Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

..for de som ikke er på Facebook; her er Giævers plan, visualisert på tur fra Bodø, der han planlegger neste trinn for FlyViking. Sakset fra en avis i nord bak betalingsmur.

Ikke rart FlyViking kan ha lavere kostnader enn Widerøe, når man slår sammen operativ flyvirksomhet og forretningsutvikling til én stilling!
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

"Passasjerbelegget har så langt vært over forventet, sier administrerende direktør Stein Terje Dahl."

Jaja, ka anna kan han si ;)

Når kan vi forvente oss noe mer håndfast og troverdig av "hvordan går det"?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

En håndfull tilfeldige rapporter fra TOS-HFT og v/v har fortalt om 7-5 pax, pluss noen avganger med fullt belegg ifbm. arrangementer som Barentshavskonferansen o.l.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Privatperson på Flyvikings facebook-side: "Hei hva er som skjer flyen er tome jo ??
Er det ikke på tide at folk boikotte viderø ?!!..."

At selskapet i praksis utsetter vekst forteller det meste om hvordan det går. Ikke mye tegn til "fem fly i løpet av våren".
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Vlktig å være ærlige.
FlyNonstop burde vært ærlige tidligere, så kamskje de hadde flydd ennå.

Hvis 6 pax i snitt er riktig MÅ de gå ut og si det på facebook og i aviser mm.
Vi mennesker er none vanedyr og må av og til ha et spark bak!

Passasjerenes lommebøker er de eneste som får svi hvis FlyViking går konk, og de er de eneste som kan hindre det!
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ett av problemene for FV er at det ikke er så mange å sparke bak ..
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvis 6 pax i snitt er riktig MÅ de gå ut og si det på facebook og i aviser mm.

Hvorfor MÅ de det? Ingen andre flyselskaper rapporterer den type detaljinfomasjon.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Vlktig å være ærlige.

Hvis 6 pax i snitt er riktig MÅ de gå ut og si det på facebook og i aviser mm.

Hvis kabinfaktoren er lav vil mange tenke at selskapet varer ikke lenge, og dermed ikke kjøpe billetter. Bare de som synes refusjon av billettprisen fra kredittkortselskapet er et fullgodt alternativ til den planlagte reisen vil da velge det selskapet.

Derfor er det forståelig at et nytt selskap ønsker å si at det går veldig bra. Uansett hva som er riktig.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvorfor MÅ de det? Ingen andre flyselskaper rapporterer den type detaljinfomasjon.

Det framkommer vel av posten at det han mente var at det ville være i selskapets interesse.

Aldri sett at flyselskaper offentliggjør trafikktall? Det er ganske vanlig. Mange selskap gjør det månedlig.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det framkommer vel av posten at det han mente var at det ville være i selskapets interesse.

Jeg forstod deg slik at de hadde en eller annen form for moralsk forpliktelse til å gjøre det. Ser at jeg misforstod.

Flyselskaper som går ut med dårlige tall har en tendens til å miste kunder. De færreste vil bestille med et selskap de tror kommer til å forsvinne eller lukke ei rute.

Aldri sett at flyselskaper offentliggjør trafikktall? Det er ganske vanlig. Mange selskap gjør det månedlig.

Jo, men ikke på rutenivå.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

1 times bakkestopp i Tos nå, før vf206 dro avgårde mot Hammerfest med snødekte vinger og ingen deice.


Det er 0 grader i TOS for øyeblikket. Hvis det du sier stemmer, er det galskap. Jeg sier det igjen, hvis det kommer ut at de sparer penger ved å skippe de-icing på dager hvor det i aller høyeste grad er påkrevd, kommer omdømmet til å stupe. Folk vil det skal være trygt å fly, ellers kan det være så billig det bare vil.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

1 times bakkestopp i Tos nå, før vf206 dro avgårde mot Hammerfest med snødekte vinger og ingen deice.

Sterke påstander, du bør helst ha et bilde å legge ut, hvis ikke blir det bare sladder. :rolleyes:
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Desverre vanskelig å ta gode nok bilder med mobil fra terminalen så da får man velge om man vil tro på det eller ikke.....

Du jobber litt i motbakke med kun 2 poster på forumet, men by all means, om det er reelt, så er det vel ikke innafor?!

Men jeg tror jo selv, at de som sitter forrest også gjerne vil komme hjem til middag og gullrekka på fredagen, så da høres veldig rart ut! Meen, jeg er altså skrivebordspilot og det snøfallet som kom forbi øver romerike i dag tidlig, vil jeg tro ikke kvalifiserte til DeIce.. :-D

Velkommen til forumet forresten!
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Desverre vanskelig å ta gode nok bilder med mobil fra terminalen så da får man velge om man vil tro på det eller ikke.....

Tro gjør man i kirka.
Det du kommer med er veldig alvorlig og kriminelt fra flygerene og selskapet sin side. Folk kan miste både livet, jobb og sertifikat på slikt.
Også veldig dumt siden det er så lett å se/avsløre, derfor høres det som en utrolig og ikke særlig sannsynlig avgang.
Sier ikke at du farer med fanteri, men slike påstander bør helst følges opp med, eller bevises, med bilder eller en skokk med vitner.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvis man har et snitt på 6-7 passasjerer etter kun en mnd med flygning høres det da absolutt akseptabelt ut. Det er bo på ingen måte uventet at det vil være lave. passasjertall i starten. Om det ikke øker i løpet av sommermånedene er det selvsagt grunn til bekymring.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Trafikktall er et must å publisere når flyselskapene handles på børs, det er det minste av informasjon man skal gi aksjonærene sine, men per rute blir litt for detaljert. FlyViking er fortsatt et vanlig aksjeselskap, så det er ingenting som sier at de må publisere tallene offentlig, seks-syv pax per flyvning burde reise litt skepsis, men venter til sommeren og se hva som skjer.

Enten går det, eller så steiler det i sommer. OG får selv avgjøre om han skal pumpe inn mer penger eller erklære at nok er nok.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Sjekket Facebook-siden deres, endelig kjører de en annonse: 499,- til TOS - ALF, med en liten linje om at bagasje koster 120,-. Prisen er hyggelig og prisen for bagasje er som forventet, om den er levedyktig får OG avgjøre.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg tror ihvertfall at Flyviking fortsetter satsingen på oppstart av nytt flyselskap, med eller uten sarkasmer og besserwisser-meninger fra Flyprat.

Så får vi se hvordan det går......
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Men jeg tror jo selv, at de som sitter forrest også gjerne vil komme hjem til middag og gullrekka på fredagen, så da høres veldig rart ut! Meen, jeg er altså skrivebordspilot og det snøfallet som kom forbi øver romerike i dag tidlig, vil jeg tro ikke kvalifiserte til DeIce.. :-D

Gjør de noe deice ved gate i Tromsø? Det ser, i hvert fall, ut som FlyViking tar turen rett fra gate til rullebane i dag:
https://www.flightradar24.com/data/flights/vf203/#d51833b

Widerøe flyr uten ADS-B, så hvordan de navigerr på flyplassen vises ikke på FR24, men her er de første avgangene til Norwegian og SAS, som begge har en stopp sør for terminalen før de fortsetter mot avgang:
https://www.flightradar24.com/data/flights/dy371/#d511e0f
https://www.flightradar24.com/data/flights/sk4403#d5121a4
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det er overhodet ikke deice ved gate i Tromsø, og i dag formiddag snødde det ekstremt. Jeg var på Jekta (rett ved siden av rullebanen) - det var whiteout så man ikke så flyplassen og jeg hadde 5-8cm snø på bilen når jeg kom ut.

At Ola Giæver mener deice er tull er ikke noe nytt, så det overrasker meg ikke at så skulle være tilfelle. Jeg har facebookmelding fra han hvor han sier at SAS og Widerøe har "deicevirus i knollen". Hvorfor Norwegian bestandig er unntatt er ikke noe mysterium, siden hans sønn jobber som kaptein i DY. Alt blir så barnslig om du spør meg... Men men. Det er stadig underholdende å følge flyvikings ferd i et - ellers - seriøst og ordentlig luftfartsmiljø i nord.
 
Back
Top