Omni International med midlertidig base paa OSL

Var i kontakt med en bekjent i Omni i går, og det høres ut som de har tenkt å bli en stund ..

Med OMNI (soldater), Thai, PIA, US, CO++ på non-schengen, kommer det til å bli trangt inne i terminalen til tider.

Sånn offisielt tilbyr jo ikke OSL/Norge TWOV-fasiliteter - amerikanske soldater burde jo ikke være noe problem, men hvordan gjør man det praktisk - kjører man dem gjennom passkontroll - transfer security(som vel må bemannes opp i så tilfelle!) og gjennom utgående passkontroll? I utgangspunktet er vel ikke amerikanske ankommende "rene" etter EU-regler om må sikkerhetskontrolleres om de skal ut i transferhallen på non-schengen? Eller er det spesielle regler for militære som bruker sivil flyplass??

Fly fra rene flyplasser på gate og inn i non-schengen, mens de andre på fjernpark/bli sittende i flyet

Har aldri sett non-schengen så full som i dag, men kiosken satte nok omsettningsrekord

Nå taxer nok en B767 inn til pir øst. Får håpe noen er tidlig oppe og får med seg avgangen på denne maskinen.

Det var faktisk veldig naere paa at dere fikk World ogsaa, men de ombestemte seg i siste liten.

Hvordan er det for en slik operasjon å flytte fuelstop/transfer/crewbytte fra Shannon til Gardermoen. Om man ser på "storsirkelen" ser det faktisk ikke ut til at selve flystrekningen blir så mye lengre.
Legger de også en stor mengde crew på OSL nå, slik at de har laget seg en "base" her?
MOW, vet du hvor lenge de planleger å bruke OSL ?

Om det er store mengder vet jeg ikke, men det er på plass både teknikere og andre fra Omni på OSL

Er det ikke egentlig like greit å bruke OSL i et par månder når man først er der? hehe

MOW, vet du hvor lenge de planleger å bruke OSL ?

Nei, det vet de ikke selv en gang.

Crewet de bytter, roterer normalt bare videre på neste flight. Det er ingen som 'baseres'. Men det er nok et hotell i omegnen som gjør svært god busieness her . ;)

Last edited:
Fly fra rene flyplasser på gate og inn i non-schengen, mens de andre på fjernpark/bli sittende i flyet

Har aldri sett non-schengen så full som i dag, men kiosken satte nok omsettningsrekord

Så de slipper security og hele faderullan som man normalt må gjennom når man kommer fra "ikke-EU-flyplass"?

Stemmer. De har bare lov å bevege seg inne på non-schengen, så blir jo ikke store plassen å bevege seg på.

Det har jo ikke noe med saken å gjøre! Dersom du slipper urene passasjerer inn i non-schengen "selvom det ikke er så stort" blir jo nødvendigvis non-schengen uren sone! Amerikanske flyplasser er urene etter EU-regler, meg bekjent, og de som kommer derfra må gjennom ny security i EU. Vet det er noen flyplasser utenfor Europa som er godkjent som rene av EU - om KWI som ser ut til å være en gjennomgående destinasjon er en av dem vet ikke jeg. Om det finnes egne regler for militære tropper vet jeg dog ikke.

Dette setter i grunnen fingeren på de manglende TWOV og generelt international(non-Schengen) transfermulighetene ved OSL - som jo har en beliggenhet som burde gjøre nettopp slikt interessant for et selskap som trenger en hub mellom Asia og USA - f.eks. Men det ser vel i grunnen ikke ut som om T2-prosjektet har med noen nye non-schengen-transfer options heller, og det gjør at slike mellomlandingsprosjekter blir for spesielt interesserte i kortere perioder...

Er i allefall kun passasjerer fra rene flyplasser som får komme inn i terminalen. Så non-schengen blir ikke uren sone

KWI er så vidt meg bekjent ikke en ren flyplass

Dette setter i grunnen fingeren på de manglende TWOV og generelt international(non-Schengen) transfermulighetene ved OSL - som jo har en beliggenhet som burde gjøre nettopp slikt interessant for et selskap som trenger en hub mellom Asia og USA - f.eks

Det som OMNI driver med her, trenger jo ikke noe transfer-muligheter. Ei varmestue med toalett og kiosk, ville jo holde lenge.

Det som OMNI driver med her, trenger jo ikke noe transfer-muligheter. Ei varmestue med toalett og kiosk, ville jo holde lenge.
Jeg var vel litt stormannsgal og ønsket meg det hele utvidet til hub - men per i dag er det vel ikke transfer, men en ren fuel stop som foregår, om jeg forstår det rett.

Haha - nei, de blir godt forpleid. På en tur USA-OSL-Kuwait vil det (avhengig av tid på døgnet) bli servert et hovedmåltid samt et lettere måltid før landing OSL. Deretter ett eller to måltider til - avhengig av når på døgnet det er. 'Moviesnacks' og fingersandwicher er alltid tilgjengelige skulle noen likevel bli sultne. AMC (Air Mobility Command) har veldig strenge krav og de blir nøye overvåket. Men de betaler da også for det.

Alkohol serveres ikke på utreise, men det hender at befalet tillater en eller to enheter på hjemreise.

Back