Hvorfor flest SAS-fly på norsk register (splittet fra LN-RGA)

Re: Hvorfor flest SAS-fly på norsk register (splittet fra LN-RGA)

Att så få plan är registrerade i Sverige kan möjligtvis också ha att göra med hur svenska lag tolkar sale and leaseback. Enligt svensk köplag ska en vara traderas för att ägandet ska gå över från säljaren till köparen. Dvs, när SAS säljer ett flygplan till ett leasingbolag räcker det inte med enbart ett köpavtal utan leasingföretaget måste ta över flygplanet mer än bara på pappret för att få besittning över det. Detta är rätt avgörande vid eventuellt en konkurs. Utan skydd mot SAS borgenärer riskerar leasade flygplan inkluderas i konkursboet.

Det har ikke noe med regnskap å gjøre .. hvis jeg husker rett, forlanger leasingselskapene norsk register da både kostnader og regler er mer fordelaktige for dem. Ble forklart en gang, men finner ikke igjen tråden.

Kigger man lidt på deres aktive flåde, med Airfleets.net og SAS-regnskab som kilder, så ser man:

CRJ900: 12 fly er ejet, at dem 11 på dansk og 1 på norsk
A330/A340: 5 ud af 11 fly ejet, 6 på dansk, 3 på norsk og 2 på svensk
A319/A321: 4 ud af 14 fly ejet og to udlejet. Af de 12 andre er 10 på dansk og 2 på norsk
B737NG: 68 fly, dog 67 ved nytår, og 23 af dem ejet. Af dem er 1 på dansk, 4 på svensk og resten norsk.
B737CL: Alle på norsk, ingen er ejet af SAS
MD: Godt blandet, og ikke lige god nok kilde i forhold til antal ejet/lejet og antal i drift osv.

Så set fra mig virker det som om, at fly med base i København overvejende er på dansk register, mens dem i Oslo og Stockholm overvejende er på norsk, med spredte undtagelser, uden nogen helt entydig relation til leasing.

Last edited:
Det har ikke noe med regnskap å gjøre .. hvis jeg husker rett, forlanger leasingselskapene norsk register da både kostnader og regler er mer fordelaktige for dem. Ble forklart en gang, men finner ikke igjen tråden.

Mener helt klart jeg fik forklaret en gang, at det bla også havde noget med sale-lease-back at gøre. Man slap vist billigere i skat i Norge.

Hadde det ikke vært like greit å ha alle flyene på norsk reg da? Da kunne man holdt seg til et tilsyn mtp registrering. Ihvertfall alle 737NG, hvorfor 5 av 68 fly på dansk/svensk reg?

Var faktisk nytt for meg at SAS har en 737 på dansk reg. Ser at OY-KKS har vært innom både svensk og norsk register før den endte på dansk. Hva er greia der?

I vores (SAS) flyflåde er der under 15 fly på svensk register...tror endda det er meget mindre, men jeg er ikke på job så jeg kan ikke lige checke det, men omkring 75 % af flyene er registreret i Norge
Hilsen Ole

I vores (SAS) flyflåde er der under 15 fly på svensk register...tror endda det er meget mindre

Stämmer nog bra, Ole. Tror det är 12 om man inte räknar med de -82 som är kvar i registret.

Back