Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Når du har Ø i navnet så gør nogle flyselskaber automatisk navnet om til "OE" automatisk. Andre selskaber tillader slet ikke bogstaverne og du er i bookingen nødt til at skrive "OE" for et Ø. For et Å er det AA og for et Æ er det AE man må skrive i bookingerne.

Dit pas er skrevet med Æ Ø og Å og det ændres hos paskontroller automatisk til eksempelvis OE ved scanning.

For en sikkerheds skyld så book ALTID en billet som AE(Æ), OE(Ø) eller AA(Å).
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Passmyndighetene har vært så elskverdige å gi et eksempel for Åsamund Østenbyen, i stedet for type Lars Nilsen, så her får man en god pekepinn på hva man gjør med slike bokstaver



Som beskrevet over blir ø til oe og å til aa, som man ser nederst i passet.
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Mange takk for svar i denne tråden.

Da tolker jeg det dit hen at jeg hadde rett i å ikke akseptere oversettelsen av Å til A, og at jeg må bestille en billett der jeg har skrevet navnet eksakt slik som i den maskinlesbare delen nederst i passet (der det er skrevet med AA).

Kan forøvring nevne at jeg ringte Lufthansa etter at billetten var bestilt for å avklare saken. Etter å ha stått 30 min i telefonkø kom jeg til en kar med britisk aksent (1) som først ikke skjønte problemstillingen, deretter (2) sa at det var korrekt å oversette Å -> A, og som så (3) endret mening etter at jeg tvang han til å undersøke nærmere med sine kollegaer. Han nektet imidlertid å endre navnet på billetten (med eller uten fee), noe han hevdet at det var umulig for Lufthansa å gjøre (?!?). Deretter sa han at han hadde sendt melding til innsjekkingen i Cairo og informert dem om problemstillingen, og at jeg ikke skulle bekymre meg. Jeg spurte så om hvordan han kunne garantere at innsjekkingspersonalet ikke ville se noen problemer med billettnavn vs. passnavn basert på en melding han hadde sendt dem 2 mnd tidligere og som de kanskje eller kanskje ikke hadde fått med seg. Da sa han bare "I have informed them. Don't worry, don't worry ..." Det var her konkluderte med at jeg ikke kunne legge sjebnen min i dette karens hender, trakk i nødbremsen og kansellerte billetten ..
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Jeg har i alle år skrevet A for Å og O for Ø.
Og vi har vært mange ganger på reise og det har ikke vært ett problem.
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Jeg har i alle år skrevet A for Å og O for Ø.
Og vi har vært mange ganger på reise og det har ikke vært ett problem.

Tipper de fleste ikke bryr seg. Men veldig kjipt den gangen det ikke går…
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Tipper de fleste ikke bryr seg. Men veldig kjipt den gangen det ikke går…

Når du er i USA f.eks. og de ser på billetten og det står AA så vet de ikke hva det betyr. Hvis de ser at det står A men det mangler en running på så aksepterer de det.
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Booket med qatarairways på qatarairways.com \en-no. Skrev navnet som vanlig med å,ble omgjort til a
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Når du er i USA f.eks. og de ser på billetten og det står AA så vet de ikke hva det betyr. Hvis de ser at det står A men det mangler en running på så aksepterer de det.

Trenger de å vite hva det betyr? Skal de ikke bare sjekke at navn i pass og på billett matcher?
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Trenger de å vite hva det betyr? Skal de ikke bare sjekke at navn i pass og på billett matcher?


Jo, og derfor er det viktig å bruke internasjonalt tegnsett. Altså den maskinlesbare linjen.
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Har vært verden rundt med a og o, for å og ø, ikke noe problem. Når det gjelder det noen nevner om mange navn, så trenger du ikke å skrive mer enn første fornavn og etternavn - selv om det står "navnet som i passet" eller lignende.
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Har vært verden rundt med a og o, for å og ø, ikke noe problem. Når det gjelder det noen nevner om mange navn, så trenger du ikke å skrive mer enn første fornavn og etternavn - selv om det står "navnet som i passet" eller lignende.

Riktig - jeg reiser kun rundt med fornavn og etternavn - så dropper jeg de to mellomnavnene hos flyselskapet - selv om de står i passet. Aldri hatt problem med dette i Europa. Men til USA har jeg alltid hatt/fått skrevet inn alle navnene.
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

I hvertfall innen Europa er det jo bare å feilstave i vei.
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Saksa fra Finnairs infoside:

"Your name must appear as on your passport. If you have multiple first names, there's no need to correct the name on your booking to include all of your first names. One is enough.

Finnair, like many other airlines, uses a booking system that shows characters like 'ä' as 'a' and 'ö' as 'o'. There is no need for a name correction in this case."

Med etternavn er det heller ikke noe problem, fordi du juridisk sett har ett. Selv om jeg" har " to etternavn, er bare det siste oppført som etternavn i passet.
 
Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

For min del har det vært ett fett om Ø har blitt konvertert til O eller OE, med unntak av Star alliance Eurobonusregistring, loungetilgang osv, der har bare O noen ganger medført en del ekstraarbeid ;)
 
Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Som ny på forumet, så forsøker jeg meg i denne tråden.
Har bestilt billetter til Vietnam med Vietman Airlines, inkl.for min kone, og mine to barn, og her lurer jeg på om det er noe krøll på billett for mine to barn.
Etternavnet ble riktig på alle.
Men i bestillingen på nett, stod det i et felt at jeg skulle skrive Mellomavn og Fornavn som det står i pass. Så jeg skrev det i den rekkefølgen for barna - som begge har mellomnavn.
Eks. om barnet het Ola Nordmann Nilsen. Jeg skrev i felt for Mellomnavn og Fornavn: Nordmann Ola.
På billetten står det nå Nilsen Nordmann Ola. Burde fornavn og etternavn byttet plass (skulle det stått Nilsen Ola Nordmann, eller har ikke dette noe å si?
Ville bare sjekke, så det ikke oppstår noe problemer på flyplass (har forsøkt å kontkate kundeservice hos selskapet uten hell :))
 
Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Navnene i passene er med. Om fornavn-mellomnavn bytter plass har det ingen betydning.

God tur :)
 
Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Hei!
Jeg har bestilt 7 billetter hos sas og glemt å føre inn mellomnavn i to av billettene. Er dette ett problem når disse mellomnavnene står i passene til de som skal reise
 
Re: Æ / Ø / Å i navnet: Bestilling hos Lufthansa

Kan forøvring nevne at jeg ringte Lufthansa etter at billetten var bestilt for å avklare saken. Etter å ha stått 30 min i telefonkø kom jeg til en kar med britisk aksent (1) som først ikke skjønte problemstillingen, deretter (2) sa at det var korrekt å oversette Å -> A, og som så (3) endret mening etter at jeg tvang han til å undersøke nærmere med sine kollegaer. Han nektet imidlertid å endre navnet på billetten (med eller uten fee), noe han hevdet at det var umulig for Lufthansa å gjøre (?!?). Deretter sa han at han hadde sendt melding til innsjekkingen i Cairo og informert dem om problemstillingen, og at jeg ikke skulle bekymre meg. Jeg spurte så om hvordan han kunne garantere at innsjekkingspersonalet ikke ville se noen problemer med billettnavn vs. passnavn basert på en melding han hadde sendt dem 2 mnd tidligere og som de kanskje eller kanskje ikke hadde fått med seg. Da sa han bare "I have informed them. Don't worry, don't worry ..." Det var her konkluderte med at jeg ikke kunne legge sjebnen min i dette karens hender, trakk i nødbremsen og kansellerte billetten ..

Dette høres kjent ut. Lufthansas kundeservice er helt krise og 3.verden i gitte situasjoner, hvis vanskelige ombookinger eller lignende, spesielt hvis du blir svart av en som sitter veldig langt fra Tyskland. Oftes hyggelige (ikke alltid), men alt går langsomt, det må konfereres med en superviser (tar min 10 min. hver gang), ting må sendes over til ticketing (som synes å være en helt annen enhet/verden), men en blir til slutt (etter en halvtime eller så) forsikret om at alt/ ombookingen er i orden, det er bare å ha litt tålmodighet før den vises online. I flertallet av disse tilfellene mine (mange av dem under corona med flexible ombookingsregler) så skjer absolutt ingenting, og INGEN gir deg beskjed om at ombookingen likevel ikke er i orden. Har etterhvert skjønt at hvis fremdeles ikke mulig å sjekke inn online 4 timer før avgang er det bare å komme seg sporenstreks ut til billettkontoret på MUC, der er de er i stand til å både forstå grunnen til ´hikken, og å gjøre noe med det. Mista et fly på OSL en gang pga. av en billett som jeg ble garantert var i orden, møtte opp til vanlig tid bare for å finne ut at den ikke var skrevet ut, og ikke mulig å gjøre noe med det der ute.
Forøvrig er Lufthansa suverent når alt er i vanlig flyt, men kundeservice på tlf.som sagt helt sjokkerende ubrukelig i gitte tilfeller.


EDIT: Litt ´grump dette her, men godt med litt frustrasjonslufting :colgate:
 
Last edited:
Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Hei!
Jeg har bestilt 7 billetter hos sas og glemt å føre inn mellomnavn i to av billettene. Er dette ett problem når disse mellomnavnene står i passene til de som skal reise

For- og etternavn er det som er påkrevet.
 
Re: Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)

Etter hva jeg forstår er det ikke et problem å ikke ha mellomnavn i billetten, man får sjekket inn og kan reise. Billetten ble bestilt av jobben og mitt mellomnavn ble glemt. Jeg har et problem med Turkish, da jeg ikke får registrert mitt bonusprogram (Aegean) i billetten da mitt mellomnavn står i deres systemer. Jeg har ikke hatt dette problemet tidligere selv om mellomnavnet har vært utelatt. Reisebyrået har sendt en melding til Turkish, men det ligger kun en melding i systemet om hva mitt fulle navn med mellom er. De kan ikke legge det til i bestillingen. Jeg kan ikke fatte at det kan være så vanskelig. Noen som har noe tips om hvordan det kan legges til? Jeg kan spørre på flyplassen, men om systemet sier nei. Jeg spurte om hva et navneendringsgebyr eventuelt ville være, men det var heller ikke mulig. Dessverre har jeg har jeg hatt problemer flere ganger med dårlig service før avgang med Turkish, men ombord er det jo stort sett bra. Noen tips om hva jeg kan gjøre, vil gjerne ha fastrack og loungetilgang med gull.
 
Back
Top