jikswoboB
Qwerty
Re: Hvorfor flest SAS-fly på norsk register (splittet fra LN-RGA)
Att så få plan är registrerade i Sverige kan möjligtvis också ha att göra med hur svenska lag tolkar sale and leaseback. Enligt svensk köplag ska en vara traderas för att ägandet ska gå över från säljaren till köparen. Dvs, när SAS säljer ett flygplan till ett leasingbolag räcker det inte med enbart ett köpavtal utan leasingföretaget måste ta över flygplanet mer än bara på pappret för att få besittning över det. Detta är rätt avgörande vid eventuellt en konkurs. Utan skydd mot SAS borgenärer riskerar leasade flygplan inkluderas i konkursboet.
Att så få plan är registrerade i Sverige kan möjligtvis också ha att göra med hur svenska lag tolkar sale and leaseback. Enligt svensk köplag ska en vara traderas för att ägandet ska gå över från säljaren till köparen. Dvs, när SAS säljer ett flygplan till ett leasingbolag räcker det inte med enbart ett köpavtal utan leasingföretaget måste ta över flygplanet mer än bara på pappret för att få besittning över det. Detta är rätt avgörande vid eventuellt en konkurs. Utan skydd mot SAS borgenärer riskerar leasade flygplan inkluderas i konkursboet.