Re: FlyViking - diskusjonstråd
Du glemte en null. Per person. Per reise. WF selv har redusert prisene sine med opptil 50% på enkelte strekninger som de konkurrerer på og til og med opptil 20-25% på noen av anbudsrutenes billetter som følge av konkurransen. Det sier litt om hvor velkommen denne konkurransen er for oss i Nord. Flyplan
Selvfølgelig vil de justere ned prisene på en kommersiell rute, det er jo konkurranse. Alternativet ville vært å trekke seg ut, men da har plutselig FV monopol. Så forbrukeren vinner og begge selskapene blør penger til en av dem må trekke seg ut. Laissez faire. Det skjer over hele verden hele tiden. En ren gavepakke at Giæver personlig er villig til å subsidiere deres billetter til ett nivå som ikke engang dekker drivstoffet og avisingsvæsken. Men vi klager heller ikke på smågodt til 2kr/hektoen.
Når det gjelder anbudsruter så setter staten makspriser. Nasjonal transportplan og samferdselsdepartementet fastsetter denne, ikke FV eller Widerøe. Det er egendelen Kenneth betaler for at jeg subsidierer flyruten; han får mye mer fra felleskapet enn hva han selv ligger i potten. Uten subsiderte anbudsruter ville flybilletten Båtsfjord - Tromsø kostet en liten formue med mindre man reduserte til
en avgang om dagen. Se på trafikktallene i anbudsdokumentene. Skattebetalerne betaler mellomlegget mellom de reele kostnader på ruten og maksprisen. Desto lavere maksprisen settes (25% ned Ola?), desto mer må jeg betale av skattepengene mine i form av subsidier for at regnestykket skal gå opp. Det ender selvfølgelig opp i en politisk debatt om man i det hele tatt skal ha anbudsruter. Om man følger logikken til FlyViking bør hele konseptet fjernes, understreket ved å lete etter "smutthull" som sparker beina under fundamentet.
For min del kan hele Finnmark slippes til markedets krefter. La de 2,267 menneskene drifte flyplassen, AFIS-betjentene og brannbilene på egen hånd. La Båtsfjord Lufthavn sette prisen på landingsavgiften som reflekterer deres faktiske kostnader fordelt på antall flyavganger. La Avinor sette underveisavgiften for flygeledertjenester over Finnmark der det til enhver tid ikke er mer enn to fly i lufta. La selskapene sette de billettprisene som faktisk må til for å frakte 7 passasjerer i snitt fire ganger om dagen inn og ut av Båtsfjord. Så kan resten av oss nyte godt av mindre skatt.
Anbudsruter er ett spleiselag mellom skattebetalerne over hele Norge. Beboere på Frogner skulle mye heller sett at pengene gikk til en ny tunnel under byen, men i solidaritetens navn er vi enig (gjennom demokratiske prosesser)å dele kostnadene for at også mennesker i Båtsfjord skal ha råd til å fly. Men for all del, la FlyViking levere fire daglige avganger fra Båtsfjord til 499 kroner pr pers uten en krone i subsidier fra min lommebok.
At FlyViking ønsker å skumme fløten er en ting, men ved å følge deres logikk står vi igjen med en femte rullebane på Gardermoen og en rasert distriktspolitikk.
Jeg venter spent på neste anbudsrunde der jeg forventer at FlyViking setter inn '0' kompensasjon på samtlige ruter og en makspris på 499