Det som ikke nevnes i noen stor grad er at vi har et valgresultat som begge sider har akseptert og godkjent, stemmene som ble avgitt ble respektert uten påstander om valg fusk, stemme tyveri med mere. Ingen rettssaker - demokratiet ble respektert - kanskje vi her i USA kan lære noe av dette
Mornings fra Asker. Her rekker jeg en espresso før avgang, da barna nok en gang har effektivt blitt gjetet til effektivitet. Synd for USA, men det kan kanskje bidra til at vi i Europa tar litt mer tak i oss selv på flere områder. L1 til jobb, amputert arbeidsdag før jeg må hente en elektrisk doning fra Bayern til låns. Ha en fin dag
Jeg er veldig redd for at «dere» i Europa ikke bare vil ta tak, men meget fort må. Skjebnen til Ukraina er hva jeg er ekstremt redd for, selv om Trump ikke kan forlate Nato, er jeg redd for at han gir Putin det han vil ha i Ukraina. Og Trump er sikkert åpen til mere på Putins «handleliste» (isfrie havner i Nord anyone ?? )
Det er interessant å se hvilke virkelighetsoppfatning man har ang USA og amerikansk politikk basert på hva man ser og hører i media.
Nå tror jeg det er veldig vanskelig for oss som bor utenfor USA og enda verre om man ikke har familie og nære venner i USA å forstå hvordan amerikanerne tenker politisk og hvordan de føler nåværende situasjon er og hvem som dem mener er best til å løse den.
Amerikanerne har nå sagt sitt i det som kan se ut til å være en klar overvekt for Trump og republikanerne i kongressen. Da må vi bare godta og akseptere at det er slik de har bestemt. Dette var jo demokrati som alle er så opptatt av i disse dager.
Nå har man tidligere historikk og resultater å se tilbake for ang Trump, og ser vi bort ifra alle støyen (ordbruken) så var USA ikke så gale som man vil ha det til forrige gang. USA hadde bedre økonomi, lavere arbeidsledighet og fattigdom, sikkere nærmiljøer og generell trygghet (unntatt de største byene) samt at verden var fredeligere enn under Obama og nå med Biden som president.
Nå tror jeg alt vil ordne seg til og at det ikke blir så ille som enkelte og media sier det vill, men det vil kreve at vi i Europa kanskje må begynne å ta mer ansvar for oss selv på mange områder (sikkerhet, handel og geopolitisk) og ikke lene oss så mye på USA. I lengden tror jeg dette vil være en bra ting for oss og vi vil begge (USA og Europa) ha nyttet og behov for hverandre også i fremtiden.
Som en som bor og har bodd her i USA i 27 år er jeg dypt uenig i din fremstilling av USA under Trump, her bruker du nettopp media slik sier en ikke skal gjøre !
Økonomien var ikke bedre under Trump, fordelingen av økonomien er hva som er det største problemet her, men den økonomiske veksten, arbeidsledigheten, inflasjonen som man absolutt har fått kontroll over og rente nedgangen )neste kommer neste uke) hvor mye har dine renter i Norge godt ned det siste året ?
Polaris har et meget godt poeng om ikke bare kvinners rett til å bestemme over sin egen kropp, men også adgang til helt livsnødvendig inngrep. Ikke bare Abort, men fordi medisinene som brukes til Abort også brukes til helt livsviktige behandlinger. Det at vi her i mange delstater har Advokater involvert i avgjørelse om et inngrep skal utføres eller ikke hører ikke hjemme i 2024.
Jeg er tvilende til at hvite religiøse menn vet mer enn kirurger om inngrep.
Jeg er helt enig med Martin, fluxie, magtje og SudCaravelle.
Og som Martin sier så bra "...men velger å fokusere på mine egne problemer."
Og som SudCaravelle sier "USA lander nok på beina og vi i Norge kan trøste oss med at vi stemmer på sak og ikke tryne."
Når Biden velger Kamala som neste kandidat, etter alt det negative hun har gjort de 4 siste årene da ber han om at dette skjer.
Jeg håper politikerne i Skandinavia tar seg sammen og sørger for at ikke flere mat fabrikker flytter ut av landet!
Jeg fullstendig uenig med deg 747-8.5 - først og fremst Biden valgte ikke Kamala, det er prosesser og regler internt i begge partiene når en President Kandidat trekker seg og disse ble fulgt.
Hva har Kamala gjort som du mener er så negativt ? For meg er problemet at USA ennå ikke er klar for en kvinne som president - dessverre.
Vi landet på ingen måte på beina etter forrige Trump President periode og det er mye som de ønsker å gjennomføre denne gangen:
Fjerne Affordable Care Act - meget reelt at dette skjer.
Fjerne Medicaid (Helse forsikring for de aller svakeste her i USA)
Forby Abort på Nasjonalt Nivå.
Selv tror jeg utviklingen med store forskjeller mellom delstatene komme til å bli mye større, allerede har de 3 Vest Kyst Statene startet et dypt samarbeide og hvorfor betyr det noe, vel de 3 delstatene genererer 65% av USAs inntekter og sender altfor mye til delstater som kun liker pengene våre (aldri protester om Woke Money

) ikke politikken vi fører for våre innbyggere, vi har et annet kvinnesyn her i vest.