Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Ok, rett på sak, har ikke tid til å lese gjennom hele denne tråden.

Jeg presterte nettopp å bestille en langtur med flere legs for fem personer, totalsum på 30 000. Én av de reisende heter Anette, men jeg klarte å skrive Anettte med tre t-er (pga. en PC som hengte seg litt opp). Det er Portugal, altså innenfor Schengen, men jeg frykter nå at dette går i vasken. Vil Expedia endre? Neppe. Laveste pris = verste restriksjoner. Ta sjansen på at det går bra?

Med bare en ekstra t i fornavn kunne jeg omså sjekket deg inn til England. Så schengen er null problem. God tur!

Jeg har en bestilling der jeg har klart å skrive fornavn og etternavn i motsatt rekkefølge (bookingside på tysk..) Det er en KLM-reise internt i Schengen bestilt via reisebyrå. Jeg regner med at jeg kan reise selv med den feilen, men jeg får ikke lagt til KL-bonuskort når navn på billett og profil ikke matcher. Er det noe som kan ordnes ved innsjekk, eller må jeg eventuelt reise uten å opptjene poeng?

Hei godtfolk.

Har bestilt en flyreiser til sommerens ferie hos ett reisebyrå. Navnet mitt er helt fint, men så har vi navnet til mannen min.

Når det ble booket, skrev vi inn riktig navn. <Fornavn Mellomnavn Etternavn-Etternavn>. Når bekreftelsen kommer i mailen, så står det bare <Fornavn Etternavn-Etternavn>. Når vi logger inn på Manage my booking på QR og tar kontakt med SAS, så får vi beskjed om at det er <Fornavn Etternavn-Etternavn>.

Ved kontakt med reisebyrået sier de at de har sendt over riktig navn, og de har bekreftet dette ovenfor meg pr epost. De henviser til at det er flere lag i bookingen, og at hele navnet er sendt over i noe som heter SSR DOCS melding i bookingen til QR og SK. På billetten derimot vil det derimot forkortes.

Høres dette logisk ut?

Jeg syntes bare det er rart at vi ikke kan se noe sted at det faktisk stemmer, og ved kontakt med SAS sier de at de ikke har mellomnavnet. Ligger dette SSR Docs litt dypere i bookingen som vanlige kundesentermedarbeidere ikke har tilgang til?

Ikke tenk på det.

Reservasjonsystemene har begrenset plass til navn. SR DOCS er for API registrering av pass og inneholder også fullt navn som i passet. De som har bestilt reisen og flyselskapet har tilgang til dette, men for andre vet jeg ikke.

Hei!

En venninne og jeg reiser til USA i august, og det var hun som bestilte billettene gjennom gotogate.no. Jeg skulle bare sjekke bestillingsinformasjonen her om dagen og da la jeg merke til at hun har skrevet feil etternavn på meg. Jeg har dobbelt fornavn + mellomnavn + etternavn - hun må ha sett helt feil på passet mitt, fordi hun har skrevet mellomnavnet mitt som etternavn, og dermed står jeg da uten mitt faktiske etternavn på billetten.

Siden vi skal til USA antar jeg bare at dette betyr at jeg ikke får flydd noe sted?

Vi har kontaktet gotogate ang. mulig endring av navnet, men det virker å være svært vanskelig å få til siden vi flyr med forskjellige flyselskap.

Har dere noen tips eller er det bare å bite i det sure eplet og bestille ny billett?

Dersom etternavnet du har i passet faktisk ikke er tilstede i bookingen er det bare å glemme turen dersom du ikke får endret navn. Da forutsetter jeg etternavnet står alene i feltet for etternavn i passet.

En mulighet her dersom gotogate ikke vil hjelpe med navnebytte kan være å kontakte flyselskapene direkte og sjekke om de muligens kan være behjelpelig. Regn i så fall med at det vil komme et gebyr for endring av navn (men antakelig billigere enn å bestille helt nytt). Om verken gotogate eller flyselskapene vil hjelpe med navnebytte er det bare å "bite i det sure eplet" som du sier, og bestille nytt.

Og forresten: husk å være mer nøyaktig når du/dere skal ordne ESTA...:old

Etternavnet er faktisk ikke til stede. Nesten utrolig!

Har vært i kontakt med SAS og fått til svar at de ikke kan endre noe, og skal prøve å kontakte United Airlines også. Gotogate har ikke svart på siste henvendelse, men håper på respons innen i morgen. Et gebyr ville være bedre enn nye billetter ja!

Vi reiser på studentvisum - og der er alt helt riktig ;) Jeg angrer bittert på at jeg ikke bestilte flybillettene selv, da hadde aldri dette vært et problem, men nå er det sånn.

Mange takk for svar!

Hei!

Jeg har klart å glemme en bokstav i fornavnet på min medreisende ved booking av billett til Sør Amerika. Jeg tror, og håper, ikke dette skaper problemer, og Ebookers skriver også:

Most airlines allow for corrections to misspelling on tickets, and to nicknames (e.g. William/Bill, Lisabeth/Liz), but do not allow name changes to the travellers originally booked.

Skal jeg bare senke skuldrene og reise, eller bør jeg ordne opp på forhånd? Jeg skal fly med Air Berlin, Alitalia, Avianca og KLM

Hei!

Jeg har klart å glemme en bokstav i fornavnet på min medreisende ved booking av billett til Sør Amerika. Jeg tror, og håper, ikke dette skaper problemer, og Ebookers skriver også:

Most airlines allow for corrections to misspelling on tickets, and to nicknames (e.g. William/Bill, Lisabeth/Liz), but do not allow name changes to the travellers originally booked.

Skal jeg bare senke skuldrene og reise, eller bør jeg ordne opp på forhånd? Jeg skal fly med Air Berlin, Alitalia, Avianca og KLM

Jeg har Å i navnet mitt. Det får jeg sjeldent lov til å bruke på booking, men det står i passet. Har variert med en og to a'er som erstatning og har aldri opplevd noen reaksjon på det. Dropper som oftest også mellomnavnet mitt.

Navn på billet til USA

God aften allesammen,

Jeg flyver til Los Angeles i næste uge, men er blevet lidt i tvivl hvorvidt navnene er helt korrekte ift. rejsen og indrejsen. Jeg skal flyve med Wow Air - og de vil eftersigende tjene penge på alt de kan, så derfor spørger jeg jer i stedet.

Jeg har anført mit fornavn og efternavn på flybilletten. Dette har jeg også gjort på min ESTA ansøgning. Nu skal jeg opdatere APIS på Wow Airs hjemmeside. Den fortæller mig, at alle navnene skal skrives. Jeg har en del mellemnavne, men de kan kun indføres mod et gebyr - da disse ikke blev skrevet ved bestilling.

Jeg har rejst meget til USA på fornavn og efternavn, men nu ved jeg at Wow Air er særligt pengegriske og derfor forestiller jeg mig, at de ville nægte mig adgang på flyet. Har en erfaring med APIS og mellemnavne?

- og det skal nævnes, at både flybillet, ESTA og APIS stemmer overens. Mellemnavnene er bare ikke anført. Umiddelbart mener jeg ikke, at det giver store problemer - men det kan være, at jeg husker forkert?

Tror jeg ikke blir noe problem overhodet!

Har en stedatter med flere mellomnavn, men bruker bare ett. Aldri hatt noe trøbbel med reiser over hele verden.

Skal dog sies at vi ikke har flydd WOW.

Kim

Fornavn på flybillet

Jeg har netop bestilt en flybillet med Emirates. Den er bestilt hos et eksternt rejsebureau, hvor jeg indtastede samtlige fornavne med mellemrum - og naturligvis et efternavn. Alt sammen korrekt skrevet. På min booking, på Emirates' hjemmeside, er fornavnet derimod skrevet meget anderledes. Jeg synes selv, at det med fornavne og mellemnavne osv. (da mellemnavne står under given names) er relativt svært at finde ud af.

Et tilfældigt eksempel kommer her...

I passet
FORNAVN Jens Jakob Brandt
EFTERNAVN Simonsen

På Emirates' booking
FORNAVN Jensjakobbrandt
EFTERNAVN Simonsen

Jeg har læst mig lidt frem. Så vidt jeg ved, så kommer dette ikke til at skabe problemer hos Emirates, da jeg mener at have læst, at dette egentlig er relativt normalt. Jeg vil dog være utrolig glad for, at mine nordiske naboer lige ville give deres mening omkring mit 'problem'.

Re: Fornavn på flybillet

Jeg har intet mindre enn fem navn, selvfølgelig med en Ø i ett av navnene.

I passet mitt har jeg fornavn, navn, mellomnavn, mellomnavn(mors etternavn) og etternavn.

Men det er som regel ikke plass til de fire første i navn, så da bli det fornavn, navn og mellomnavn der, mens det siste mellomnavnet og etternavn havner under etternavn.

Bekreftelsen fra flyselskapet kan til tider være underholdende og alt kan skje, sågar så mangler av og til en del av navnene osv...

Jeg har aldri fått problemer med dette, selv om immigration i USA synes dette er underholdende, så har ikke de brydd seg nevneverdig heller!

Så du trenger virkelig ikke bekymre deg for dette!

- God tur!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

Last edited:
Re: Fornavn på flybillet

Jeg har netop bestilt en flybillet med Emirates. Den er bestilt hos et eksternt rejsebureau, hvor jeg indtastede samtlige fornavne med mellemrum - og naturligvis et efternavn. Alt sammen korrekt skrevet. På min booking, på Emirates' hjemmeside, er fornavnet derimod skrevet meget anderledes. Jeg synes selv, at det med fornavne og mellemnavne osv. (da mellemnavne står under given names) er relativt svært at finde ud af.

Et tilfældigt eksempel kommer her...

I passet
FORNAVN Jens Jakob Brandt
EFTERNAVN Simonsen

På Emirates' booking
FORNAVN Jensjakobbrandt
EFTERNAVN Simonsen

Jeg har læst mig lidt frem. Så vidt jeg ved, så kommer dette ikke til at skabe problemer hos Emirates, da jeg mener at have læst, at dette egentlig er relativt normalt. Jeg vil dog være utrolig glad for, at mine nordiske naboer lige ville give deres mening omkring mit 'problem'.

At fornavn blir slått sammen slik, opplever jeg også. Det har aldri vært noe problem.

w

Reiser til hamburg denne helga, og finner ut at jeg har feil kjønn på flybilletten, er dette ett problem? Bør jeg kontakte sas? Eller går det greit? I værstefall, kommer jeg gjennom uten problemer om jeg sier at jeg er transe?

Reiser til hamburg denne helga, og finner ut at jeg har feil kjønn på flybilletten, er dette ett problem? Bør jeg kontakte sas? Eller går det greit? I værstefall, kommer jeg gjennom uten problemer om jeg sier at jeg er transe?

Null stress, du trenger ikke gjøre noen ting.

FORNAVN/ETTERNAVN er det eneste som skal stå når bestiller flybillett. Slutt å skriv inn mellomnavn.

Back