Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvis man har et snitt på 6-7 passasjerer etter kun en mnd med flygning høres det da absolutt akseptabelt ut. Det er bo på ingen måte uventet at det vil være lave. passasjertall i starten. Om det ikke øker i løpet av sommermånedene er det selvsagt grunn til bekymring.

6-7 pax a 499 betaler ikke engang fuel. Med slik last blør de penger ...

6-7 pax a 499 betaler ikke engang fuel. Med slik last blør de penger ...

Nesten alle nye selskap uansett bransje blør penger i starten, før kundemassen blir stor nok.

Last edited:

Tro gjør man i kirka.
Det du kommer med er veldig alvorlig og kriminelt fra flygerene og selskapet sin side. Folk kan miste både livet, jobb og sertifikat på slikt.
Også veldig dumt siden det er så lett å se/avsløre, derfor høres det som en utrolig og ikke særlig sannsynlig avgang.
Sier ikke at du farer med fanteri, men slike påstander bør helst følges opp med, eller bevises, med bilder eller en skokk med vitner.

Der er taget gode billeder og rapporteret til LT. Bliver rigtig fint for pågældende crew.....

Der er taget gode billeder og rapporteret til LT. Bliver rigtig fint for pågældende crew.....

Ja da så.
Bilder havner vel på Internett før eller senere.
Hva er straffen for slikt i Norge mon tro?
Bøter eller kroken på døra?

Ja da så.
Bilder havner vel på Internett før eller senere.

Vil tro det bliver en personsag og dermed inddrages den pågældendes historik og stilling vel også. Advarsel eller bøde er nok mest sandsynligt. Hvis det er en instruktør, chef eller lign. kan dette dog hurtigt blive et problem for FV da man nok vil blive degraderet i en eller anden periode.

Så er der selvfølgelig også det moralske ift. en eventuel ung styrmand der sidder og har svært ved at sige fra af frygt for at miste sit job. Samtidig har pågældende styrmand ikke meget karriere tilbage i Norden hvis styrmandens identitet bliver kendt, så den kan dagens kaptajn også lige tage med.

I øvrigt er det en anden episode der er rapporteret end ovenstående.

Last edited:

Vil tro det bliver en personsag og dermed inddrages den pågældendes historik og stilling vel også. Advarsel eller bøde er nok mest sandsynligt. Hvis det er en instruktør, chef eller lign. kan dette dog hurtigt blive et problem for FV da man nok vil blive degraderet i en eller anden periode.

Så er der selvfølgelig også det moralske ift. en eventuel ung styrmand der sidder og har svært ved at sige fra af frygt for at miste sit job. Samtidig har pågældende styrmand ikke meget karriere tilbage i Norden hvis styrmandens identitet bliver kendt, så den kan dagens kaptajn også lige tage med.

I øvrigt er det en anden episode der er rapporteret end ovenstående.

Personsak hvis det bare er enkelttilfelle ja, men hvis dette er en slags uskreven
"Company policy" så kan det vel sikkert balle på seg.
Pussing noen prøver seg, lett å se både fra terminal, fra andre fly og fra tårnet.

Re: FlyViking - diskusjonstråd

For den uinnvidde amatør, hvilke lover eller krav fra myndigheter er det som slår inn og som gjør at slike valg fra kaptein og styrmann er en kriminell handling?

FlyViking - diskusjonstråd

For den uinnvidde amatør, hvilke lover eller krav fra myndigheter er det som slår inn og som gjør at slike valg fra kaptein og styrmann er en kriminell handling?

Dette står beskrevet i EASA OPS et sted, og er tatt inn selskapets manualer. EASA OPS mener jeg igjen er hjemlet i Lov om Luftfart og er således gyldig i norsk rett. (Forklart på en lite juridisk måte.)

EASA-junglelen er vanskelig å finne frem i, men se i BSL-D 2-1, underpunkt 4.3.1 punkt j for å se den gamle norske ordlyden av dette.

Hvis det i det hele tatt blir vurdert så tipper jeg det vil bli notert som et "avvik", jeg har lite tro på noen reaksjon.

Flyviking har gått ut med i en annen sammenheng med at de leter etter "smutthull" til å fly visse steder, kanskje det er smutthull i sikkerhetsregler også, det er mye penger å spare.

Ser de kjører annonser på Nettavisen nå. Har de mye annonsering sånn ellers?

Nesten alle nye selskap uansett bransje blør penger i starten, før kundemassen blir stor nok.
Og de aller fleste nye selskap i luftfartsbransjen når aldri stor nok kundemasse. Så langt er det mye som tyder på at VF ikke er så veldig forskjellig. Pengesekken er ikke uendelig.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Og de aller fleste nye selskap i luftfartsbransjen når aldri stor nok kundemasse. Så langt er det mye som tyder på at VF ikke er så veldig forskjellig. Pengesekken er ikke uendelig.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Kun tiden vil vise. Og den tiden er ikke en mnd.

Kun tiden vil vise. Og den tiden er ikke en mnd.

Nytt og oppsiktsvekkende prissystem fra FV. Allerede etter en måned forlater man konseptet som OG har brukt all sin tid på å fortelle markedet.
Slik det fremkommer nå legger man seg nærmere opp til WF og konseptet til FV blir utydelig og svekket. At man endrer konseptet etter bare en måned tyder på at pengene renner raskt ut.
Mye tyder på at FV ikke har en strategi, men skyter i alle retninger.
Panikk i selskapet?

Last edited:

Nytt og oppsiktsvekkende prissystem fra FV. Allerede etter en måned forlater man konseptet som OG har brukt all sin tid på å fortelle markedet.
Slik det fremkommer nå legger man seg nærmere opp til WF og konseptet til FV blir utydelig og svekket. At man endrer konseptet etter bare en måned tyder på at pengene renner raskt ut.
Mye tyder på at FV ikke har en strategi, men skyter i alle retninger.
Panikk i selskapet?

Hva er nytt? Er det det at de lenge planlagte billettypene nå er tilgjengelig på nettsidene deres?

Last edited:

Hva er nytt? Er det det at de lenge planlagte billettypene nå er tilgjengelig på nettsidene deres?

Når ble omlegging av bill. typene annonsert?
Det er mulig jeg har gått glipp av det. Det eneste jeg kjenner til er at det skal være mulig å ta med seg bagasje fra 15 Mai.

Ellers,for å minne deg om hva som har blitt sagt fra OG(FV) til enhver tid.

"Man skal ikke behøve å gå i banken for å fly o NN "
"Kun en bill. type som skal hete Go2gate.Det skal være enkelt"
"Ingen bagasje. Å reise med bagasje er gammeldags".

Hva nå?

Når ble omlegging av bill. typene annonsert?
Det er mulig jeg har gått glipp av det. Det eneste jeg kjenner til er at det skal være mulig å ta med seg bagasje fra 15 Mai.

Ellers,for å minne deg om hva som har blitt sagt fra OG(FV) til enhver tid.

"Man skal ikke behøve å gå i banken for å fly o NN "
"Kun en bill. type som skal hete Go2gate.Det skal være enkelt"
"Ingen bagasje. Å reise med bagasje er gammeldags".

Hva nå?

Jeg snakket med Giæver i fjor høst, da var det allerede snakk om at de vurderte flere billettyper etter hvordan markedet var.

Se der ja. Full flex som ikke inkluderer innsjekk av bagasje. Den var ny :)

Back