Omregistrering av SAS fly til norsk register?

Re: Ny SAS reg

Jag har hävdat många gånger att detta är en viktig orsak till omregistreringarna. Om traditionsprincipen ej uppfylls är ett lösöre (tex ett flygplan) som sålts och leasats tillbaka enligt svensk lag inte skyddat mot borgenärerna vid en konkurs.

Tror du er inne på noe her - svensk rett bruker tradisjonsprinsippet mens norsk rett bruker avtaleprinsippet. Flyene som bytter reg nå er jo leaset så det stemmer bra.

Jeg vet ihvertfall om at jeg hadde drevet med flyleasing så hadde jeg insistert på å få flyet over på norsk reg. Mon tro om ikke leasingselskapene har kommet til samme konklusjon ;)

Er vel ikke sikkert dette er så feil....ei heller at eierene bak Rurik Ltd kanskje er bedre informert enn andre hva som var i ferd med å skje....
 
Noen som vet hvem som står bak Rurik Ltd på Irland? Navnet hinter vel om at det kan være svenske eller russiske interesser...
 
Noen som vet hvem som står bak Rurik Ltd på Irland? Navnet hinter vel om at det kan være svenske eller russiske interesser...

Da har jeg betalt £7,38 for å få tilgang til papirene i det irske selskapsregisteret.

Law Debenture Trustees Limited, registrert i England, eier alle tre aksjene i Rurik Ltd. Og siden det er en trust så stopper det der siden eierene ikke ønsker å bli kjent. (Aksjekapitalen er på hele €3....omtrent en øl i Irland). Styret utgjøres av to (advokater?) i AIB International Financial Services* i Dublin i følge årsrapporten fra 2010

Men kanskje er det en link til Rurik Trust Company ltd....og da havner man i en postboks på Cayman Island?

Ble nylig kjøpt opp av Capita
http://www.capitaifs.com/About/Default.aspx

Så hvem som eier Rurik er vel like lett å finne ut som det er å finne alle John Fredriksens selskaper, da man har benyttet seg av endel av triksene i Ludo her ;)
 
Last edited:
Re: Ny SAS reg

Er vel ikke sikkert dette er så feil....ei heller at eierene bak Rurik Ltd kanskje er bedre informert enn andre hva som var i ferd med å skje....

Säkert inte. Och det som tidigare var en försiktighetsåtgärd verkar nu vara mer en fråga om damage control.
 
Kan det ha noe med at avgiftene for å ha fly registrert i Norge er mye lavere en i Sverige og Danmark, mener å ha hørt det....... Noen som kan bekrefte?

Ops! Dette svaret var postet tidligere i tråden

"I Sverige betaler vi 10% av flyets verdi i formueskatt, Danmark 1%, og i Norge 1 promille."
 
Last edited:
Og her er forlaringen:

I motsetning til Danmark og Sverige har Norge ratifisert den såkalte Cape Town-konvensjonen, som betyr at eiere av fly og andre «mobile aktiva» har en særlig beskyttelse mot krav fra kreditorer ved en konkurs.

...og bak Rurik Ltd står tydeligvis Credit Agricole:
To fly av typen Airbus A330, som koster mer enn en milliard per fly, fikk endret sin tilhørighet fra henholdsvis Danmark og Sverige til Norge. Dette skjedde de siste månedene etter krav fra flyenes eier, den franske storbanken Crédit Agricole, ifølge Politiken.

Kilde: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2513185.ece
 
Kan det ha noe med at avgiftene for å ha fly registrert i Norge er mye lavere en i Sverige og Danmark, mener å ha hørt det....... Noen som kan bekrefte?

Ops! Dette svaret var postet tidligere i tråden

"I Sverige betaler vi 10% av flyets verdi i formueskatt, Danmark 1%, og i Norge 1 promille."







Og her er forlaringen:



...og bak Rurik Ltd står tydeligvis Credit Agricole:


Kilde: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2513185.ece

Om de leaser flyene, så kan det ikke bokføres som formue/verdi hos SK, så da må det være noe med en evt konkurs i selskapet de omregistrerer fly. Men SK er vel svensk selskap, og dertil vil vel de lover gjelde, om ikke SK har videre Leasing i datter/søster selskaper?
 
Når ble en A330 priset til en milliard kroner???

En standard pris på en A380 er visst rundt 1-2 milliarder...
 
Ble maskinene kjøpt med 40% rabatt?

Det er ukjent, men fly (avhengig av kundeforhold, forhandlinger og ordrestørrelse) handles normalt med inntill 50% i rabatt i forhold til listepris, og kan muligens være større i ekstreme tilfelles. 40% var bare et typisk eksempel.

F.eks antas det at Soutwest fikk rundt 50% rabatt på sin siste store 737 ordre
 
Kan det ha noe med at avgiftene for å ha fly registrert i Norge er mye lavere en i Sverige og Danmark, mener å ha hørt det....... Noen som kan bekrefte?

Ops! Dette svaret var postet tidligere i tråden

"I Sverige betaler vi 10% av flyets verdi i formueskatt, Danmark 1%, og i Norge 1 promille."

Da har SAS hivi penger i dass i mange år, ved å ikke registrere alle flyene sine i Norge.:headbang
 
amatør;801402 said:
Da har SAS hivi penger i dass i mange år, ved å ikke registrere alle flyene sine i Norge.:headbang

Nok en gang, tallene stemmer ikke. Og de må ses på som relative og ikke absolutte :)

Men det stemmer at norske skatteregler er mer gunstig for sale-leaseback transaksjoner
 
Last edited:
Da ser det ut som om SE-REE har blitt LN-RKO og alle A330 er på norsk register.

Antar også denne har fått et nytt strøk maling?
 
Back
Top