Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg snakket med Giæver i fjor høst, da var det allerede snakk om at de vurderte flere billettyper etter hvordan markedet var.

Godt FV har en eier som kjører et enmanns show uten innblanding i fra styret eller Adm. Dir.
Ellers hadde vel de som ikke kjente markedet i høst lagt tynt ann.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Godt FV har en eier som kjører et enmanns show uten innblanding i fra styret eller Adm. Dir.
Ellers hadde vel de som ikke kjente markedet i høst lagt tynt ann.

Godt de har kritikere som deg. Det går nok veldig innpå dem...
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Virker som det er en del Widerøevenner her inne som gråter for sin syke mor istedet for å heie fram nye tilbydere!
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Virker som det er en del Widerøevenner her inne som gråter for sin syke mor istedet for å heie fram nye tilbydere!

Det gjør det, ja. Men Widerøe-vennene som faktisk flyr er jo også tjent med med at flere flyr, så jeg finner holdningen noe merkelig..
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Virker som det er en del Widerøevenner her inne som gråter for sin syke mor istedet for å heie fram nye tilbydere!

Nei, vet du hva. Å kalle velfortjent kritikk for "gråter for sin syke mor" er kunnskapsløst, barnslig, og påtatt.

All honnør til seriøse aktører i luftfartens tegn. For eksempel Air Iceland med sine Dash 8-operasjoner, Air Greenland, Widerøe. Hvis Air Iceland eller Air Greenland skulle komme inn og konkurrere med Widerøe på like vilkår ville jeg velkommet de med åpne armer (endog stadig stilt spørsmål til hvorfor man ialle verdens dager ønsker å skape konkurranse i et marked som er så tynt at det må være støtte fra staten for å opprettholde rutedrift til disse avhålene. Må jo være bedre å ha en operatør som kan tilby mange og stabile ruter, i stedet for døgnfluer som tilbyr 1 tur 1 gang i uka til 99kr).

Kritikken til FlyViking er i største grad velfortjent og velbasert. Et flyselskap som oppstod på grunn av hevngjerrighet og populisme, uten virkelighetskontakt, er ikke velkomment i Nord-Norge. Slik drift er for meg så useriøst at det hele bare blir tull.

Et annet eksempel på bra konkurranse er British Airways på rute BGO/SVG/OSL-LHR vs SAS på rute BGO/SVG/OSL-LHR. Hjertelig velkommen konkurranse på like vilkår og godt for oss kunder.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Nei, vet du hva. Å kalle velfortjent kritikk for "gråter for sin syke mor" er kunnskapsløst, barnslig, og påtatt.

All honnør til seriøse aktører i luftfartens tegn. For eksempel Air Iceland med sine Dash 8-operasjoner, Air Greenland, Widerøe. Hvis Air Iceland eller Air Greenland skulle komme inn og konkurrere med Widerøe på like vilkår ville jeg velkommet de med åpne armer (endog stadig stilt spørsmål til hvorfor man ialle verdens dager ønsker å skape konkurranse i et marked som er så tynt at det må være støtte fra staten for å opprettholde rutedrift til disse avhålene. Må jo være bedre å ha en operatør som kan tilby mange og stabile ruter, i stedet for døgnfluer som tilbyr 1 tur 1 gang i uka til 99kr).

Kritikken til FlyViking er i største grad velfortjent og velbasert. Et flyselskap som oppstod på grunn av hevngjerrighet og populisme, uten virkelighetskontakt, er ikke velkomment i Nord-Norge. Slik drift er for meg så useriøst at det hele bare blir tull.

Et annet eksempel på bra konkurranse er British Airways på rute BGO/SVG/OSL-LHR vs SAS på rute BGO/SVG/OSL-LHR. Hjertelig velkommen konkurranse på like vilkår og godt for oss kunder.

Kritikken av FV er basert på synsing. Tåpelig kalles det. Skal man kritisere noe må man evne å komme med saklige argumenter med ting som har rot i virkeligheten, ikke bare det at man ikke liker mannen bak.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Noen som har lyst å ta for seg Donald Trump? Anbefales kanskje ikke, for uansett hva man presenterer så kan han alltid parere med at det er fake news og synsing og you name it. Kanskje like greit å la være :D Jeg tipper FlyViking møter seg selv i døra og beviser alt helt egenhendig innen kort tid, uansett!
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Noen som har lyst å ta for seg Donald Trump? Anbefales kanskje ikke, for uansett hva man presenterer så kan han alltid parere med at det er fake news og synsing og you name it. Kanskje like greit å la være :D Jeg tipper FlyViking møter seg selv i døra og beviser alt helt egenhendig innen kort tid, uansett!

Du TIPPER. Synsing kalles det, og det hører ikke hjemme i en saklig debatt.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ja det var det da... Sorry, skal la deg fortsette med dine anekdoter om hva Ola Giæver sa i fjor i følge deg, og dine påstander om hvordan luftfartsindustrien fungerer.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ja det var det da... Sorry, skal la deg fortsette med dine anekdoter om hva Ola Giæver sa i fjor i følge deg, og dine påstander om hvordan luftfartsindustrien fungerer.

Det er nok best, da får vi i det minste frem riktig informasjon, ikke synsing.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Kritikken til FlyViking er i største grad velfortjent og velbasert. Et flyselskap som oppstod på grunn av hevngjerrighet og populisme, uten virkelighetskontakt, er ikke velkomment i Nord-Norge. Slik drift er for meg så useriøst at det hele bare blir tull.

Kan du gi et par eksempler på hva som er useriøst i driften til FlyViking?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Kan du gi et par eksempler på hva som er useriøst i driften til FlyViking?

Om saken med avising stemmer er det i høyeste grad et eksempel.

Et annet er selskapets bruk av lavtlønnede flygere som høyst sannsynlig ikke ville vært kvalifisert for jobb i eks. WF.
Det er f.eks useriøst å tilby en styrmann en lønn på 26000/mnd. en slik lønn er kun akseptabel for en flyger som har som mål å samle timer for derved å skaffe seg en jobb han kan leve av.
Jeg tar selvsagt forbehold om at 26000 er korrekt.
For øvrig ligger en begynner lønn for styrmann i WF på ca. 450`i tillegg til at det tilbys gode forsikringsordninger.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Om saken med avising stemmer er det i høyeste grad et eksempel.

Et annet er selskapets bruk av lavtlønnede flygere som høyst sannsynlig ikke ville vært kvalifisert for jobb i eks. WF.
Det er f.eks useriøst å tilby en styrmann en lønn på 26000/mnd. en slik lønn er kun akseptabel for en flyger som har som mål å samle timer for derved å skaffe seg en jobb han kan leve av.
Jeg tar selvsagt forbehold om at 26000 er korrekt.
For øvrig ligger en begynner lønn for styrmann i WF på ca. 450`i tillegg til at det tilbys gode forsikringsordninger.

Er det useriøst også om en sykepleier i 50% stilling tjener 50% av hva en sykepleier i 100% stilling gjør?
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Er det useriøst også om en sykepleier i 50% stilling tjener 50% av hva en sykepleier i 100% stilling gjør?

Så de er ikke engang ansatt i 100% stilling? Jeg leser dette som at de blir betalt per flyvning og det er betenkelig.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Så de er ikke engang ansatt i 100% stilling? Jeg leser dette som at de blir betalt per flyvning og det er betenkelig.

Det er vel grunn til å tro at de i likhet med andre bedrifter ansetter personell etter behov, ikke for å betale lønn bare for å betale lønn.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det er vel grunn til å tro at d i likhet med andre bedrifter ansetter personell etter behov, ikke for å betale lønn bare for å betale lønn.


Så du sier altså at 26000 er lønnen for en styrmann i 50% stilling?
 
Back
Top