Om sas.no og alle de rare feilene (--> 07/2025)

  • Thread starter Thread starter LCH
  • Start date Start date
Status
Not open for further replies.
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Vet ikke om dette skyldes hjemmesia eller noe annet, men da jeg skulle gå igjennom sikkerhetskontrollen i går på OSL så fikk jeg feilmelding om at jeg ikke kunne bruke fasttrack i slusa. Nei vel - dette skal jeg klage til SAS om. Gikk bort til innsjekk og viste seg at Eurobonusnummeret mitt ikke var registrert på den bonusbilletten jeg hadde bestilt på SAS sine hjemmesider, til meg selv og for mine egne poeng. Alt var som det skulle i appen og det sto at fast track var tilgjengelig der. Første gangen jeg har opplevd det...

Etter et par tastetrykk hos innsjekk ble det ordnet, men synes likevel det var rart.

Kronisk SAS-problem. På EB-billetter bestilt med egne poeng og hvor EB-medlemmet reiser, så klarer ikke systemet å plukke opp hva som er EB-nummeret ditt.
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Synes det er spenstig av SAS å bruke begrepet "minimum viable product" på utviklingsbloggen. Det er en utviklingsstrategi som kan fungere veldig bra i noen sammenhenger--og ekstremt dårlig i andre. Flyselskap med tung legacy-infrastruktur faller gjerne innenfor sistnevnte.

Er heller ikke mye "minimum viable" når til og med billettbestilling er ustabil.

Man kan spekulere: Enten har programvareutviklerne snakket prosjektledelsen trill rundt eller så har det vært et sterkt "nu kör vi"-press ovenfra. Bland i litt manglende bestillerkompetanse og man har oppskriften på en produktlansering som lukter grevling.
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Synes det er spenstig av SAS å bruke begrepet "minimum viable product" på utviklingsbloggen. Det er en utviklingsstrategi som kan fungere veldig bra i noen sammenhenger--og ekstremt dårlig i andre. Flyselskap med tung legacy-infrastruktur faller gjerne innenfor sistnevnte.

Er heller ikke mye "minimum viable" når til og med billettbestilling er ustabil.

Man kan spekulere: Enten har programvareutviklerne snakket prosjektledelsen trill rundt eller så har det vært et sterkt "nu kör vi"-press ovenfra. Bland i litt manglende bestillerkompetanse og man har oppskriften på en produktlansering som lukter grevling.
Ein ting er jo om det funka eller ikkje, noko anna er korleis det er tenkt det - skal- fungere. For designet og flyten i bruk av sida er ikkje godt. Tanken var sikker å forenkle. Men det er mykje meir forvirrande enn nokon gang. Første gang eg prøve sida fann eg ikkje neste-knappen etter å ha vald datoar for reisa. Fordi knappen ikkje finst! Det kjem opp ein ørliten markør der markør for kalender er. Så det der eit felt som dekkjer over scrollefeltet. Innsjekkingsflyt er også horribel med så mange teikn og tekst over alt. (no har eg prøvd å trekke i frå for at eg er konservativ på slike grensesnitt. Kansje det er som då eg prøvde meg på slikt i si tid. Alt eg laga virka jo for meg. Hadde vi laga det og visste godt korleis ein måtte trykke.)

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Ein ting er jo om det funka eller ikkje, noko anna er korleis det er tenkt det - skal- fungere. For designet og flyten i bruk av sida er ikkje godt. Tanken var sikker å forenkle. Men det er mykje meir forvirrande enn nokon gang. Første gang eg prøve sida fann eg ikkje neste-knappen etter å ha vald datoar for reisa. Fordi knappen ikkje finst! Det kjem opp ein ørliten markør der markør for kalender er. Så det der eit felt som dekkjer over scrollefeltet. Innsjekkingsflyt er også horribel med så mange teikn og tekst over alt. (no har eg prøvd å trekke i frå for at eg er konservativ på slike grensesnitt. Kansje det er som då eg prøvde meg på slikt i si tid. Alt eg laga virka jo for meg. Hadde vi laga det og visste godt korleis ein måtte trykke.)

Tror mye av bestillings- og innsjekkingsflyten kan forbedres med relativt små justeringer. Og synes det tross alt har blitt bedre etterhvert; er absolutt anslag til noe som kan bli bra på sikt. Men det er risikabelt å bruke hele kundemassen til beta-test med udefinert sluttdato.

For all del, full sympati til de som sitter og svetter bak tastaturene for å ro dette i land. De har nok hatt bedre dager på jobben.
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Tror mye av bestillings- og innsjekkingsflyten kan forbedres med relativt små justeringer. Og synes det tross alt har blitt bedre etterhvert; er absolutt anslag til noe som kan bli bra på sikt. Men det er risikabelt å bruke hele kundemassen til beta-test med udefinert sluttdato.

For all del, full sympati til de som sitter og svetter bak tastaturene for å ro dette i land. De har nok hatt bedre dager på jobben.
Einig i begge påstandene dine. Potensialet til at det blir bra er det. Og eg ville aldri i verden jobba på dette opplegget.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

(...) så har det vært et sterkt "nu kör vi"-press ovenfra. Bland i litt manglende bestillerkompetanse og man har oppskriften på en produktlansering som lukter grevling.


Tror dette er sannsynlig, slik at Eivind (COO) kan få et tick i boken at det ble levert on-time. Selskapspolitikk er fasinerende greier [emoji849][emoji857]
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Forsøkte å endre en bonusbooking men da blir jeg bare sendt rett inn til det her
Skjermbilde 2017-06-11 kl. 11.00.13.jpg

Litt sånn sutrete, men de som bestemte seg for å slippe denne versjonen ut på njetet burde tatt sin hatt og gå og samtidig satt seg på skolebenken igjen :headbang
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Hmm, reiser med SAS i morgen og plutselig mottar jeg fem sms meldinger i løpet av fem minutter at jeg kan sjekke inn. Alle er identiske... Hadde SAS IT en liten hikke...? ;)
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Hmm, reiser med SAS i morgen og plutselig mottar jeg fem sms meldinger i løpet av fem minutter at jeg kan sjekke inn. Alle er identiske... Hadde SAS IT en liten hikke...? ;)

Jeg opplevde det samme 30. juni. Fikk dog bare fire SMS om departure og gate (SK377, TRD-OSL). Fikk forøvrig bare en SMS på neste etappe samme kveld (SK291 OSL-BGO).
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Det er ikke for å være vrang, jeg har virkelig prøvd å bruke de nye sidene til sas. Men jeg får det altså ikke til!!!?? Er det jeg som er dum? Igår kostet samme flighten Lhr-Osl 922 kr på sas.no og 2004 kr på classic. Da jeg skulle booke finner ikke sas.no Oslo som destinasjon og når jeg får opp alle destinasjoner oppfordres jeg til å bruke telefon for å booke reiser med start i UK fordi Air Passenger Duty (APD) tax exemption for passengers aged 12 to 15, departing UK in Go Light or Go. Please call SAS for booking.

Hvordan kan sas sette i gang en ny nettside som er så ubegripelig dårlig!!??
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Hvordan kan sas sette i gang en ny nettside som er så ubegripelig dårlig!!??

Det er noe riv ruskende galt når jeg dypt savner de gamle, ikke spesielt imponerende nettsidene, og bruker `classic´til alt den fremdeles kan brukes til. Triste greier. :o
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Prøver å booke en bonustur mellom EWR og OSL.

Det er en sinnsyk rund-dans. Det virker ikke.


Lurer på hvem som programmerer disse sidene...
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Jeg dreit i el ga opp å bestille en rundtur til PEK med SK i biz her om dagen. Ble dirigert rundt til feilkoder hele tiden. Makan til møkksider. Dette er 2017 og ingen unnskyldning med ny leverandør el hva de nå kaller denne forbedringen(ironi). SK er ikke så viktig for meg men har gjerne støttet opp om de el DY/DU hvis mulig. SK må forbedre seg kraftig hvis de igjen skal få mine penger. Det er ikke slik at de er de eneste som flyr dit jeg skal. Skjerpings. "Rant ended"!!
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Som nevnt noen ganger rundt omkring, TCS tok over all IT i SAS for en stund siden.



Oftest en forskjell på hvem som utvikler og hvem som drifter. Jeg kan ikke se at det er TCS som utvikler noen plass (kanskje blind?)?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Re: Om sas.no og alle de rare feilene

Nå klikker det snart. Umulig å bestille en rundreise mellom Bergen og Oslo, får bare opp en rød feilmeldingsboks på toppen av siden - uten noen feilmelding.

Måtte hipsterne som har kokt opp denne dritten brenne.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top