Jag har hävdat många gånger att detta är en viktig orsak till omregistreringarna. Om traditionsprincipen ej uppfylls är ett lösöre (tex ett flygplan) som sålts och leasats tillbaka enligt svensk lag inte skyddat mot borgenärerna vid en konkurs.
Tror du er inne på noe her - svensk rett bruker tradisjonsprinsippet mens norsk rett bruker avtaleprinsippet. Flyene som bytter reg nå er jo leaset så det stemmer bra.
Jeg vet ihvertfall om at jeg hadde drevet med flyleasing så hadde jeg insistert på å få flyet over på norsk reg. Mon tro om ikke leasingselskapene har kommet til samme konklusjon![]()
Noen som vet hvem som står bak Rurik Ltd på Irland? Navnet hinter vel om at det kan være svenske eller russiske interesser...
Er vel ikke sikkert dette er så feil....ei heller at eierene bak Rurik Ltd kanskje er bedre informert enn andre hva som var i ferd med å skje....
I motsetning til Danmark og Sverige har Norge ratifisert den såkalte Cape Town-konvensjonen, som betyr at eiere av fly og andre «mobile aktiva» har en særlig beskyttelse mot krav fra kreditorer ved en konkurs.
To fly av typen Airbus A330, som koster mer enn en milliard per fly, fikk endret sin tilhørighet fra henholdsvis Danmark og Sverige til Norge. Dette skjedde de siste månedene etter krav fra flyenes eier, den franske storbanken Crédit Agricole, ifølge Politiken.
Muligvis et krav fra kreditorer? De har juridisk bedre sikkerhed ved LN-regs end OY- og SE-.
Kan det ha noe med at avgiftene for å ha fly registrert i Norge er mye lavere en i Sverige og Danmark, mener å ha hørt det....... Noen som kan bekrefte?
Ops! Dette svaret var postet tidligere i tråden
"I Sverige betaler vi 10% av flyets verdi i formueskatt, Danmark 1%, og i Norge 1 promille."
Og her er forlaringen:
...og bak Rurik Ltd står tydeligvis Credit Agricole:
Kilde: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2513185.ece
SAS' omregistrerede A330’ere:
Erik Viking: Reg. LN-RKN (tidl. svensk registreret under SE-REE).
Når ble en A330 priset til en milliard kroner???
Det är SE-REF som nu är LN-RKN
Airbus sine listepriser for en A330-300 er MUSD 231. Så er nok den de har brukt.
Med 40% i rabatt så nærmer man seg for det 800 millioner kroner
Ble maskinene kjøpt med 40% rabatt?
Kan det ha noe med at avgiftene for å ha fly registrert i Norge er mye lavere en i Sverige og Danmark, mener å ha hørt det....... Noen som kan bekrefte?
Ops! Dette svaret var postet tidligere i tråden
"I Sverige betaler vi 10% av flyets verdi i formueskatt, Danmark 1%, og i Norge 1 promille."
amatør;801402 said:Da har SAS hivi penger i dass i mange år, ved å ikke registrere alle flyene sine i Norge.:headbang
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.