Omregistrering av SAS fly til norsk register?

Re: Ny SAS reg

Kräver inte ägarna (staten) i de olika länderna att en viss del av flottan skall vara registrerad i varje land? Tidigare har Svenska staten nyttjat SAS svensk-reggade flyg vid olika "krisscenarier"?
 
Re: Ny SAS reg

Kräver inte ägarna (staten) i de olika länderna att en viss del av flottan skall vara registrerad i varje land? Tidigare har Svenska staten nyttjat SAS svensk-reggade flyg vid olika "krisscenarier"?

Men kan dom inte göra det även om flyget är registerat i t.ex Norge? Det är väl bara en formalitet?
 
Re: Ny SAS reg

Företag betalar väl inte förmögenhetsskatt. I alla fall gör de inte det i Sverige (inte privatpersoner heller för den delen).
 
Re: Ny SAS reg

Och vad med sale-and-leaseback?

Jag har hävdat många gånger att detta är en viktig orsak till omregistreringarna. Om traditionsprincipen ej uppfylls är ett lösöre (tex ett flygplan) som sålts och leasats tillbaka enligt svensk lag inte skyddat mot borgenärerna vid en konkurs.
 
Re: Ny SAS reg

Mere om emnet:
Omregistreringen er bemærkelsesværdig, idet det er forbundet med omkostninger at foretage denne. Heruodver har de omtalte fly i omkring 10 år været registreret i de respektive landes fartøjsregister.

Eneste fællesnævner for de tre langdistancefly er, at leasinggiver er Rurik Limited i Irland. Derfor kan omregistreringen til Norsk Luftfartøysregister (NLR) være begrundet i mere attraktive finansieringsvilkår, da NLR yder en særlig juridisk beskyttelse i forbindelse med ejerforhold og hæftelser.

Hos SAS ønsker man ikke at kommentere baggrunden for omregistreringen.

"Vi omregistrerer løbende nogle af vore fly. I øjeblikket er vi i gang med at omregistrere tre A330-fly. Vi ønsker ikke at uddybe yderligere," siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=68764
 
Re: Ny SAS reg

Ikke helt nytt. Man har flyttet rundt narrow bodys i mange år mellom Norge, Sverige og Danmark for å få lavere avgifter. Exakt hvorfor man velger å gjøre det med A330 nå skal vel være usagt. Får man spekulere skulle jeg tippe det har med kroner og øre..
 
Re: Ny SAS reg

Skuffende at DN siterer check-in sin sveitsiske "antakelse" istedet for å intervjue noen i Norge som kan avklare nøyaktig hvorfor dette gjøres. Såpass må man kunne forvente når de velger å kjøre saken. :old
 
Re: Ny SAS reg

Jag har hävdat många gånger att detta är en viktig orsak till omregistreringarna. Om traditionsprincipen ej uppfylls är ett lösöre (tex ett flygplan) som sålts och leasats tillbaka enligt svensk lag inte skyddat mot borgenärerna vid en konkurs.

Tror du er inne på noe her - svensk rett bruker tradisjonsprinsippet mens norsk rett bruker avtaleprinsippet. Flyene som bytter reg nå er jo leaset så det stemmer bra.

Jeg vet ihvertfall om at jeg hadde drevet med flyleasing så hadde jeg insistert på å få flyet over på norsk reg. Mon tro om ikke leasingselskapene har kommet til samme konklusjon ;)
 
Re: Ny SAS reg

Ja, enligt Luftfartsinspektionen/Luftfartsverket som nu ingår i Transportstyrelsen i Sverige är det avgörande skillnader i konkurslagstiftningen i Norge och Sverige som gör att ägarna av luftfartyg har ett större skydd (i praktiken lättare att få tillbaka) luftfartyg i händelse av SAS konkurs.
 
Re: Ny SAS reg

Ja, enligt Luftfartsinspektionen/Luftfartsverket som nu ingår i Transportstyrelsen i Sverige är det avgörande skillnader i konkurslagstiftningen i Norge och Sverige som gör att ägarna av luftfartyg har ett större skydd (i praktiken lättare att få tillbaka) luftfartyg i händelse av SAS konkurs.

Så kan man lure på om timingen er tilfeldig eller om Rurik Limited, eller hvem det er som egentlig eier og styrer dem, har bange anelser og vil sikre seg så godt de kan...
 
Re: Ny SAS reg

Flyselskapet er et skandinavisk konsern, og registreringen av de enkelte fly kan påvirke hvordan flyene kan bemannes.

Stemmer dette? Ble ikke AOC slått sammen igjen nettopp for å slippe den problemstillingen?
 
Re: Ny SAS reg

Flyselskapet er et skandinavisk konsern, og registreringen av de enkelte fly kan påvirke hvordan flyene kan bemannes.

Stemmer dette? Ble ikke AOC slått sammen igjen nettopp for å slippe den problemstillingen?

Nei, det har absolutt ingenting å si. Massevis norskregistrerte fly, både short- og longhaul, uten en eneste norsk ansatt i flyet - og dansk/svenskregistrerte med kun nordmenn...
 
Re: Ny SAS reg

Flyselskapet er et skandinavisk konsern, og registreringen av de enkelte fly kan påvirke hvordan flyene kan bemannes.



Nei, det har absolutt ingenting å si. Massevis norskregistrerte fly, både short- og longhaul, uten en eneste norsk ansatt i flyet - og dansk/svenskregistrerte med kun nordmenn...

Dog ingen dansk-registrerte fly i Norge, og kun 1 i Sverige. Kan det være spesielle krav om besetning på dansk-registrerte fly?
 
Re: Ny SAS reg

Sitter og ser på gårdagens oppdatering av Norsk Luftfartøyregister.

A330 x OY-KBN ble registrert 16.10.2012 som LN-RKM. Eier: SAS Norge AS.

29.10.2012 ble ny eier SAS Struktur Sonja KB i Stockholm.

Her foregår det åpenbart flytting av penger.
Vi har jo tidligere i Norge hatt en periode med KB'er basert på "skatterabatter".
Finnes det i Sverige noe offentlig register som viser hvem som står bak disse KB-er ?
 
Back
Top