga de sterke følelsene som har skygget over for demokratene hvem deres motkandidat Trump faktisk er og står for (ikke alt er bra imo, men det har vært mye løgner fra media og demokratene her), hva som faktisk skjer i USA (på gateplan og i hjemmene) og at de ikke greide å innse hva som ville skje i går i valget.

Så deler jeg ditt syn med at Skandinavia og Europa tar seg sammen og begynner også å prioritere seg selv. Om vi gjør det samme som Trump nå planlegger å bedre egne levevilkår, økonomi, industri og sikkerhet (militæret) vil hele vesten stå sterkere sammen mot det som definitivt vil bli den største trussel med årene. Nemmelig Syd-aksen/ Asia.
Jo flere sterke vi er, jo bedre rustet blir vi samlet, men det er kun mulig om vi slutter å lene oss på og kopiere USA i alt.

Det var nok politisk fra meg idag, så da kopler jeg meg også ut.

Last edited:
Dc-8-63: Takk gud for at valget gikk så godt uten større problemer eller tvil om resultatet, for hadde det ikke skjedd er det ikke usannsynlig for at den USA vi idag kjenner ville snart vært historie.
Vi får håpe med den klare seieren til republikanerne og at så mange fra alle folkegrupper nå samles bak Trump kan starte en prosess som ender med å forene fløyene og partiene i USA. USA er for viktig for resten av verden til at den kan gå under.

Selv tror jeg utviklingen med store forskjeller mellom delstatene komme til å bli mye større, allerede har de 3 Vest Kyst Statene startet et dypt samarbeide og hvorfor betyr det noe, vel de 3 delstatene genererer 65% av USAs inntekter og sender altfor mye til delstater som kun liker pengene våre (aldri protester om Woke Money 💴) ikke politikken vi fører for våre innbyggere, vi har et annet kvinnesyn her i vest.

Ikke at det vil skje, men #Calexit trender på twitter.

Fordelingen av økonomien? Der den halvpart som tjener minst kun betaler under 3% av føderal skatt. Dere generer 65% av hvilke inntekter?
De aller fleste hadde bedre økonomi under Trump, derfor vant han i går.
Ingen som seriøst vil fjerne medicaid, og ACA kan godt bli borte og erstattet med noe billigere og mindre byråkratisk.

Status
Not open for further replies.
Back